PDA

Se hel versjon : Hva spiser dere på lillejulaften?

siirka
20-12-2005, 15:17
Vi har ikke hatt noen tradisjonsmat lillejulaften, men nå lurer jeg på om andre har det, og om jeg kan få tips.

Tiili
20-12-2005, 15:22
Vi har ikke noe tradisjonsmat. Spiser bare noe enkelt.

Smeeka
20-12-2005, 15:24
Her er det tradisjon å spise en skikkelig biffmiddag hos svigers før vi pynter treet. :)

Marianne
20-12-2005, 15:24
før spiste vi kjøtt mølja på lilejulaften, med at mamma jobber i år da så skal vi spise det i morgen.

namenam

beth
20-12-2005, 15:32
Vi bruker å ha grøt med mandel her hos oss, men det er allerede i 15-tiden, og så kommer et vennepar med to unger på besøk! I år skal vi ut og ake litt først, og det blir nok en koselig dag :jupp:

Hos mamma brukte vi å ha lammestek og nybakt brød på lillejulaften kveld, men det var da vi alle bodde hjemme. Restene av lammesteken var til koldtbord videre utover i julen.

Hos pappa og stemor bruker de innbakt skinke, som de spiser med lumper, sennep og diverse. Veldig, veldig godt!

jippi
20-12-2005, 15:33
før spiste vi kjøtt mølja på lilejulaften, med at mamma jobber i år da så skal vi spise det i morgen.

namenam
Hvaforno?
Vi spiser noe enkelt. Ingen tradisjon! Har i grunn lyst på noe med fisk, pga. det blir så mye kjøtt i jula.

millact
20-12-2005, 15:48
Har ingen tradisjon vi heller. De to forrige årene spiste vi lutefisk, men i år har vi tenkt å spise spekemat med tilbehør. Lettvint og godt.

Marianne
20-12-2005, 15:48
fra tine.no
Kjøttmølje
En rett som det i vært fall før i tiden var tradisjon å servere på enkelte
steder i Finnmark, var flådde og rensede sauehoder der snuten var hugd
bort og resten ble lagt i saltlake i 8 - 14 dager og så ble kokt med tunger
og hjerter m.m. Denne delikatessen gikk under navnet kjøttmølje, og ble
servert til middag på julaften. rullen koktes og ilag med

serveres med flatbrød som er brytt opp i biter og blandes med kokekraften fra kjøttet, og en del sirup så rørte man det i hop til en mølje;)

Mammas familie har laget det siden hun var liten og vi er fra finnmark.
men i senere tide har de byttet ut sauhodet med salt kjøtt:)
det kokes ilag med rullen til det er mørt.
så lager vi sånn flatbrød greier:)

jeg synnes det er kjempe godt, salt med noe søtt til:)
men min kjøresvigerinne som og er fra finnmark har ikke på de 17 årene hun har vært ilag med broren min vent seg til flatbrød greiern så hun spiser pitet til :fnise:

det gjør foresten min samboer og. han synnes flatbrød greier er grufult :stønn:

tenk å være så teit :fnise:

3barnsmor
20-12-2005, 15:49
Grøt med mandel i, for det blir altfor mye mat julaften til at vi klarer å presse inn grøt da.

C@momilla
20-12-2005, 19:54
jeg synnes det er kjempe godt, salt med noe søtt til:)
men min kjøresvigerinne som og er fra finnmark har ikke på de 17 årene hun har vært ilag med broren min vent seg til flatbrød greiern så hun spiser pitet til :fnise:

hva er kjøresvigerinne for noe ?? :sparke: Merkelig ord

E-78
20-12-2005, 21:14
Grøt og så skal nissen i boden få litt også. Grøt, mandarin og litt saft. :jupp: Tenker han blir mett da.:tøff:

Blå
20-12-2005, 21:23
Juleskinke med surkål og poteter til (og øl :hvisker:)

Dette spiser vi litt ut på kvelden når treet, forhåpentligvis, er pyntet

Helena
20-12-2005, 21:52
Siden dette blir vår første jul hjemme hos oss selv, tror jeg at jeg må lage vår egen tradisjon på lillejulaften.
Må abonnere på denne tråden for litt inspirasjon :glis:

cosi
20-12-2005, 22:02
Jeg og min samboer startet en ny tradisjon i fjor, siden det var første ordentlige jul sammen, og vi skal ha lutfisk på lillejulaften, og grøt med mandel i for den som ikke spiser lutfisk (fra jeg var lita har jeg aldri smakt lutfisk, jeg forbinder det med skjelvende fiskestykker:fnise: men i år skal jeg spise det, har fått sansen for rakfisk, så kanskje lutfisk også faller i smak?)
Som noen skrev, det kan være godt med litt lett fiskemat i jula, for det blir fort så mye tung kjøttmat.

Celinemor
20-12-2005, 22:07
Vi har ikke noe tradisjon lillejulaften,tar noe enkelt siden vi sikkert har mye å gjøre da :jupp:

Av og til har vi pleid å spise grøt men mandel i sammen med min familie.

