PDA

Se hel versjon : Oppskrift på Seigfirkanter/seigmenner


Lisse
03-12-2002, 15:24
Hei
Er det noen som har oppskriften på seigmenner/firkanter som de har lyt å dele ?:)

Nennemor
04-12-2002, 00:08
Denne har jeg ikke prøvd, så jeg lover ikke noe om resultatet altås. ;)

15 plager gelantin
1 dl vann
500 gram sukker
revet skall av en appelsin
safent av to appelsiner
konditorfarger

Legg gelantinplatene i vann i ti minutter Kok vann og sukker i ca. fem minutter og trekk kjelen til side. Klem vannet ut av platene og smelt dem i sukkervannet. Rør godt og tilsett appelsinsaft og -skall. Tilsett rød og grønn konditorfarge i to former og en form uten noen farge, da væsken er gul (brødformer for eksempel) og hell 1/3 av væsken i hver form. Gelelaget bør bli ca. 1/2 cm tykt. Settes kaldt til det er stivt. Fyll varmt vann i oppvaskkummen og dypp formene så vidt oppi. Hvelv geleen ut på en sukkerstrødd papir og dryss sukker over også. Stikk ut små figurer. Oppbevares i tett glass eller boks.

Elisa
04-12-2002, 00:36
He, he Nenne!
Den fant du i Allers denne uka, for her sitter jeg og skal hjelpe til, men du var raskere.;)
Vi skal ha julegodtverksted med Ida og vennindene hennes neste uke, så jeg er på vill jakt etter oppskrifter, derfor kjøpte jeg det bladet. Ene og alene!

Nennemor
04-12-2002, 00:51
Ja Elisa, jeg påsto jo ikke at jeg fant den opp i farta. ;)

Jeg kjøper ofte Allers uten en eneste god unnskyldning jeg, men jeg må jo si at nå før jul som de har så mange morsomme oppskrifter så går jeg helt av skaftet og kjøper alt av ukeblader. Jeg samler og samler på oppskrifter som en annen liten hamster. :uff: