Se hel versjon : Svinestek
Hvor lenge og med hvilken temeratur stekes en god kilos svinestek?? Dette har jeg aldri gjort før.
Kiara_pus
01-01-2006, 13:35
180 grader. Bruk steiketermometer, den skal vise 75-80 grader.
Blueberry
01-01-2006, 13:41
Dette lagde jeg i går, nam nam. Man er nesten avhengig av et steketermometer for å få en saftig og god stek, ellers kan den lett bli tørr. Sett ovnen på 175 grader, gni steken inn med salt og pepper (ca. 2 ts av hver), og legg steken i en liten langpanne. Hell på 5 dl vann (ikke over steken med rundt). Hvis du har kun en stor langpanne, øk vannmengden med 2,5 dl.
Skjær løk, gulrøtter, paprika og legg ved siden av steken. Putt i et steketermometer slik at selve måleren er i stekens tjukkeste del (som regel på midten).Puttes i ovn på nederste rist (ellers kan det fort bli svidd på toppen), og la stå i ca. 1.15-1.35 time på 1 kg. Steken er ferdig når termometeret viser 76 grader (selv pleier jeg å ta den ut ved 77 grader).
Vannet du har brukt i langpannen brukes til å lage skysaus med (toro pose som heter skysaus).
Smakelig måltid :glis:
Gabriela
01-01-2006, 13:45
Hovedregel steiketid er 1 time pr kg + en halv time ....175 grader.....dvs at dersom steiken er en kg...blir tiden en og en halv time....er den 1.5 kg blir tiden 2 timer....osv..
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.