Se hel versjon : Oppskrift på sunne kjeks?
Mamsen85
08-12-2005, 13:46
som også de små med få tenner kan spise, er det noen som har det? Noe ala Mariekjeks/babykjeks, men uten så mye sukker og sånt? :snill:
Vettu hva....jeg satt akkurat og tenkte på den samme tanken. At jeg skulle lage noen sunne kjekser. Så jeg skulle skrive en mld, men så fant jeg din.
håper noen kommer med noen fine oppskrifter eller noen gode tips.
Mamsen85
08-12-2005, 13:55
Vettu hva....jeg satt akkurat og tenkte på den samme tanken. At jeg skulle lage noen sunne kjekser. Så jeg skulle skrive en mld, men så fant jeg din.
håper noen kommer med noen fine oppskrifter eller noen gode tips.
:fnise: bebisene våre er jo i samme alder også, mulig det har noe med saken å gjøre, min elsker kjeks.. :glis: (og det er fint for mor å ha to min for seg selv mens minsten er manisk opptatt..)
modestyb
11-12-2005, 20:51
Har ikke prøvd å gi kjeks til minstemann, men hun synes at flatbrød og ryvita er godt. Har også gitt henne havrefras. Det er jeg litt usikker på hvor sunt er , men er ihvertfall endel fiber i de.
Polkadot
13-12-2005, 18:57
Jeg brukte å kjøpe kavring uten sukker til ungen min. Nå har han begynt i barnehagen og der har han lært hvordan kjeks egentlig smaker :mumle:
Søren og... Finner ikke oppskriften jeg bruker...Skal nok greie å grave den opp iløpet av kvelden... Er bare 50 gram sukker i den...Er forresten havrekjeks...Jørgen elsker de!
Fant den...
Sukkeret kan sikkert sløyfes helt også...
Pass på å la de stå å bli skikkelig kalde før du legger de i boks...
Havrekjeks
6 dl havregryn
2½ dl melk
50 g margarin
50 g sukker
1 ss hornsalt
2 dl hvetemel
Fremgangsmåte:
Havregryn legges i en bolle. Hell over melken og la grynene få svelle i ca 2 timer. Margarin tilsettettes havregrynsmassen sammen med hornsalt. Ha i melet, og jobb med deigen til den blir fast. Kjevl ut deigen til en tynn leiv på et bakebord strødd med kruskakli. Stikk ut runde kaker ca 9 cm i diameter. Kakene legges på bakepapirkledde plater.
Stekes i forvarmet ovn ved 225 C i ca 8 - 10 min.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.