PDA

Se hel versjon : Rundstykker - har du en god oppskrift?


LilleVirre
04-12-2002, 22:36
Er det noen som har en god oppskrift på rundstykker?

Skal bake og ha i fryseren. Er lei vanlig brød :)

Har noen her, men syntes de blir så fort harde....

Nennemor
04-12-2002, 23:05
Denne oppskriften får jeg alltid skryt for:

2 kg hvetemel
300 gram margarin
1 liter lettmelk
2 pk. gjær
1 boks cottage cheese
3 ts salt
3 ts sukker
2 egg

Smelt margarinen, bland den med melken og løs opp gjæren. Hvis du har en stavmikser så prøv å hakke opp cottage cheesen litt, bland så inn egg, sukker og salt. Bland dette med smør-, melk- og gjærblandingen og jobb inn melet til slutt. Hev til dobbel størrelse.

Del opp deigen i 48 emner. Lag horn eller rundstykker. Pensle med egg og strø med valmuefrø. Etterhev litt. Stekes ved 225 grader i ca. 15 minutter. Disse er supre å fryse og så tine etter
hvert som du har bruk for dem.

Disse skal Elise og jeg bake på lørdag, dobbel porsjon, og fylle i fryseren til jul. :)

Forresten, du kan godt bruke litt mer salt enn oppskriften sier, det pleier jeg å gjøre, en eller to teskjeer mer.

LilleVirre
05-12-2002, 09:31
Takk Nennemor.

Da får jeg sette igang med bakingen en dag.
Det var lurt å fryse ned og ha til jula! Takk for tipset ;)

Snill & grei
05-12-2002, 11:54
Såg god ut den oppskrifta, Nennemor :) Spennende med Cottage Cheese. Lurte bare på om du bruker tørrgjær eller fersk gjær.

Takknemmlig for svar, for denne oppskrifta må jeg bare prøve ;) Alltid spennende med noe nytt :)

:vink:

Nennemor
05-12-2002, 13:40
Jeg bruker ofte tørrgjær, men tanta mi som jeg har fått denne av sverger til fersk gjær, så begge deler er like greit.

Det er virkelig en god oppskrift. Cottage cheesen gjør at rundstykkene blir saftige og så er det liksom litt mat i dem, hvis du skjønner hva jeg mener, det blir ikke bare luft, selv om de er laget med fint mel.

Kengu
14-02-2003, 09:58
Denne skal jeg jammen prøve!

OOOPS 4!
06-03-2003, 16:50
Nennemor: rundstykkene var kjempegode..bakte dem til kvelds i går og de var deilige :nam:

Nennemor
06-03-2003, 18:16
Flott at du likte dem! :)

Isolde
09-03-2003, 22:34
Takk for oppskrift, Nennemor!

Har bakt rundstykkene dine mange ganger allerede og de er en klar favoritt både hos samboer'n og meg. :nam:

Heidy
10-02-2004, 17:36
Denne skal bakes nå i kveld tror jeg. Hørtes kjempe gode ut

Cic
18-02-2006, 09:55
De hørtes kjempegode ut - må prøves!

Det må vel fungere bra å erstatte cottage cheese med kesam?

Nennemor
18-02-2006, 10:04
De hørtes kjempegode ut - må prøves!

Det må vel fungere bra å erstatte cottage cheese med kesam?

Jeg har ikke prøvd, men hvis du prøver kan du jo fortelle hvordan det gikk. :)

LilleVirre
18-02-2006, 16:25
Må bare si det Nennemor, nå ca fire år etter at jeg spurte etter gode rundstykker, er dine rundstykker fortsatt favoritten her hjemme :nam:
Baker de til høytider og spesielle anledninger!

En av mine beste oppskrifter som passes på som en statshemmelighet ;)

Nennemor
18-02-2006, 17:31
Må bare si det Nennemor, nå ca fire år etter at jeg spurte etter gode rundstykker, er dine rundstykker fortsatt favoritten her hjemme :nam:
Baker de til høytider og spesielle anledninger!

