PDA

Se hel versjon : Er det nok mat til 8-10 voksne og 4 barn(1,5 -5 år)?

Snurreline
30-12-2005, 23:59
Har skrellet 43 poteter...eller gubben har :fnise: Og har stekt opp 24 medisterkaker.....har 3 julepølser, vanlig salat (et salat hodet,agurk og mais) og en bolle waldrofsalat og kalkun på 7,8 kg.....Er det foresten noe jeg har glemt som man skal ha ved siden av kalkun :vetikke: Har to små poser babygullerøtter også.....Ja også skal jeg lage saus da....surkål må vi ha kanskje :vetikke:

Er det nok? Redd det skal bli for lite jeg :sukk:

skilpadda
31-12-2005, 00:07
Det er massevis av kjøttmat, ja! Ungene spiser vel ikke så mye, og blir dere ti voksne så er det jo tre kvart kilo kalkun på hver, pluss fire poteter og to og en halv medisterkake, pluss julepølse...

Jeg vet ikke hvor store de salatene dine er, men jeg ville nok laget grønn salat av mer enn ett hode - på den annen side blir det alltid grønn salat til overs når jeg skal lage slikt til mange, så kanskje du ikke skulle høre på meg. :fnis: Men i alle fall er det kanskje litt lite grønnsaker til så voldsomt mye kjøtt? Er det forresten stuffing i kalkunen? Hvis det f.eks. er svisker og epler i den, så blir jo det en slags "grønnsaker" også.

Surkål har jeg aldri hatt sammen med kalkun. Men den er kanskje tenkt sammen med pølsen og medisterkakene?

calliope
31-12-2005, 00:09
7 ,8 KG kalkun er nok til 15 personer .Og med julepølse og medisterkake skulle det være rikelig . men det vanlige er vel og stuffe kalkunen . Noe som gjør den litt mere saftig og drøy . Så det høres ut som dere kommer til å få rester . Surkål synes jeg ikke passer men en god fløtesaus må du ha . I allefall når det er så mange små gjester . Gulerøtter og rosenkål er fint tilbehør .
http://www.aperitif.no/index.db2?dosok=1&result=1&sokvalg=artikkel&match=kalkun

Tammis
31-12-2005, 00:13
Du kan beregne ca.200-300 gram kjøtt per voksen når det er festmiddag og halvparten til barn under 6 år.
Du har nok mat ja.

Det der er nok ikke helt den kompinasjonen jeg ville hatt til kalkun, men det hørtes nå godt ut!

Snurreline
31-12-2005, 00:13
Det er massevis av kjøttmat, ja! Ungene spiser vel ikke så mye, og blir dere ti voksne så er det jo tre kvart kilo kalkun på hver, pluss fire poteter og to og en halv medisterkake, pluss julepølse...

Jeg vet ikke hvor store de salatene dine er, men jeg ville nok laget grønn salat av mer enn ett hode - på den annen side blir det alltid grønn salat til overs når jeg skal lage slikt til mange, så kanskje du ikke skulle høre på meg. :fnis: Men i alle fall er det kanskje litt lite grønnsaker til så voldsomt mye kjøtt? Er det forresten stuffing i kalkunen? Hvis det f.eks. er svisker og epler i den, så blir jo det en slags "grønnsaker" også.

Surkål har jeg aldri hatt sammen med kalkun. Men den er kanskje tenkt sammen med pølsen og medisterkakene?

Salatene er ikke så stor....er mest fordi gubben skal ha salat i stede for potet :himle: Han er sunn han se :fnise: Neida...er så flink se...Lite grønnsaker ja :flau: Har en tendens til å bli det her i huset. Skal ha stuffing men det er også medisterdeig :flau:

kanskje jeg bør handle mer grønnsaker i morgen?

Snurreline
31-12-2005, 00:15
7 ,8 KG kalkun er nok til 15 personer .Og med julepølse og medisterkake skulle det være rikelig . men det vanlige er vel og stuffe kalkunen . Noe som gjør den litt mere saftig og drøy . Så det høres ut som dere kommer til å få rester . Surkål synes jeg ikke passer men en god fløtesaus må du ha . I allefall når det er så mange små gjester . Gulerøtter og rosenkål er fint tilbehør .
http://www.aperitif.no/index.db2?dosok=1&result=1&sokvalg=artikkel&match=kalkun

Fløtesaus? Men lager jeg ikke bare saus av kraften fra kakunen da :flau: :vetikke:
Rosenkål må vi ha ja :stønn: Ikke at det er så mange som spiser den men det hører jo med :fnise:
Stuffer med medisterdeig.

Snurreline
31-12-2005, 00:16
Du kan beregne ca.200-300 gram kjøtt per voksen når det er festmiddag og halvparten til barn under 6 år.
Du har nok mat ja.

Det der er nok ikke helt den kompinasjonen jeg ville hatt til kalkun, men det hørtes nå godt ut!

Hmmm....hva ville du hatt ved siden av da?

skilpadda
31-12-2005, 00:35
200-300 g kjøtt pr. pers. gjelder nok for rent kjøtt (stek, f.eks.); kalkun har en del ben, og en del kjøtt som ikke er lett å få av, så det er ganske udrøyt. Men f.eks. på http://www.dagbladet.no/magasinet/2002/11/28/354954.html sier de 500 gram pr. person, og når du i tillegg fyller med medisterdeig blir den jo langt mer mektig og mettende.

