PDA

Se hel versjon : Verdens beste småkaker: Sjokomakroner!


leona
04-12-2002, 22:17
Er det noen som har oppskriften?

Jeg lagde de for over 10 år siden, og de var altså de "goaste og bestaste" jeg noengang har smakt!

Så forsvant oppskrifta, og jeg er ikke så dreven på kjøkkenet at jeg tør prøve meg fram.

Den er laget av revet eller malt mandel og revet kokesjokolade, husker ikke blandingsforholdet. Det er sånn typisk makron-oppskrift med stivpiskede eggehviter.

Noen som kjenner oppskriften eller tør komponere en til meg? Det er så lenge siden jeg har bakt at jeg trenger også veiledning.

Tennene mine løper i vann bare jeg tenker på dem. Husker jeg bakte sikkert 120 stk før jul, og småbrødrene mine hadde hatt det som førjuls-sport å liste seg ned i kjelleren etter sengetid og stjele med seg en håndfull sånne hver kveld. Tror det var 10-12 stk igjen til julaften...

Kristin
04-12-2002, 23:10
Altså, jeg er en elendig kokk (lager aldri kaker!), men prøver meg med et forslag.

Har aldri hørt om disse makronene, men ei venninne av meg lager mandelmakroner. De er kjempegode, litt seige og nyyyydelige! Siden du sa det skulle være mandler i dine makroner, så lurte jeg på om det kunne være noe av det samme, bare med sjokolade i?

Min venninnes mandelmakroner: 3 eggehviter, 300 g melis og 300 g mandler (malte). Hva med å tilsette sjokolade til dette??

Jeg aner ikke altså, kan bare tenke meg at det kan bli godt!:gal:

Marenmor
05-12-2002, 00:07
jeg ønsker meg også en slik oppskrift!!!!!!

HÅPER NOEN HAR DEN!!!!!

:mervink: :mervink:

Zita
05-12-2002, 23:30
Skyver denne litt opp - disse høres kjempegode ut. Kanskje du skulle hatt et spørsmålstegn i overskriften, så hadde du fått flere svar?
Ønsker meg veldig denne oppskriften;) Kom igjen damer!

leona
20-12-2002, 19:36
Har funnet oppskrift på

SJOKOLADEMAKRONER

Dette trenger du til ca. 40 stk. :

2 egg
125 g sukker
75 g revet kokesjokolade
125 g kokosmasse
½ dl hvetemel
¼ dl potetmel

Slik gjør du :

Pisk eggedosis av egg og sukker. Riv sjokoladen på råkostjern, og tilsett eggedosisen sammen med kokosmasse og mel. Sett makronene på smurt stekeovnsplate - eller bruk bakepapir. Stek sjokolademakronene på midterste rille ved 180 grader i ca 10 minutter. Avkjøl makronene noe på platen før de legges over på rist og avkjøles videre der. Oppbevar kakene i boks med tettsluttende lokk for kortere tid. Ved lengre tids oppbevaring kan det lønne seg å oppbevare dem i fryseboksen.


Men dette var altså med kokos, lurer på om hvis jeg bytter ut kokosen med mandel, om det blir suksess?

Skal bake litt i helga og prøve meg fram, begynner å bli litt desperat nå!

Vimsen
20-12-2002, 20:49
NAM !! det der hørtes godt ut !!:D :D

Skal se om jeg får prøvd oppskriften før jul :)