Cazandra
20-12-2005, 22:09
NISSEGRØT!! :D
Det er semulegrøt, smør, kanel og rød saus!
Mandel kan vi ikke legge i, siden Jonas er allergisk mot nøtter. Får legge oppi noe annet. ;)

piegirl
20-12-2005, 22:14
Hos mamma og pappa: Mølje med flatbrød og mørk sirup..... Enig i at det høres veldig merkelig ut, men det er bare sånn det er, og sånn det skal være, liksom. Også har vi nybakt brød og masse deilig nylaget julepålegg, som kokt tunge, salt lammelår, fårerull osv.

Vet ikke om vi kommer til å ha dette som tradisjon når vi en gang skal begynne å feire jul hos oss selv. Mannen min er ikke vant med dette. Foreldrene hans har Malayisk Chicken Curry lillejulaften :fnise: Sikkert fordi de har bodd mange år i Singapore med hushjelp fra Malaysia. Den lages helt fra bunnen, tar mange timer å knuse krydder og å koke, og smaker helt fantastisk! :nam:

kristi
20-12-2005, 22:51
Vi er fire vennepar med barn som møtes til spleise-koldtbord lillejulaften.
På koldtbordet har vi oftest følgende:
reker
røkt laks
spekemat
kyllingvinger
sild
karbonader

I tillegg har vi potetsalat, pastasalat og en eller annen påleggssalat, godt brød av ulikt slag og flatbrød.

Noe er hjemmelaget, noe ikke.

Selma
22-12-2005, 09:34
Risengrynsgrøt :jupp: Koker en stor porsjon sånn at det blir ei skål til nissen også :glis:

amo
22-12-2005, 09:40
Vi går på restaurant på lillejulaften. Etter at huset er pyntet og vasket.Barna og oss og ett vennepar og deres barn. Er så koslig atte. I år blir det i kveld, siden vi reiser i morgen.Gleder meg.

Tilly
22-12-2005, 09:41
Vi pleier å småspise litt på alt det gode pålegget vi har kjøpt inn. Og hjemmebakte rundstykker, karbonader, potetsalat og eggerøre. Og et glass vin til. Også vi spiser på kvelden etter at treet er pynta. Og ser grevinnen og hovmesteren. Da er det jul.

IOA
22-12-2005, 09:56
På kvelden, etter at treet er pyntet, spiser vi grøt med mandel.

mammabien
22-12-2005, 10:06
Tidligere har vi ikke hatt noen spesiell tradisjon,men i år skal vi lage grøt, og dele med nissen :glis:

olebrumm
22-12-2005, 10:14
Åh når jeg bodde hjemme så hadde vi spagetti, kjøttdeig og potetstappe i form... MMMMM knallgodt, tror ikke jeg får innført det her i huset nei. Kanskje jeg får lurt meg til en taco kveld, hvis ikke sambo skal på byen da.

Fadese
22-12-2005, 10:15
Vi spiser risengrynsgrøt med mandel på ettermiddagen. Koser oss med gløgg og småkaker ut på kvelden.

Jeg tror jammen vi må sette ut litt nissegrøt vi også. Å gurimalla som jeg gleder meg til jul :digger:
Jeg får tårer i øynene bare jeg tenker på den herlige jenta som kommer til å bli over seg av glede når det står juletre i stua når hun våkner om morgenen på julaften :hyper:

Hermine83
22-12-2005, 10:52
Her er det julegrøt som spises... Uten mandel da for den har vi i riskremen på julaften.... Så finner vi frem til pepperkaker og masse godis, pynter tre og hører julemusikk... Som jeg gleder meg!:glis:

MTB
22-12-2005, 11:07
Har ikke noe tradisjon, dette er vår første jul "alene" (har alltid reist til min hjemby, men nå bor vi jo her :glis: ). Tror kanskje jeg skal starte med tradisjon å ha grøt, vi pleide å ha det på julaften hjemme hos mine foreldre, men som andre sier; der er jo så mye mat at det kan være like greit å ha det på lillejulaften. Ellers så har vi i år invitert to vennepar over på kvelden, når huset er pyntet og det lukter rent og godt. Da blir det servert julekaker :snill:

pipp
22-12-2005, 13:32
det har blitt tradisjon å reise til svoger og svigerinne og spise spekemat og bare verve ned ......veldig koselig synes vi :jupp:

Tidligere bruker
22-12-2005, 13:55
vi spiser risengrynsgrøt med min bror og nevøen min ogmamma også har vi mandel i og den som får mandelen får premie..:rørt:

Tidligere bruker
22-12-2005, 14:20
Lille julaften er vi som regel hos min søster med familie og spiser nissegrøt...

Dvs risengrynsgrøt med smørøye, sukker og kanel og saft til....(som drikke da)

Kiara_pus
01-01-2006, 13:41
Me pleier å ha ost og kjeks på kvelden, ein årelang tradisjon som eg har med meg fra min barndom.

Susanne
01-01-2006, 18:27
Risengrynsgrøt med mandel.