PDA

Se hel versjon : Matpakkeuke på skolen

Raven
24-10-2005, 14:33
Neste uke skal det være matpakkeuke på skolen. Da skal alle klassene lage en liste over hvem som har med seg sunn mat + frukt/grønnsaker. Den klassen som har best resultat vinner og får en premie.

Og så var det datteren vår.....Hun spiser knapt noe på skolen. Jeg kan lage 2 skiver som jeg deler opp i 4 halve og hun kommer hjem med 2-3 halve skiver. Bestemoren sier at det er veldig mye, for hun har jo så liten mage, datteren vår.
Vel, hun spiser såvidt frokost før hun går og knapt lunsj på skolen. Middag og kvelds hjemme er nesten likedan.
Og da synes ikke jeg at 4 halve skiver er for mye for henne. Og dessuten, hos bestemoren så sluker hun nesten alt.

Å sende med frukt er håpløst, for hun nekter å spise epler med skall, clementin/appelsin liker hun ikke, pærer er det såvidt hun spiser, mens banan liker hun.
Så alt i alt er banan det eneste hun liker. Vel, druer og, men vi har liksom ikke kjempemasse druer og bananer til enhver tid.

Og så liker hun ikke skinke eller brunost, hvitost kan hun til nød spise, leverpostei, salami, servelat og syltetøy går greit, smøreoster liker hun heller ikke. Så det blir ikke så mye å velge mellom.

Siden hun begynte på skolen i høst har jeg prøvd å friste med forskjellige pålegg for at hun skal få det litt variert enn bare de samme påleggene hele tiden.
Det hjelper lite, for hun spiser det ikke.

Og frukt er jo håpløst. Hun hadde med seg et eple på skolen en gang og så kom hun hjem og sa at hun hadde spist det, men når jeg gikk ut senere for å hente sønnen vår i barneparken, så hadde hun lagt eplet igjen i kroken utenfor naboens gatedør...

Så jeg er veldig sikker på at hun kommer til å få dårlig resultat når det gjelder denne matpakkeuken.
Jeg har prøvd alt for å få henne til å like diverse pålegg og frukt, men ikke snakk om....

Høst
24-10-2005, 15:59
Hvis jeg skjønner opplegget riktig, så er det jo bare snakk om hva man har med seg - ikke hva man faktisk spiser. Dermed vil det jo være fullt mulig å sende med sunn matpakke selv om mesteparten kommer i retur...:)

Men hva med å finne alternativer til matpakken hennes? Må det være brødskiver og frukt/grønt?

Hva med å bake Maximillias skinkehorn (Nå er jo søkefunksjonen borte enda, men oppskriften finnes garantert ett sted her inne, og de høres utrolig gode ut), og sende med ett eller to slike + litt salat? (Kald pasta, mais, skinke, ost, agurk, tomat eller det barnet liker ellers)

Eller pitabrød - pakk pitabrødet inn i litt tørkepapir eller lign + en plastpose slik at det ikke blir hardt, send med en plastkniv for å skjære det opp, og salat for å fylle i det....

Ang frukt - hva med å lage ferdig fruktsalat som du sender med i en egen liten beholder? Da er hun kvitt alt av skall og slikt, og barn spiser gjerne mere når alt er ferdig oppkuttet....

Her i Tromsø har vi noe som heter tacoboller. Faktsik ganske gode, og de kan da ikke være så usunne?

Hvetedeig/Pizzadeig rulles til boller og klemmes litt flate på midten. Stryk ut en skje med tacosaus over bollen, og, dersom man ønsker kjøtt, strø over ferdigstekt kjøttdeig (evt med litt løk). En osteskive på toppen, og inn i ovnen...Jeg tipper ca 200 grader i 10-15 minutter i vanlig ovn, men følg for all del med de....

Hva med å prøve noe ny frukt, som dere ikke har til vanlig? Innimellom når jeg går og kikker i fruktdisken, blir jeg rent nervøs av alle de nye frukttingene som er kommet....:lol: Men ved å undersøke litt, og gjerne spørre den som er ansvarlig for fruktavdelingen, finner man ut av det meste, og mye av det som er "nytt" vil kanskje friste mer enn epler for et barn? Og er kanskje litt ekstra morsomt? :)

Høst
24-10-2005, 16:11
Fant litt mere;

Enkle grep
Flatpakket mat er ikke alltid like festlig når den fiskes frem fra bunnen av sekken. Men behøver matpakken være en kulinarisk katastrofe, slik Knudsen & Ludvigsens «Matpakkespisevise» maner frem?

«Det er ikke morsomt å spise sin mat når den ligger i pakke og ikke på fat. Den øverste skiven var med syltetøy, det satt fast på papiret som med vinden fløy. Så skulle jeg starte med nummer to, men den var spist fra før, fordi den var så god. I to halve hadde jeg delt skive tre, da den ene var spist, var den andre falt ned».

