Se hel versjon : Vi trenger ukesmenyer med sunne middager!
Jeg er ikke så glad i å lage mat, så det blir det samme hele tiden. Vi har kjørt oss fast i et spor hvor de samme usunne matrettene blir servert hele tiden.
Jeg føler for å gjøre noe med kostholdet vårt, få kuttet ned på ferdigprodukter og gjøre ting mer fra bunnen av. Men problemet mitt er jo at jeg ikke kan lage sånn mat (dønn ærlig) .... Noen som har lyst til å hjelpe meg?
Dette skal være hverdagsmat som ikke tar altfor lang tid å lage. Og som heller ikke er altfor dyr i innkjøp da budsjettet ikke er så altfor stort.
Vi er to voksne og 2 barn (på 7 og 4 år). Kanskje kan menyen settes sånn sammen at vi kan bruke rester? Og er det noe halvfabrikata som er ok?
annemede
27-10-2005, 11:00
Dette er langt fra noen ukesmeny, derimot en god (synes jeg) middag som er svæært billig.
Ta to løker og del dem i båter,knus et par fedd med kvitløk, surr det i en gryte med en del olje. Ha i noe pepper også.
1 liter med vann og 300gram røde linser. (Gjerne to buljongterninger også)
la det koke i 10 min, hell på en boks med hermetiserte tomater, gjerne med hvitløk eller oregano i, kok opp igjen og server.
Dette er en middag til 4 personer for under 50 kroner.
Dette er langt fra noen ukesmeny, derimot en god (synes jeg) middag som er svæært billig.
Ta to løker og del dem i båter,knus et par fedd med kvitløk, surr det i en gryte med en del olje. Ha i noe pepper også.
1 liter med vann og 300gram røde linser. (Gjerne to buljongterninger også)
la det koke i 10 min, hell på en boks med hermetiserte tomater, gjerne med hvitløk eller oregano i, kok opp igjen og server.
Dette er en middag til 4 personer for under 50 kroner.
Jeg har aldri i mitt liv smakt linser - så da lurer jeg rett og slett hvor jeg får tak i disse røde linsene? Er de hermetiserte? På pose?
Dette blir en slags suppe? Serverer jeg noe ved siden av?
He-he.. føler meg sånn passe lur nå ja..
Cleopatra
27-10-2005, 11:06
Kyllingwok, kanskje?
Hva du vil av grønnsaker (løk, gulrot, paprika, bambusskudd, mais +++)
og kylling, enten filet eller ferdig grillet.
Stek i enten wok eller vanlig stekepanne, tilsett gjerne soyasaus (F.eks Kikoman) dersom dere liker det! Er ikke så mye som skal til. Stek kyllingen for seg selv dersom den er rå, og stek grønnsakene for seg. Bland det på slutten.
Cleopatra
27-10-2005, 11:09
Brentsnut eller lapskaus
poteter, gulrot, kålrabi +++ kutt i biter og kok, bruk mer vann til brentsnuten, lapskausen skal moses.
og noe godt kjøtt, kanskje dere har noen kjøttrester? Gjerne salt kjøtt, eller bare tilsett salt. Kan også bruke middagspølser som kjøtt.
Er det ok å bruke hermetiskerte ting? Feks tomater, mais, sopp..
Eller er dette også "halvfabrikata"?
Nå legger jeg all uvitheten min ang. mat på bordet.... Gi meg KUNNSKAP!
Cleopatra
27-10-2005, 11:11
Jeg har aldri i mitt liv smakt linser - så da lurer jeg rett og slett hvor jeg får tak i disse røde linsene? Er de hermetiserte? På pose?
Tror linser er hermetiserte! Du finner dem eventuelt der blant boksematen:)
Redigering: OOOOPS! Tenkte på bønner, jeg! *kremt*
Cleopatra
27-10-2005, 11:15
Er det ok å bruke hermetiskerte ting? Feks tomater, mais, sopp..
Eller er dette også "halvfabrikata"?
Nå legger jeg all uvitheten min ang. mat på bordet.... Gi meg KUNNSKAP!
