Se hel versjon : egg og dato!! trenger svar
kan jeg spise egg som gikk ut på dato 19.10.05 eller er de dårlig enå?!? :sparke:
tror du kan det ja! har hørt at egg holder seg lenge ihvertfall.
Nokon sa til meg (var det svigermor?) at så lenge ikkje plomma flaut utover så kunne egget brukes... Så den regelen har eg brukt, og har ikkje blitt dårlig endå (men er litt meir forsiktig no når eg er gravid)
Du kan bruke egg en måned utover datoen som står på pakken. Tror det står på pakken til og med. Men de var nødt til å senke antall dager pga. noe EU greier tror jeg. Så eggene kan du bruke til 19.11
Du kakker bare egget og lukter på det. Lukter det pyton er det ubrukelig, lukter det vanlig er det brukanes.
Tidligere bruker
28-10-2005, 19:23
De korta ned datostemplinga på egg med 10 dager for noen år siden - uten at eggene ble forandret. Og det som er så greit med egg er at det er lett å lukte om de er dårlige.
Vanfær Nymfen
28-10-2005, 19:25
Fant dette jeg:
EU krever at holdbarhetsdatoen på norske egg reduseres fra 45 til 28 dager. Det betyr at eggprodusentene og butikkene ikke får lagret nok egg til å dekke etterspørselen, som er rekordstor i påsken.
Forøvrig så har jeg ofte hørt minimum 3-4 uker selv, så lenge de oppbevares i kjøleskap. Og regelen om at plommen skal holde seg høres jo lur ut den også :jupp:
Opplysningskontoret for EGG sier:
Ta det med en klype salt
Ta stemplingsdatoen på eggekartongen "med en klype salt". Norske egg er like gode og like trygge å spise i flere måneder etter at de har "gått ut på dato", bare du har eggene i kjøleskap. På grunn av faren for salmonella i andre land, har EØS en regel om at egg bare kan stemples med 28 dager fra verping. For - er det først salmonellabakterier inne i egget - formerer de seg for hver dag som går; særlig hvis eggene ikke oppbevares kjølig.
I Norge har vi verken salmonella i eggene eller problemer med kjøling av eggene. Likevel må vi følge bestemmelsene i EØS; selv om de altså er helt håpløse for oss. Vi får ta stemplingsdatoen på egg "med en klype salt"!
Trygge, norske egg
Norske egg er av topp kvalitet i verdenssammenheng når det gjelder renhet og helsemessig trygghet. I de fleste andre land er situasjonen en helt annen. Større andeler av både egg og fjørfekjøtt er infisert av salmonellabakterier. I mange land blir forbrukerne advart mot å spise egg og eggeretter som ikke er varmebehandlet tilstrekkelig.
Jeg så forresten et program om egg en gang, og da sa de noe om at... hmm... jeg husker ikke :geiper:
:knegg:
mor -igjen
28-10-2005, 19:28
Ja hvis du trenger flere positive svar får du ett til her. Spis eggene du! Skikken med egg ved påsketider kommer fra gamle dager. Da spiste folka de siste eggene på lageret. Hønene verper bare i lys, og da verpet ikke hønene om vinteren for da var det jo mørkt :snill:
Så datostemplinga er med god margin! De er no' EU-greier.
Jeg så forresten et program om egg en gang, og da sa de noe om at... hmm... jeg husker ikke :geiper:
:knegg:
Det var sikkert hun engelske damen som hadde program om hvordan å tilberede egg i alle varianter. Hun hadde eget program om poteter, og hun viste oss hvordan vi lager de beste bakte poteter :nam:!
Vanfær Nymfen
28-10-2005, 19:33
Det var sikkert hun engelske damen som hadde program om hvordan å tilberede egg i alle varianter. Hun hadde eget program om poteter, og hun viste oss hvordan vi lager de beste bakte poteter :nam:!
