PDA

Se hel versjon : Hjelp! Min tur å ha barseltreffet.. hva skal jeg servere??

Huldra
09-01-2002, 11:54
I februar er det min tur å ha barseltreffet, men hva skal jeg servere?

De møtene jeg har vært med på fikk vi:

- hjemmebakte kanelboller
- deilige smurte skiver (loff og vanlig brød)
- salat, loff, og fluesopp dvs. spiralloff, skinke, loff, ananas og et egg oppi der med tomat på toppen.... Stilig...!!

Men hva i huleste skal jeg servere?? Er ikke noe særlig flink på kjøkkenet, det skal jeg ærlig innrømme, så det må se stilig ut, og være enkelt å lage...

Kan du hjelpe meg??

nora
09-01-2002, 12:06
:vink:
hva med ost og kjeks da?
bak en ostekake...
kyllingsalat og baguetter

Mica
09-01-2002, 12:16
Hei!

Jeg skal ha barsletreff hos meg på fredag.

De andre har det allerede vært treff hos og følgende ble servert:
- ostepai m salat
- ost , kjeks og brød
- ferdigsmurte hjemmelagde baguetter

Jeg kommer til å lage kyllingsalat og hjemmelagde rundstykker.

Klem fra

Acsa
09-01-2002, 12:18
Jeg synes pai er kjempeenkelt å lage, og det virker utrolig mye mer avansert enn det er! Også kan du ta en enkel salat (salat, agurk, tomat) til.

Smuldre 100 g smør i 150 g hvetemel, og kna sammen til en fast dig med 2-3 ss kaldt vann. La den hvile kjølig i en halvtime (lønner seg å presse den litt flat før du legger den i kjøleskapet så er den lettere å kjevle hvis den blir liggende lengre!). Kjevle ut så den dekker bunn og sider i 24cm i diameter form. Prikk bunnen med en gaffel, klem et mat/bakepapir over den og stek paiskallet i 10-12 min. Dette kan godt gjøres på forhånd, du kan lage fyllet også på forhånd, også bare har du fyllet oppi formen og steker når det nærmer seg. Paien er god lunken, men kan fint spises kald også!

Når det gjelder fyll kan du velge i en million forskjellige ting, men det vanligste er ca. 150 g kjøtt (kokt skinke, bogskinke, røkt skinke, pølsebiter (bør stekes litt først), stekt/grillet kylling, stekte biter av kyllingbryst osv.) som du har i ovnen. Ha 200 g revet ost (eller som jeg gjør - ta osten i kjøkkenmixeren og smul det helt opp) over.

Visp sammen 3 egg, 2 dl melk (eller fløte+melk, eller rømme+melk) med litt krydder (f.eks 1/2 ts salt og 1 ts paprikapulver - jeg vil ha litt salvie oppi hvis jeg har skinke, særlig røkt, og litt timian hvis jeg bruker kylling...). Hell dette over, og stek i ca. 35 min til den er gyldenbrun oppå, ved ca 225 grader.

Det går også an å bruke sopp og løk hvis noen er vegetarianere (fersk sjampinjong skives, freses i tørr panne, surres i litt smør og kanskje en skvett portvin eller sherry over, også salt og pepper. Hakket løk og finhakket/presset hvitløk surres mykt og blankt (ikke brunt!), og bland med soppen. Dette kan også kombineres med rester av en grillkylling og blir veldig godt....

Ingenting gjør meg så glad som når noen her inne spør etter oppskrifter eller menytips! :gal:

Hilsen hobbykokken og en liten kjøkkenskriver som helst vil sitte på gulvet og leke med en visp....

Kira
09-01-2002, 12:26
.

Huldra
09-01-2002, 12:52
Hei!

Takker for utrolig mange fine forslag! Føler for å lage en kyllingsalat.... kan jeg servere hvitløksbrød el. baguetter ved siden av? I tillegg til vanlige rundstykker da..

Dette tenker jeg å ha i salaten:

Kinakål el.l. Agurk, eple, ananas, ost, egg, purreløk, løk og skinke eller kylling... helst kylling..

Høres dette bra ut? Burde jeg ha kake i tillegg??

Takk...!!:D

Britney
09-01-2002, 13:43
Salaten din høres god ut! Men jeg ville ikke hatt løk oppi.. det er en del som ikke liker løk i salat (dette vet jeg av erfaring..).
Og hvitløksbaguetter er deilig til! Har et tips til dressing: knorr's poser med gresk dressing (bland med litt mer lett-rømme en det som står på posen). Den er kjempedeilig til kyllingsalat.

Og så vil jeg følge opp paioppskriften til Acsa:

Jeg bruker bogskinke, fersk champignon (stekt litt), ost i terninger, hvitløk og enten litt raspet (helt most) løk eller litt løkpulver. Bruker ikke melk, men matfløte. Krydder: provence og basilikum. Ellers er oppskriften lik som Acsas. Ved siden av lager jeg en tomat og rødløkssalat med dressing av Knorr's franske dressing, og har gresk dressing ved siden av. Har fått masse skryt for den!

Dessert: Hva med å lage et fint pyntet fat med frukt? Bruk gjerne litt eksotiske frukter, og kutt av toppen på en ananas og pynt med.
Lykke til med barseltreffet!

:klem: Marie

hegecesi
09-01-2002, 15:22
Jeg synes det høres kjempebra ut.:)

Men er det ikke sånn at man gjør det litt lettvint da?
Vi har det i allefall sånn.( Men det blir alltid kjempefin mat for det)

Moro å lage litt ekstra.

En gang lagde jeg brød med karbonade, og pyntet det.

Hvis du føler for det, kan du vel lage en kake. Har du ikke tid, bør du la vær. Barselgr. skal jo være kos, ikke stress.:) :)

LYKKE TIL!

Nome
09-01-2002, 19:30
Idag var jeg på vårt første "hjemmebarseltreff", de 3 første gangene har vært på helsestasjonen. Fikk servert nydelige hjemmebakte rundstykker, godt pålegg/eggerøre. Det var deilig :) Lurer på hva jeg skal servere når "min" tid kommer??? Får nok av inspirasjoner her da.

Anitra
09-01-2002, 19:49
Hos oss er det slik at den som holder barseltreffet holder brød evt rundstykker,vi som kommer har med pålegg.
Enkelt og greit. Vil man ha noe ekstra,er det full anledning til dette.