PDA

Se hel versjon : Hvilken kokebok er uunværlig for deg?

Amarula
11-12-2005, 20:20
En absolutt "må ha" på kjøkkenet?

keiserwictor
13-12-2005, 10:27
lettlaget barnemat fra 6 mnd til 3 år, av margit vea utgitt av cappelen. maten fra to-tre år er genialt for alle i familien, unntatt mini da!! bruker ellers ikke kokebøker, men nettet. matprat, art of taste osv.

Bauche
13-12-2005, 10:37
Jeg liker cappelens store kokebok. Rett og slett fordi det står så mange ting utenom oppskrifter der!- og endel basic-knowledge....greit å ha:)

Jeg har mengder av kokebøker, men bruker nok nettet mest jeg også....

kristi
13-12-2005, 11:07
Den store rødrutete med Ingrid Espelid Hovlid. En basic kokebok som er helt uunværlig.
I tillegg er Bakebok for mannfolk en genial bok som er skrevet av heimkunnskapslæreren min. I den finner du basic bake og kake oppskrifter. Jeg har nå prøvd ut alle oppskriftene i boken, og det er gode og enkle gjennomførbare oppskrifter, som passer godt også til barn.

Her er link med litt mer info om boka (http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=aktoer&acid=15665&p=1&r=4&cid=121010)

Ellers bruker også jeg mye nettet for å finne oppskrifter;)

busymum
13-12-2005, 11:09
Haugesund husmorskoles kokebok

Her står all basic matlaging.

Iset
13-12-2005, 11:15
Jeg har min egen kokebok. Jeg leter på nettsider etter oppskrifter på kaker og mat jeg liker og vil prøve, printer dem ut og har dem sortert i en stor ringperm. :)
Da slipper jeg masse unødvendig dilldall som jeg aldri kommer til å lage, og jeg har alt samlet på ett sted. Den ringpermen er blitt gull verdt etterhvert. :glis:

LilleVirre
15-12-2005, 10:54
Min egen kokebok!
Mister jeg den, ister jeg "alt"
Det er en kokebok jeg har hatt i alle år. Der har jeg skrevet inn oppskrifter som jeg har fått av andre, oppskrifter som vi fant i leiligheten til farmor etter at hun døde, oppskrifter som jeg har fått til etterhvert, julekaker. Ja, alt som er godt står der ;)

Ellers har jeg en ren basis oppskriftsbok en sånn rutete :)

Elle Melle
15-12-2005, 11:04
Den store rødrutete med Ingrid Espelid Hovlid. En basic kokebok som er helt uunværlig.
:nikker:
Men er den blitt stripete og i paperback nå? Synes jeg så noe slikt sist jeg sjekket. Den er i alle fall den ultimate bryllupspresang!

kristi
15-12-2005, 22:26
:nikker:
Men er den blitt stripete og i paperback nå? Synes jeg så noe slikt sist jeg sjekket. Den er i alle fall den ultimate bryllupspresang!

Det kan nok være jeg har en utgave fra 98 eller noe sånt.

Tigerguttmamma
15-12-2005, 23:41
Ingrid Espelid Hovig sin rutete kokebok er nok den som er mest i bruk her i huset. Den gir svar på det aller meste.

Trollmor
15-12-2005, 23:49
Den viktigste er den jeg har laget selv med sparte oppskrifter gjennom årene . I den ligger det meste av det som får bursdager og middager til å smake ; )
Har også en svensk kokebok som har vært gull verdt mange ganger .

AnneKristine
15-12-2005, 23:53
Jeg har min egen kokebok. Jeg leter på nettsider etter oppskrifter på kaker og mat jeg liker og vil prøve, printer dem ut og har dem sortert i en stor ringperm. :)
Da slipper jeg masse unødvendig dilldall som jeg aldri kommer til å lage, og jeg har alt samlet på ett sted. Den ringpermen er blitt gull verdt etterhvert. :glis:

Jeg har akkuratt det samme :nikker:

Å den er helt super, skriver inn oppskrifter på dataen og printer ut, eller jeg finner oppskrifter på nettet å printer ut.

Da får jeg en samling med oppskrifter som jeg med jevne mellomrom bruker og ikke en stor bunke kokebøker der en og annen brukes innimellom.

kvakk
16-12-2005, 08:00

Den har jeg også. Enig med deg at den er uunværlig.

Sister IrieGal
18-12-2005, 08:09
Har egne kokebøker jeg har skrevet i siden jeg begynte med heimkunnskap, har blitt noen. Har mange kokebøker, men den jeg bruker mest er en jeg brukte på helse og sosial. Der står alt som ikke står i andre kokebøker av norske gamle oppskrifter, idiotsikre, de er alltid vellykket. Er vel fordi boka er ment til de som skal bli hjemmehjelp osv, og da har man ikke så mye tid til å mislykkes:) Har ofte inntrykk av at mange oppskrifter i kokebøker ikke er utprøvd før trykking. Og lagd av folk uten kompetansen de skal ha. Kokebøker blir for meg et supplement i forhold til temperaturer og steketid.

Amarula
18-12-2005, 19:51

Får man tak i den noe sted?

Fant den jeg kan du fortelle mer om den.. Den uunværlige kokeboken på kjøkkenet ,, da mente jeg en som kan kjøpes :fnise:

Stikka74
18-12-2005, 21:06
Familiens store kokebok, (redaktør Fride Bergem) Den er rødrutete. Har alt av basisting og mange fine oppskrifter.

Ellers elsker jeg kokebøker og har en hylle full på kjøkkenet. Lager mye godt fra kokebøkene, men det er også gøy å bare bla i dem og lese oppskrifter. Få tips og inspirasjon. Samler også sammen oppskrifter selv, men har ikke funnet en perm til dem ennå. :niks: