PDA

Se hel versjon : Hva slags pålegg er egentlig sunt? og hva er absolutt IKKE sunt?

Chaizza
21-11-2005, 13:02
Ble litt inspirert av tråden på pinlige hvor det er snakk om at 4000 er lite til mat i mnd.

Der kommer jo Mim med veldig mange gode tips, kommentarer osv.
Selv så har jeg faktisk hatt nytte av det. Jeg kan ikke kalle meg selv direkte sunn, heller tvert i mot, men får mer og mer lyst til å BLI det!
Det finnes jo SÅ mye utrolig god mat som faktisk ER SUNN!
Og man trenger ikke å ruinere seg for det.
Selv har jeg ikke 4000 å rutte med til mat hver mnd engang, men man må da vel få til et sunt kosthold likevel?

Snuppa mi elsker frokostsalat, men er det bra? Er egentlig dette en kaloribombe?
Hun pleier å ha det i barnehagen, men veksler litt med ost, diverse salater og pølse.

Men hva slags pålegg er det egentlig som er BRA for en 3 åring?

Pleide også å sende med henne youghurt 2-3 ganger i uka tidligere, men dette har jeg kuttet ut nå. Jeg VET jo at dette er usunt! Jeg har nå erstattet denne med Biola drikkeyoughurt, men er dette også usunt?

Grønnsaker er jeg faktisk ganske flink til handle. Jeg er selv veldig glad i grønt.
Jeg har små dyr som jeg også handler grønt til så da må jeg liksom ha det uansett. :)

Om noen har gode, billige og ikke minst sunne middagsoppskrifter å dele så blir jeg veldig glad for det: :jupp:

Jeg skal definitivt bli flinkere til å spise sunt, og etter å ha sett på "du er hva du spiser" i går så ble jeg direkte kvalm!!!
Så mye dritt som jeg har hatt i meg. Nei, nå ønsker jeg mitt nye og sunnere liv velkommen. ;)

Anettemor
22-11-2005, 11:18
bruker leverpostei og makrell i tomat masse....... å hvis tulla skal få noe godt er det litt prim......hun hår masse grønnsaker og frukt også hver dag og alltid hjemmelaget grovt brød.........

Nøve
24-11-2005, 15:00
Alle typer rent kjøtt og ren fisk, særlig fet fisk, er nok det beste: Kyllingpålegg, skinke, hamburgerrygg etc. (alt det dyre kjøttpålegget), røkt laks, ørret, makrell, makrell-i-tomat, sardiner, reker osv. er veldig bra. Pølse er det mye usunt fett i, men du kan jo kjøpe Gilde spesialsalami som har mer kjøtt og mindre fett (smaker også mye bedre). Oppblandede produkter prøver jeg å unngå, her er det mye fett, mel og potetmel, men det blir jo litt leverpostei av og til. Noe av kyllingpålegget fra Prior (servelat, skolerull etc.) har heller ikke så mye fett. Er også veldig glad i ost. Ost har endel fett og ikke så bra fett, men alle typer gulost og kremost er OK i mindre mengder. Jeg spiser aldri bare ost til et måltid.

Brunost, prim etc. bruker vi ikke mye av, og hvis vi bruker det, er det som "dessert" på den siste brødskiven.......her er det mye melkesukker som ikke er så bra. Syltetøy spiser vi en sjelden gang, her er det stort sett mye sukker. Det beste er å sylte selv og ha kontroll på sukkermengden, bruk gjerne fruktose, eller kjøp syltetøy med fruktose i stedenfor sukker.

Sjokoladepålegg og annet søtpålegg holder vi oss unna. Det samme gjelder alle typer majonessalater. Her er det massive mengder fett.

Grønnsaker og frukt i alle varianter, også juice, er selvsagt tilbehør. Her drikkes det ikke melk.

Nøve
24-11-2005, 15:07
Pleide også å sende med henne youghurt 2-3 ganger i uka tidligere, men dette har jeg kuttet ut nå. Jeg VET jo at dette er usunt! Jeg har nå erstattet denne med Biola drikkeyoughurt, men er dette også usunt?

Tror nok ikke Biola er noe bedre enn annen yoghurt. Forskjellen på Biola og annen yoghurt, er vel bare at den er tilsatt disse tarmbakteriene som skal være bra for fordøyelsen. Men sukkermengden er vel den samme tror jeg.