Hehe, ikke at jeg har så mye peiling, men jeg prøver meg, jeg :glis:
Tomater kan du kanskje liksågodt mose selv, de blir myke når de stekes/kokes, ser jeg for meg! Og sopp finnes fersk i alle butikker. Mais er det verre med, iallefall her jeg bor.
Kan dessverre ikke uttale meg om det er usunt eller ikke, med hermetisert mat!
Vi bruker mye frukt og grønt i kosten. Fersk frukt, og fersk gulrot. Men resten av det grønne er i form av frossen grønnsaksblanding... Jeg er mest redd for å kjøpe masse grønt som bare blir ødelagt - for det er jo faktisk ganske dyrt. Derfor tenkte jeg på en såkalt ukeplan hvor jeg kan få uttnyttet disse gjennom hele uka.
Det er jo flere her som jeg har lest om som bare lager mat fra grunnen av, og som alikevel har et lavt matbudsjett - jeg vil gjerne høre deres menyer! Please?
annemede
27-10-2005, 11:24
Røde linser fås på pose, om du kan ta turen innom en innvandrerbutikk er de billigst der. De kan helt sikker hjelpe deg med andre oppskrifter også!
Nja det blir en litt tykk suppe, server gjerne brød til.
Jeg har følt meg ganske sånn som du gjør nå tipper jeg ;)
håper så inderlig du får svar på det du spør etter,lurer nemlig på akkurat det samme.
SUNN,LETTVINDT MAT ??
annemede
27-10-2005, 11:25
ellers er det en annen diskusjon her med flere ukesmenyer på, skal se om jeg finner den...
fant den gå inn her: http://www.nybaktmamma.com/plassen/showthread.php?t=334952
ellers er det en annen diskusjon her med flere ukesmenyer på, skal se om jeg finner den...
fant den gå inn her: http://www.nybaktmamma.com/plassen/showthread.php?t=334952
Tusen takk. Den linken var bra. Nå skal den finleses!
Kattebatt
27-10-2005, 11:31
Gå inn på www.vektklubben.no (http://www.vektklubben.no) Der er det massevis av oppskrifter på sunn hverdagsmat, og det er bare å printe ut 7 av dem så har du ukemeny. :jupp: Det er Grethe Roede-mat. Kjempegodt! Eks: Kylling-fajitas, lammefrikassè, kyllingburger, fiskeburrito, middelhavskylling etc, etc. Lykke til! :lykke:
Du får tak i masse forskjellige linser i asiatisk matbutikk. De er ikke hermetiserte, men ligner kanskje litt på gule erter. Det finnes vel også hermetiserte linser, men det blir sikkert ikke like godt.
Angående hermetisert mat så bruker jeg mye hermetiserte tomater og mais.
Ellers er det jo best med ferske grønnsaker. Men tomat på boks er såå godt og lettvint i f.eks. kjøttsaus og div. gryter.
Potetmiddag er jo sunt og lettvint. Mens potetene koker kan du ordne resten av middagen! Frosne grønnsaker er faktisk ganske innholdsrike når det gjelder vitaminer og mineraler, så istedet for å kaste masse grønnsaker kan du vel heller bruke det som basis? Og f.eks en uke har du ferske gulerøtter i kjøleskapet som du bruker i tillegg, neste uke brokkoli etc. Jeg foretrekker stekte grønnsaker istedet for kokte. Steker de i smør i ca 7 min, alt etter hvor sprø du vil ha dem. Hvitt kjøtt, altså fisk og kylling er det beste/sunneste kjøttet. Karbonadedeig er bedre enn kjøttdeig, men dyrere. Ha grønnsaker og salat til hver måltid!
Her har du et forslag til ukesmeny. Sånn passe sunt og ganske lettvint!
Mandag : Laksefilet, Poteter, lettrømme med issalat i, raspa gulerøtter og eple.
