Se hel versjon : Spiser de grønnsaker og frukt?
Siden vi er bosatt i Australia har vi tilgang til utrolig mye god frukt og gode grønnsaker.Alexander er oppvokst med dette tilbudet på bordet hver dag og elsker grønnsaker og frukt.Brokkoli er hans farvoritt og vi har problem med å få han til å spise noe annet dersom dette er ett av tilbehørene.
Han har vært med å handle frukt og grønt og tilberede det (faren er kokk)
Jeg må si at jeg synst det er mindre motiverende å spise frukt her hjemme i kulden og jeg må tvinge meg selv litt mer til å kjøpe frukt og grønt :rødme:
Men jeg ser det hjelper dersom jeg skjerer opp masse frukt på ett fat og lar det stå på bordet.Da spiser vi alle litt frukt.
Vi prøver også å ha minst to forlkjellig grønnsaker til hver middag og helt mer...men jammen er det dyrt og dårlig tilbud av slikt i Norge :stønn:
Jeg ble litt ødelagt av Jamie Olivers "skolemiddag" program og har etter dette blitt litt ekstra opphengt i at Alexander skal ha i seg frukt og grønnsaker :rødme:
Spiser dere masse frukt og grønnsaker?
Har dere noen gode grønnsaks retter?
Oskarsmamma
06-12-2005, 15:09
Oskar spiser frukt og grønnsaker hver eneste dag! Og det gjør jeg også. Vi har også en pappa som er kokk, og han er flink til å gjøre grønnsaker til en naturlig del av enhver middag. Skal være enig med deg i at utvalget i Norge er litt dårlig, men det kommer kanskje an på hvor man handler? Har ikke sett så mye på jamie oliver, men er blitt veldig påvirket av et kostholdsprogram som går på tv3 for tiden. Det fins en del oppskrifter på hjemmesidene deres.
Daniel er veldig glad i frukt og grønt, og vi klarer å få til minst 4 om dagen - jeg vet at 5 er målet, da, og vi klarer det ganske ofte.:) Jeg tror at dette har sammenheng med at jeg har vært veldig bevisst på ernæringen hans fra starten. I Norge starter man med grøt og slikt som fast føde. Jeg begynte med grønnsaker, og alltid sørget for at han fikk mye forskjellig. Ellers er det slik at Daniel får spise så mye frukt han vil - og det vil han gjerne. Belønningen har kommet i at hvis han blir tilbudt kake eller appelsin, så velger han appelsinen.:jippi:
Snuppa elsker frukt og grønnsaker. Brokkoli er favoritten her også. Ingen middag uten. Blomkål er også pop.
Tidligere bruker
07-12-2005, 13:18
vi elsker grønnsaker og frukt.. spiser det hver dag..
Her spises det ganske mye frukt og grønt også.
Storebror på 2,5 år vil heller ha bare grønnsaker til middag enn kjøtt. (Favoritten er fisk...all slags fisk)
Her går det mest på maiskolber, gulrøtter og brokoli.
Vi pleier å koke opp en del gulerøtter som står avkjøt i kjøleskapet. Så han kan gå og forsyne seg selv. OG jommen har ikke lillemor på 11 mnd tatt etter.
Eller så går det masse frukt. Frukt til hvert måltid, som regel. Dessert er ofte frukt.
Hmmm noen gode grønnsaksretter....får vente til jeg kommer hjem fra jobb, så skal jeg sjekke oppskriftsboken min.
Jonatan spiser godt med grønnsaker hver eneste dag, både som snacks, mellommåltid og til middag. Men spennende blir det ikke, for han liker ikke tilberedte grønnsaker.
Så vi har råkost til alle middager ( jeg er og fornøyd med det da jeg ikke er noe fan av skvisjy grønnsaker ;) ) . Kålrot, gulerøtter, bambus-skudd, bønnespirer, purreløk, agurk, minimais og kikerter.
LilleVirre
07-12-2005, 13:34
Vi spiser frukt og grønnsaker hver dag!
Trym er som gutten din! Han elsker at av grønnsaker og frukt, spesiellt brokkoli :snill:
Jeg porsjonerer grønnsakene for han, for hadde det vært opp til han så ville han bare spist brokkoli. Så han må spise kjøtt/fisk og poteter/ris/pasta før han får mer brokkoli :fnise:
Egentlig så er han alt spisende. Vi har alltid hatt mye frukt og grønnsaker.
Gjør som deg, har som regel to forskjellige typer grønnsaker til middag. Eller en salat med mye godt i.
Sant som du sier, det er dårlig med utvalg og fryktelig dyrt her. Men jeg betaler gjerne litt ekstra for å få variert det litt.
Er det andre her som har barn som elsker oliven, suragurk og surkål.
Hvis dette står på bordet så spises det ikke noe annet av min sønn på 2,5 år. Og lillemor har begynt å ta etter. Hun elsker oliven og suragurk på leverposteien sin til frokost.
Jeg har da et spørsmål, er dette mat som ikke små mager skal ha? Kan ikke finne noe om at dette skulle være for "hard" kost.
Tidligere bruker
08-12-2005, 14:01
Vi spiser frukt og grønnsaker, ja. Men det er ikke så mye spennede da.
Makken elsker gulrot og brokkoli og vil helst ha bare det til middag.
Paprika og agurk elsker han også. Ser han en paprika så SKAL han ha den. Litt av et leven når vi er i butikken :gal:
Frukten deler vi så og si alltid opp, men det hender han får den hel også. Jeg liker den best oppskåret.
Frukt er det ikke sikkert vi spiser hver dag. Men grønnsaker spiser vi hver dag. Både til middag og bare en gulrot etter lunsj eller sånn.
Er det andre her som har barn som elsker oliven, suragurk og surkål.
Hvis dette står på bordet så spises det ikke noe annet av min sønn på 2,5 år. Og lillemor har begynt å ta etter. Hun elsker oliven og suragurk på leverposteien sin til frokost.
Jeg har da et spørsmål, er dette mat som ikke små mager skal ha? Kan ikke finne noe om at dette skulle være for "hard" kost.
Jeg tror det går veldig bra. Jeg spiser ingen av delene selv, men husker med sjokk at sønnen fikk servert sylteagurk da han begynte i barnehage, og han syntes at det var kjempegodt. Jeg synes det er positivt at han spiser ting jeg ikke gjør. Jeg regner også med at de ikke ville servere det i barnehagen hvis det ikke var bra for magen. Oliven har jeg også hørt at mange småbarn liker, og har heller ikke hørt advarsler mot dem.
Jeg må forresten føye til at etter at denne debatten startet, så dukket pappa opp med ferdigsalat en kveld. Daniel kastet seg over posen og ropte "Wow", med stor glede i stemmen.:D
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.