En av mine beste oppskrifter som passes på som en statshemmelighet ;)

Så koselig! :)

Jeg har forresten fått oppskrift på noen litt grovere rundstykker av ei venninne av meg og de synes jeg er minst like gode. Si fra hvis du vil ha. :)

LilleVirre
18-02-2006, 17:40
Så koselig! :)

Jeg har forresten fått oppskrift på noen litt grovere rundstykker av ei venninne av meg og de synes jeg er minst like gode. Si fra hvis du vil ha. :)


:jupp: Vil veldig gjerne ha :D

Nennemor
18-02-2006, 17:45
Dette blir som regel 32 stykker:

1 liter lunkent vann
1 pose tørrgjær
1 klunk olje, 1/2 dl kanskje. Jeg bruker raps- eller solsikkeolje.
2-3 ts salt
3 kopper havregryn
2 kopper sammalt hvete
litt linfrø, solsikkekjerner og evnt. annet som er godt
Hvetemel til deigen er passe. (Ca. en liter kanskje?)

Jeg lar deigen være litt løs før jeg setter den til heving. Så elter jeg inn mel på bakebordet til deigen er helt passe og lar rundstykkene etterheve før steking. Stekes i ca. 12 minutter ved 225 grader.

Disse er helt melkefrie forresten og det kan være kjekt innimellom til gjester.

spirrevippen
18-02-2006, 18:07
KJEMPEGODE RUNDSTYKKER
STEKES 250 G - 10 MIN

1 PORSJON 2 PORSJONER

50 g margarin 100 g margarin
5 dl melk eller vann 5 dl melk + 5 dl vann
50 g gjær 100 g gjær
1 ts salt 1 ts salt
2 ts sukker 2 ss sukker
ca. 750 g hvetemel ca. 2 kg hvetemel
1 egg 2 egg

spirrevippen
18-02-2006, 18:10
jeg har prøve å fe dette i kolonne 4 ganger nå, men programmet godtar visst ikke det.

Huldra
23-02-2006, 17:47
Denne oppskriften får jeg alltid skryt for:

2 kg hvetemel
300 gram margarin
1 liter lettmelk
2 pk. gjær
1 boks cottage cheese
3 ts salt
3 ts sukker
2 egg

Smelt margarinen, bland den med melken og løs opp gjæren. Hvis du har en stavmikser så prøv å hakke opp cottage cheesen litt, bland så inn egg, sukker og salt. Bland dette med smør-, melk- og gjærblandingen og jobb inn melet til slutt. Hev til dobbel størrelse.

Del opp deigen i 48 emner. Lag horn eller rundstykker. Pensle med egg og strø med valmuefrø. Etterhev litt. Stekes ved 225 grader i ca. 15 minutter. Disse er supre å fryse og så tine etter
hvert som du har bruk for dem.

Disse skal Elise og jeg bake på lørdag, dobbel porsjon, og fylle i fryseren til jul. :)

Forresten, du kan godt bruke litt mer salt enn oppskriften sier, det pleier jeg å gjøre, en eller to teskjeer mer.

Man kan blande med maskin kan man ikke? Har ikke armer til annet..

Nennemor
23-02-2006, 17:48
Det har jeg aldri prøvd, men med eltekroker burde det sikkert gå fint.

Tove
26-02-2006, 10:31
Må snike inn en kjempegod rundstykkeoppskrift her jeg også ;)

Det er foresten mamma sin da, men alle vet jo at mammaer er de som virkelig KAN bare :glis:

Mammas rundstykker

4 sp. margarin
3 dl. melk
1 pk. gjær
8 dl. hv.mel (ta i til passe deig, pleier ikke selv måle)
2 sp. sukker

Bland først det våte, og tilsett så det tørre til passe deig. Heves til dobbel størrelse, før de bakes ut. Settes i ovnen 220 gradertil de er gylden brune (ca. 10 minutter)