Ja, det var i allefall en dame! Og jeg husker jeg tenkte at hun kokte eggene svært lett - nesten "eggesuppe" alt hun lagde jo :fnise: (eggerøre, posjerte egg, omelett... etc)
Ja, det var i allefall en dame! Og jeg husker jeg tenkte at hun kokte eggene svært lett - nesten "eggesuppe" alt hun lagde jo :fnise: (eggerøre, posjerte egg, omelett... etc)
Ja, også snakket hun forferdelig seint, sånn at alle skulle få med seg hvert et ord hun sa:mating: . Hun begynte faktisk med å fortelle om hvordan man kokte vann :dåne: :fnis: Ble så fasinert av den dama at jeg så to programmer :fnis:
Men bake poteter, DET kunne dama gitt!
Vanfær Nymfen
28-10-2005, 19:40
Ja, også snakket hun forferdelig seint, sånn at alle skulle få med seg hvert et ord hun sa:mating: . Hun begynte faktisk med å fortelle om hvordan man kokte vann :dåne: :fnis: Ble så fasinert av den dama at jeg så to programmer :fnis:
Men bake poteter, DET kunne dama gitt!
:haha: :haha: :skratte:
Det MÅ være henne ja! Fantastisk! Hadde akkurat samme opplevelse selv! :fnise:
Knus eggene. Står du fortsatt oppreist, uten å ha spydd, når eggene er knust, så kan du bruke dem.
Råtne egg stinker som...ja, råtne egg...
Råtne egg stinker som...ja, råtne egg...
Bra sagt :fnise: :kidoki:
Før sto det i eggekartongene at de kunne brukes 1 mnd etter datostemplinga!
Det er ikke vanskelig å finne ut om et egg er dårlig - De er skikkelig ekle
Noen har jo egne høner, de klarer da fint å finne ut om når eggene er dårlige!
Du kan bruke egg en måned utover datoen som står på pakken. Tror det står på pakken til og med. Men de var nødt til å senke antall dager pga. noe EU greier tror jeg. Så eggene kan du bruke til 19.11
Akkurat dette mener jeg også å ha hørt!
Du kakker bare egget og lukter på det. Lukter det pyton er det ubrukelig, lukter det vanlig er det brukanes.
:nikker: du lukter det med enn gang om de ikke er brukenes.
Elisabet
30-10-2005, 15:45
Egg skal være garantert greie å bruke frem til 1 måned etter datoen på kartongen, så lenge de er oppbevart i kjøleskap. :) Du ser jo fort når du kakker et om det er greit.
Så greit at jeg snublet over denne diskusjonen da gitt. Nå trenger jeg ikke å kaste egg som er gått ut på dato mer. Mannen har prøvd å forklart meg at det ikke er noe farlig, men han har jo ikke peiling. Trodde jeg da. :flau: :fnis:
Stikka74
01-11-2005, 10:47
Slik sjekker du om eggene er dårlige:
Ta et stort glass med vann.
Legg egget nedi.
Ligger egget på bunn er det ferskt
Reiser egget seg, men har kontakt med bunn så kan du fint spise det.
Flyter egget så er det dårlig og bør kastes.
Kjempelett å sjekke. Eggene kan holde mange måneder hvis man oppbevarer og behandler dem rett. :nikker:
Slik sjekker du om eggene er dårlige:
Ta et stort glass med vann.
Legg egget nedi.
Ligger egget på bunn er det ferskt
Reiser egget seg, men har kontakt med bunn så kan du fint spise det.
Flyter egget så er det dårlig og bør kastes.
Kjempelett å sjekke. Eggene kan holde mange måneder hvis man oppbevarer og behandler dem rett. :nikker:
Yess :jupp: va akkurat det eg sku skrive også,bare ha dem i litt vann - flyt dem, så hiv dem :glis:
Supert! Takk! :kidoki:
Dette har jeg lurt på lenge :D
Jeg har jammen kastet mange egg til ingen nytte :gal:
mor -igjen
01-11-2005, 18:33
Tipset med å legge de i vann var jo superlurt. Må huske det. :jupp:
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.