PDA

Se hel versjon : Skumkake

Sølva
30-12-2005, 10:49
noen som har oppskrift på skumkake??:snill:

Iset
30-12-2005, 11:13
7 plater gelatin
4 eggehviter
3 1/2 dl sukker
Freia glasursjokolade (Dronning)
Koksmasse

LEGG GELANTINEN I KALDT VANN CA 5 MIN.KLEM UT VANNET AV GELANTINEN OG RØR DEN UT I 1/2 DL KOKENDE VANN, AVKJØLES. IMENS VISPES EGEHVITENE STIVE, HA I LITT OG LITT SUKKER. VISPES TIL HARDT SKUM.

HELL GELANTINEN LITT OG LITT I SKUMMET TIL ALT ER GREIT BLANDET.KLE EN SPRINGFORM EL. MED PLASTFOLIE, HELL OPPI OG JEVN UT.
SETTES KALDT MENS DET STIVNER, DET GÅR GANSKE KJAPPT.SMELT GLASURSJOKOLADEN SOM ANVIST PÅ POSEN.TA KAKEN UT AV FORMEN OG "KLASK" DEN PÅ ET SERVERINGS FAT. HELL OVER GLASUREN OG DRYSS OVER KOKOSMASSE.

PS: kopierte oppskriften fra et sted på nettet, de hadde skrevet det med store bokstaver, gadd ikke endre på det. :glis:

Forresten, for kul effekt kan du farge massen med konditorfarge!! Husker jeg fikk servert en stilig skumkake i et barneselskap en gang, den var marmorert i knall rosa og lysegrønn. Da går jeg ut fra at du bare deler den hvite massen i to, farger den i hver sin farge, har den ene massen i en form, har den andre oppå og rører litt gjennom den med en gaffel. :)

jentemamma
30-12-2005, 11:23
Jeg pleier å bruke den lyse kokesjokoladen til overtrekk i steden for Dronning den er ikke så sterk.

Ang pisking av eggehvittene det er viktig å piske dem veldig veldig godt. ellers så faller kaken sammen.

Minn
31-12-2005, 15:16
Første gang jeg hører om skumkake, men tror jammen jeg skal prøve å lage den!!