Se hel versjon : Sunn mat?
Inspirert av nugattidiskusjonen lurer jeg på om det er noen som har noen forslag til det dere mener er sunn mat, f.eks. pålegg/ frokost/ lunsj? Etterhvert blir både liten og stor lei av leverpostei og servelat..:rabla: :fnise:
Så, hva er det som er sunt og godt? (og enkelt og fort gjort!!!:glis: )
Leverpostei må ikke være kjedelig. Ikke om du har på noe grøntfor. Salatblad,tomat og agurk paser fint.
Dette er hva jeg mener er sundt pålegg:
-Leverpostei
-Kyllingpostei
-Makrell i tomat
-Tunfisk
-Gulost i moderate mengder
-Kalkunskiver
-Kokt Egg i moderate mengder
-Eple
-Tomat
Og alt dette kan man jo sprite opp med litt grøntfor. Så da behøver det ikke å bli kjedelig.
Om barna "ikke liker" å ha agurk på skiva med leverpstei så kan man jo skjære ut agurkskivene som stjerner eller hjerter (som i reklamen). Da blir det jo fort litt mer spennende.
Heohappy
15-12-2005, 19:22
Her bruker vi crabsticks (namnam), kaviar, mager posteier på tube, hvitost, brunost, leverpostei, servelat, honning (ikke mye av det da:snill: ) m.m. I dag fikk hun smake havrenøtter med melk og litt sukker på (kan jo også ha litt syltetøy på), det synes hun var knallgodt :jupp: . Greit med litt avveksling.
Oskarsmamma
15-12-2005, 19:25
Leverpostei må ikke være kjedelig. Ikke om du har på noe grøntfor. Salatblad,tomat og agurk paser fint.
Dette er hva jeg mener er sundt pålegg:
-Leverpostei
-Kyllingpostei
-Makrell i tomat
-Tunfisk
-Gulost i moderate mengder
-Kalkunskiver
-Kokt Egg i moderate mengder
-Eple
-Tomat
Og alt dette kan man jo sprite opp med litt grøntfor. Så da behøver det ikke å bli kjedelig.
Om barna "ikke liker" å ha agurk på skiva med leverpstei så kan man jo skjære ut agurkskivene som stjerner eller hjerter (som i reklamen). Da blir det jo fort litt mer spennende.
pluss reker, sardiner, svolværpostei, alle slags "rent kjøtt"-pålegg.
Her i huset er vi mer nøyen på sukker enn på fett. Det sunne pålegget vi spiser er:
leverpostei
kaviar
makrell i tomat
hvitost
tunfisk
egg
philadelfia
Ellers spiser vi en del:
salami
noe syltetøy i perioder
prim
julepålegg, rull/tunge/gode oster
pluss reker, sardiner, svolværpostei, alle slags "rent kjøtt"-pålegg.
:jupp: Jepp.
Men for meg som ikke spiser noe annet enn gulost,egg og spekeskinke som pålegg så var det litt vanskelig å komme på noe.... Er litt sær når det gjelder pålegg :jupp:
Jeg bruker ofte frukt som pålegg. Eple, banan eller pære i skiver.
Jeg pleier å kjøpe grillet kylling når det er på tilbud...også plukker jeg og har som pålegg eller i salater... Har masse salat til lunsj vi..
Ellers så spiser vi mye kylling og kalkunpålegg, skinke, steik, fårepølse, leverpostei, ost og litt prim...
Nødt til å ha agurk, tomat og paprika i huset!!!
Polkadot
15-12-2005, 20:42
Vi bruker mye ris som middagstilbehør, og hvis det er igjen noe (som oftest), varmer jeg det i stekepanna med litt grønnsaker og andre ting som egg, tunfisk, kyllingbiter, fiskepudding eller hva man måtte finne på.
Veldig raskt og lettvint, og et alternativ til den evinnelige brødskiva.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.