Tirsdag : Lapskaus m kjøttpølse og makaroni
Onsdag : Spaghetti og karbonadedeig m salat el grønnsaker
Torsdag : Omelett m salat
Fredag : Kjøttboller, brun saus, poteter og grønnsaker el ertestuing
Lørdag : Kylling el kyllingfilet, jasminris, grønnsaker (frosne) el salat, (saus)
Søndag : Pizza m salat
Veit ikke om dere er glad i fisk, men er jo bare supert å ha 2 fiskemåltid i uka. :bryn: er ikke glad i fisk, så vi har en "fiskeavtale" på 1 gang i uka.
Flere med gode og sunne oppskrifter?
Sister IrieGal
18-11-2005, 23:18
Her utnyttes det meste av maaten. Har jeg kjøttmiddag på søndag, blir kjøttrestene gjerne brukt til lapskaus eller suppe neste dag, eller fryst ned til samme formål. Fiskerester- fiskegrateng,pølse- pølsegrateng, kylling eller høns- frikassè, andre typer rester kan puttes i form med matfløte, grønnsaker og litt ost på (og krydder da...)
Ei vanlig ukesmeny her som jeg finner både rimelig og enkel kan se ut som det her:
Mandag: Kjøttpudding (farse i form, kjøpt eller hjemmelagd) 45 min ca på 180-200 grader, med potet, broccoli & gulrot, og lys saus. Saus: 4 pers. 6 ss smør smeltessammen med en halv hakket løk, 4-5 ss mel blandes i, røres inn med 5-6 dl vann eller kraft(eller til passelig)
Tirsdag:Fisk stekt i ovn, med råkostsaalat, poteter og rømme.
Onsdag:Spagetti med kjøttsaus laget av hermetiske tomater,2ss mel,løk,champignon, et lauvbærblad, oregano, hvitløk, salt&pepper, og karbonadedeig.
Torsdag:Fiskekaker i enten brunsaus med gulrotstuing, eller med en pakke matfløte over og provencekrydder med råkost.
Fredag:Kylling med potetmos eller råstekte poteter, appelsin eller sitronsaus og kokte grønnsaker. Yum!! Saus: Smør-meljevning, 3-4 dl kraft og ca 1dl craime fraiche, raspet sitron eller appelsinskall, salt&pepper, kokes i ti min, press oppi en sitron/appelsin tilslutt.
Lørdag:Risengrynsgrøt
Søndag:Kokt saltkjøtt med kålrabistappe. Rester til lapskaus. Eller koteletter, stek e.l. Bruker alltid å ha en form for kjøtt på søndag her.
Hvor sunt alt er kan vel diskuteres, men alt kommer jo an på mengde og sammensetninger på fatet:) Håper du fikk noen flere ideèr nå.
Har ingen ukesmeny, men en enkel basisoppskrift på risotto:
3 dl ris (tror det blir passe til 2 store og 2 små), 1 buljongterning og ... vann, 6 dl tror jeg, men vær forberedt på å helle oppi mer hvis det trengs.
Dette er basis, kok opp og la småkoke på svak varme i 20-40 minutter avhengig av hva slags ris du bruker (se på pakken, vi synes runde naturris, fra helsekost/noen store supermarkeder smaker best. Som variasjon kan du bruke hele byggryn, se bakehylla på supern). En dæsj tomatpure er også godt.
I en stekepanne steker du 1-2 løk og endel sopp til det er gyllent og mørt.
Du trenger også enten kjøtt (feks kjøttdeig, kylling i biter, eller noe annet godt), eller bønner eller kikerter (kikerter finnes både på boks og tørket, innvandrerbutikk, helsekost og noen supermarkeder, vi pleier å bløtlegge en god del, koke i en times tid og fryse ned i porsjoner)
I tillegg kan du spe på med andre grønnsaker, etter smak og hva du har i kjøleskapet, feks mais, paprika, squash, erter, grønne bønner, tomater...
Når risen er mør blander man alt sammen og smaker, trengs kanskje litt salt & pepper.
En boks kokosmelk og en god del curry-pulver forvandler risottoen til kjempegod curry :nam:
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.