– Neida, så ille behøver det ikke være! Med enkle grep og littegrann ekstra tid brukt så kan man gjøre det koseligere for barna å åpne matboksen. Jeg synes ikke det er å skjemme dem bort! sier Røttingsnes Westlie, og ramser opp:

– Skjær opp frukten istedenfor å send den med hel, det liker barn. Til de mindre kan man bruke pepperkakeformer og skjære ut fiskepudding i morsomme figurer, det tar lite tid og matpakken blir morsommere. Bruk middagsrester fra dagen før. Gårsdagens omelett er god lunsj også – i tillegg til at det er en enkel middagsrett. Sats også på å lage matpakker som tåler å ligge i kjøleskapet over natten, det er viktig.

Voksne – dårlige forbilder

Vi voksne er dårlige forbilder for barna. For lager vi matpakke og spiser den selv?

– Jeg tror mange voksne ikke er av de beste forbildene. Trenden viser helt klart at også flere voksne går og kjøper seg lunsj ute. Ikke bare blir det dyrt, men brødet er også gjerne fint. Mange av de gode rådene om matpakkelaging for barna, kan med hell brukes av de voksne så de blir flinkere til å lage og spise sine egne matpakker, sier forfatter av boken «Matpakka», Marit Røttingsnes Westlie. Brødskiver med vri

Selv om matpakke = brødskiver for nordmenn flest, kan familiens matpakke-ansvarlige gjøre noen sprell.

Siden åtte av ti foreldre med barn i grunnskolen allerede synes det er lett å smøre matpakke, ifølge en MMI-undersøkelse fra i sommer, orker de kanskje noen minutters ekstra innsats i tillegg? En dag i uken kan du for eksempel bytte ut brødskiven til skolebarnet med suppe på termos. Så kan du utvide med en salat eller noe annet godt når den første dagen er blitt innarbeidet.

Også den gode, gamle brødskiven kan gjøres morsommere:

Bruk pepperkakeformer og skjær ut grovbrødskiven så den blir hjerteformet. Smør den med kremost, og topp det hele med en hjerteformet agurk-skive. De mindre pepperkake-formene kan du lage små figurer av fiske-pudding, som legges oppå et lag kaviar.

Kjøp polarbrød, det er godt og ser dessuten ut som en smultring. Har du tid, så bak rosa rundstykker! Du får kjøpt konditorfarger som er mer konsentrert og gir mer farge enn de vanlige. Skal du virkelig slå til, så bruk sølvkuler på toppen!

Ingen norsk lov sier at en barnelunsj skal bestå av 80 prosent brød og 20 prosent pålegg. Snu det på hodet, og send med en stor bit stekt laks i en potetlefse og send med rømme og agurkskiver på siden.

Eller hva med hverdagsvafler med kesam, spelt, havregryn og grovmel – pakket med hvit eller brun ost eller tomatost? Det går ned, ifølge matpakkeeksperten.

http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=6186

Tips til matpakkesmørere:

Planlegging er nøkkelordet. Sørg for å ha flere påleggssorter, oster, frukt og grønnsaker tilgjengelig i kjøleskapet også til hverdags, da er det lettere å variere og kombinere.
Bytt ut brødskiva! Brødskiver er godt, men av og til kan de byttes ut med grove rundstykker, bagels, pitabrød, polarbrød, wraps, lomper eller vafler.
Middagsrester, som fiskekaker, pølser, pasta, egg og grønnsaker, kan fint brukes også som pålegg, eller som fyll i wraps, pitabrød, salater el. Planlegg eller lag derfor matpakken når du rydder av middagsbordet.
Bak doble porsjoner av grove horn, pizzasnurrer og annet som du vet barna liker. Bakverket kan fryses ned og innimellom tas opp som variasjon til brødskiven.
En liten overraskelse… er lov av og til! Litt tørket frukt, rosiner eller eksotisk frukt til avslutning vil barnet sette stor pris på.
Variasjon. Overraskelser i matpakken trengs ikke hver dag, men det er hyggelig med variasjon. Finn alternativer til brødskiven, og varier i valget av frukt og grønnsaker.

Wraps til matboksen (6 stk.)

6 stk. lefse eller tortillaer
125 g Kremost Krydder

2 stk. vårløk
1 stk. eple
½ stk. isbergsalat, finstrimlet
2 stk. kyllingbryst, stekte rester av grillkylling eller annet kjøtt
1 stk. rød paprika
3 dl lettrømme
1 ts salt

¼ ts pepper
100 g revet gulost

Fremgangsmåte:

Smør kremost på tortillaene. Skjær frukt, grønt og kjøtt i biter. Bland alle ingrediensene til fyllet i en bolle og rør det med rømmen, smakt til med salt og pepper Legg dette på tortillaene og brett sammen.

Slå en serviett eller matpapir rundt wrapsen før den legges i matboksen.

http://www.melk.no/SchoolArticle.aspx?artid=11037&mnu1id=6006&mnu2id=&mnu3id=&mnu4id=