Når det gjelder saus: jeg ville lagd saus på kraften ja, men hatt i fløte også. Sannsynligvis rødvin også. :nam:

Waldorfsalat er veldig godt tilbehør, pass på at det er nok av den. :) Noe litt søtt eller syrlig passer godt både til kalkun, medisterkaker og pølser. Svisker og eplebåter, f.eks. Og babygulrøtter høres fint ut det, altså.

En salat jeg pleier å lage som er veldig kjapp og pleier å slå an (hos oss som er glad i blåmuggost, i alle fall ;)) er masse grovhakkede spinatblader blandet med en håndfull eller to med grovknuste valnøtter og litt smuldret blåmuggost, og så dressing av olivenolje, vineddik og litt nykvernet salt.

safran
31-12-2005, 00:47
Jeg syns du skulle spandere litt mer godsaker i salaten din, jeg. Og så kan jeg foreslå appelsinsalat - nydelig til fugl. Skjær opp appelsiner i båter, og sleng i masse revet hvitløk. En god olivenolje dæsjes over. Til kalkun har vi alltid fløtesaus/fløtegratinerte poteter. Rosenkål?

Snurreline
31-12-2005, 00:51
Jeg syns du skulle spandere litt mer godsaker i salaten din, jeg. Og så kan jeg foreslå appelsinsalat - nydelig til fugl. Skjær opp appelsiner i båter, og sleng i masse revet hvitløk. En god olivenolje dæsjes over. Til kalkun har vi alltid fløtesaus/fløtegratinerte poteter. Rosenkål?

jA ROSENKÅL SKAL JEG KJØPE...ops sorry stor skrift hehe....apelsinsalat? bare salathodet og appelsin?
Mer godsaker ja,,,,,som hva? Er lite oppfinnsom jeg :flau:

safran
31-12-2005, 00:56
jA ROSENKÅL SKAL JEG KJØPE...ops sorry stor skrift hehe....apelsinsalat? bare salathodet og appelsin?
Mer godsaker ja,,,,,som hva? Er lite oppfinnsom jeg :flau:
Appelsinsalat har tre ingredienser: Appelsiner, hvitløk og olivenolje (kaldpresset).
I den andre salaten kan du f.eks hive oppi avocado, pinjekjerner (evt ristet på pannen), oliven, feta, asparges, tomatskiver... Ikke glem litt olivenolje med balsamico og litt hvitløk. Yummi!

Snurreline
31-12-2005, 01:01
Appelsinsalat har tre ingredienser: Appelsiner, hvitløk og olivenolje (kaldpresset).
I den andre salaten kan du f.eks hive oppi avocado, pinjekjerner (evt ristet på pannen), oliven, feta, asparges, tomatskiver... Ikke glem litt olivenolje med balsamico og litt hvitløk. Yummi!

Oki...bare appelsiner....litt olivenolje og kaldpresset hvitløk? Hvor mye av hver ca? Nå skal jeg lage det å se om det slår an i morgen :glis:
Olivenolje over vanlig salat? Hvorfor har man det? Synes ikke det er så godt jeg men man får det nesten over all salat man bestiller ute :vetikke: Feta og oliven tror jeg ikke vil slå an her men :fnise:

safran
31-12-2005, 01:19
Oki...bare appelsiner....litt olivenolje og kaldpresset hvitløk? Hvor mye av hver ca? Nå skal jeg lage det å se om det slår an i morgen :glis:
Olivenolje over vanlig salat? Hvorfor har man det? Synes ikke det er så godt jeg men man får det nesten over all salat man bestiller ute :vetikke: Feta og oliven tror jeg ikke vil slå an her men :fnise:
Press gjerne både hvitløken og olivenoljen kald. :knegg: Hovedingrediensen er jo appelsin, det andre skal bare være en smakstilsetning. Jeg måler aldri opp, så det er vanskelig å si... Et par fedd på 4-5 appelsiner? Og et par runder olje? Men så er jeg glad i hvitløk, da.

På vanlig salat blander jeg litt balsamico med olivenolje og har i hvitløk. Hele greia helles over til slutt, setter en spiss på salaten. Alternativt kan den jo serveres ved siden av.

Snurreline
02-01-2006, 12:52
Press gjerne både hvitløken og olivenoljen kald. :knegg: Hovedingrediensen er jo appelsin, det andre skal bare være en smakstilsetning. Jeg måler aldri opp, så det er vanskelig å si... Et par fedd på 4-5 appelsiner? Og et par runder olje? Men så er jeg glad i hvitløk, da.

På vanlig salat blander jeg litt balsamico med olivenolje og har i hvitløk. Hele greia helles over til slutt, setter en spiss på salaten. Alternativt kan den jo serveres ved siden av.

Oki....:flau: den appelsinsalaten slo overhodet ikke an her:vetikke: Ingen som turde smake engang:stønn: :frust:

skilpadda
02-01-2006, 13:00
Oki....:flau: den appelsinsalaten slo overhodet ikke an her:vetikke: Ingen som turde smake engang:stønn: :frust:

Men var det ellers nok mat? ;)

Snurreline
02-01-2006, 13:06
Men var det ellers nok mat? ;)

Ja det var det. Var litt igjen av alt...eneste jeg lagde for lite av var sausen:stønn: Men brå laga litt til så det gikk greit:fnise:

Susanne
03-01-2006, 18:22
Eneste vi også hadde forlite av var saus! Huske til neste år: Lag masse saus!