Sukker i yoghurt kan man aldri unngå helt, melkesukkeret vil være der, men du kan kjøpet yoghurt uten hvitt sukker. Yoplait 0,1% har aspartam (kunstig søtingsstoff) istedenfor sukker, jeg bruker denne litt selv (veldig god), men jeg liker ikke å gi aspartam til barna. På Lidl har de en yoghurt som har tilsatt fruktose (fruktsukker) istedenfor hvitt sukker, Yogosan (veldig god med masse frukt oppi). Det er litt bedre, men yoghurt blir nok aldri veldig sunt. Mitt førstevalg til gutten min.

spurs
24-11-2005, 15:25
Vi kjøper inn følgende pålegg på skift
magerprim ev karamellprim
mager og go leverpostei (gilde)
ovnsbakt leverpostei
kokt skinke
hamburgerrygg
kalkunpålegg
Nora lett syltetøy
makrell i tomat
hvitost
magerost
kaviar
og ja ramse ramse

man kan spise litt av alt men med måte. Bruker du magre pålegg så kan du ha mere på brødskiva og bruker du fetere pålegg så må du ha mindre mengder. Uansett er det viktig å variere slik at man ikke går lei. I tillegg så er det lurt å legge på agurk, tomat, paprika etc på pålegget.

Her i huset så spiser lille jenta leverpostei, prim, makrell i tomat. Har ikke spist brødskiver så lenge så vi må jo utvide litt etterhvert.

Chaizza
24-11-2005, 16:03
Tusen takk for gode svar. :jupp:

Blümchen
24-11-2005, 16:11
Jeg mener det er forskjell på sunn og sunn mat. Når det gjelder mat til meg anser jeg mager mat som sunn mat (siden jeg har alt det fettet jeg trenger :sparke: ), men til barn mener jeg ikke at sunn mat trenger å være mager. De trenger mer fett enn oss, men riktig nok av det sunne fettet. Det har faktisk blitt en økning av barn med vitaminmangel fordi vi lever for magert. Vi overfører våre matvaner på barna. Jeg mener foreksempel at fiskepålegg er veldig sunt selv om det innholder en del kalorier.

Nøve
24-11-2005, 17:17
Jeg mener det er forskjell på sunn og sunn mat. Når det gjelder mat til meg anser jeg mager mat som sunn mat (siden jeg har alt det fettet jeg trenger :sparke: ), men til barn mener jeg ikke at sunn mat trenger å være mager. De trenger mer fett enn oss, men riktig nok av det sunne fettet. Det har faktisk blitt en økning av barn med vitaminmangel fordi vi lever for magert. Vi overfører våre matvaner på barna. Jeg mener foreksempel at fiskepålegg er veldig sunt selv om det innholder en del kalorier.

Helt klart! Det sunne fettet er viktig.....også for oss voksne, men gjerne i litt mindre mengder enn for barn. :knegg: Sukker er minst like ille som fett, både helsemessig og i forhold til vekt.

Stikka74
30-11-2005, 22:57
Snuppa elsker Cottage Cheese på skiva. Med et par dråper 100% syltetøy oppå, for fargens skyld tror jeg :glis:

Yoghurt er da ganske sunt og godt for magen. Det er når de tilsett masse sukker den blir usunn. Vi gir naturell yoghurt, blander i litt kesam for å få litt mer proteiner og har oppi enten frukt i biter eller litt 100% syltetøy. Av "ferdige" yoghurter har vi brukt litt sans og nå bruker vi mest Danonine. De er søtet med fruktkonsentrat, ikke raffinert sukker.

Vi spiser ikke kjøtt så sliter litt med å finne gode alternativer til ost. Snuppa elsker fisk, men akkurat i forskjellige påleggsvarianter er hun ikke begeistret for fisk ennå. Noen som har noen gode tips?

Smaaen
06-12-2005, 14:46
Her spises det egg ,makrell i tomat (de små en posjonsboksense er veldig poppis og åpne og smøre på selv),ost,leverpostei,skinke tomater (de små er mest poppis og spise for seg selv), kaviar og smøroster.

Alexander får yogurt med mer fett og mindre sukker av og til og jeg tror ikke det er noe farlig.Vi blander gjerne i tørkete frukter og muesli blandinger.

Svigers lager naturell yougurt med rørte ferskebær som hun fryser som is.veldig poppis og sunt og godt som desser for oss alle.

Av helsesøster i Australia har jeg fått beskjed om å gi Alexander ett måltid med ost eller andre melkeprodukter som full fettet og lite sukret yougurt e.lign. om dagen.
Enten på skiven eller som mellommåltid.Der får vi kjøpt små ostepakker til lunsjboksene og dette er ett fint og sunt mellommåltid.
Ost har lav Gi som gir langvarende energi og som man forbrenner fort.Samtidig har det viktige næringstoffer.

Voksne personer kan gjerne ta en skive ost som mellommåltid ved noen lav karbohydrat slankekurene og har selv erfaring med at dette funker :jupp:

Ellers drikker A skummet vann,melk og biola (av og til).