PDA

Se hel versjon : Kalkunkrise!

Carmen
31-12-2005, 07:50
Vi skal for første gang lage kalkun. Den ble kjøpt i går ettermiddag, og ble satt i kjøleskapet. I går kveld var den enda helt stivfrossen, så vi satt den ut i yttergangen. Nå er den enda isete oppå, og nesten ikke tint! Kan jeg sette den fram på benken?

På pakken står det at den kan hurtigtines i kaldt vann, og at man skal ta den ut av posen først. Betyr det at fuglen skal ligge rett oppi vannet? :flau:

Så hva gjør jeg nå? Setter de på benken eller legger den i vann? Den skal inn i ovnen kl 17.

Klosetta
31-12-2005, 07:53
Jeg hadde lagt den i vann, men jeg tror jeg hadde beholdt posen på.
Kanskje det går fortere med posen av?? hadde aldri tenkt på å ta av den.

Venna
31-12-2005, 08:24
Står det uten pose, så ta av posen.
Og det er jo bare greit å få skylt den i vann...!

Venna
31-12-2005, 08:26
Men ja, den kan godt stå på benken og..

Venna
31-12-2005, 08:28
Bare husk å ta ut innvollsposen som ligger inni fulgen. Ikke kast den, men lag saus på krafta av innvollene. Hvis den posen er frossen, så kan det hende den fungerer som et slags kjøleelement.

Snurreline
31-12-2005, 08:30
Den kan godt stå på benken...men med mindre dere har det veldig varmt så tror jeg dere må tine den litt i vann også. Våres sto ute natt til i går(i gangen) og var stivfrossen i går mårres.....nå står den i kjøleskapet og jeg har ikke sjekket status i dag :fnise:

Kan jeg spørre når dere skal spise :flau: Ser du skal sette den inn kl 17....vi skal spise kl 18 og må sette den inn ca 10,30-11,00 :flau:

Veronal
31-12-2005, 08:45
Innvollsposen må ut, ja. Ellers ville jeg tint den i kaldt vann - ikke på benken. Det siste alternativet kan gi bakterieoppblomstring.

Oppbevart ved romtemperatur kan lett bedervelige næringsmidler som kjøtt, fisk og melk bli ødelagt og utvikle helsefarlige bakterier allerede etter noen timer. Desto lenger kjøttet oppbevares i romtemperatur, desto større er risikoen for utvikling av helseskadelige stoffer.

http://matportalen.no/Emner/kjott/emne_print.pt

Venna
31-12-2005, 09:06
vi skal spise kl 18 og må sette den inn ca 10,30-11,00 :flau:

HÆ?! Tuller du... Hvor mange kg kalkun har du a?
Den skal steke en halvtime pr kg ca, vår er 5,5 kg og skal da settes inn 14. For da får den hvile etterpå...

Snurreline
31-12-2005, 09:32
HÆ?! Tuller du... Hvor mange kg kalkun har du a?
Den skal steke en halvtime pr kg ca, vår er 5,5 kg og skal da settes inn 14. For da får den hvile etterpå...

7,8 kg her og det står at den skal stekes 40 min pr kg. Og i fjor var den alikevel rød inni etter å ha stekt 30 min ekstra....nå var den heller ikke helt tina i midten så får å slippe rød kakun så har jeg sotte den inn nå på 160 grader...

Vi skal spise i 18....når skal dere spise da?

Dolliemor
31-12-2005, 09:45
På julaften hadde vi kalkun, og den var på 5,5 kg og sto inne på 150-160 grader fra kl. 14.00 til rett før kl. 17.00. Vi spiste ikke før halv seks, så den fikk hvilt seg litt over en halvtime.
Kjøttet var saftig og helt perfekt! Et lite tips er å ha stuffing inni, det gjør den saftig - og i tillegg helle over vann et par ganger i timen.
Den kraften som kommer ut av kalkunen og blander seg med vannet er ypperlig å ha i sausen :nam:

Venna
31-12-2005, 09:47
7,8 kg her og det står at den skal stekes 40 min pr kg. Og i fjor var den alikevel rød inni etter å ha stekt 30 min ekstra....nå var den heller ikke helt tina i midten så får å slippe rød kakun så har jeg sotte den inn nå på 160 grader...

Vi skal spise i 18....når skal dere spise da?

Vi spiser også 18, men jeg setter alltid ovnen på 180-200 grader, og lar den da hvile i ca 30 minutter pakket inn i aluminiumsfolie

Venna
31-12-2005, 09:49
Kjøttet var saftig og helt perfekt! Et lite tips er å ha stuffing inni, det gjør den saftig - og i tillegg helle over vann et par ganger i timen.
Den kraften som kommer ut av kalkunen og blander seg med vannet er ypperlig å ha i sausen :nam:

Jeg bruker kraften (som kokes på innvollene) og evt buljongvann som vanning av fuglen.
Og JA! Det som er i langpanna MÅÅÅ i sausen, det er snadder! *sulten nå ja*

Evah
31-12-2005, 09:55
På julaften hadde vi kalkun, og den var på 5,5 kg og sto inne på 150-160 grader fra kl. 14.00 til rett før kl. 17.00. Vi spiste ikke før halv seks, så den fikk hvilt seg litt over en halvtime.

Hmm, av diverse tv-kokker har jeg hørt akkurat motsatt. Stuffing gjør den tørrere, for da må den stå lenger for å varme stuffingen. Og å helle vann over er helt bortkasta, det gir ikke noe ekstra fuktighet til fuglen, faar ikke fuktighet til huden vi heller om vi heller vann over. Men smørr under huda på den derimot, det hjelper, og smøre den med smør et par ganger under steketiden. Det gjorde jeg, den var perfekt. Jeg bandt heller ikke sammen beina på den, da trenger den også lenger steketid som kan medvirke at den blir tørr.

Og angaaende tining, 2 dager paa det kaldeste rommet dere har i huset for tilbereding. Men for hurtigtining hadde jeg provd kaldt vann.

Den ble stekt paa 160 grader i nesten 3 timer, vaar var 5,9 kg.

Carmen
31-12-2005, 09:56
Vi skal spise kl 21. Tenkte å steke den i 3,5 time, og la den hvile halv time. Men nå tror jeg at den skal inn kl 1630, så får den stå en stund dersom den blir ferdig tidlig. Den er 6,5 kg. Ser ut til at den har beynt å tine nå. Ligger i vann. Innmaten gikk rett i søpla.

Carmen
31-12-2005, 09:59
Og en ting til: hvor mange grader skal kjøttet bli før den er ferdig?

Snurreline
31-12-2005, 10:41

hmmm...blit tør min da kanskje....

pludre
31-12-2005, 10:47
Her står det meste du trenger å vite

http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel56.asp

pludre
31-12-2005, 10:50
her står enda mer nyttig informasjon

http://www.matogdrikke.no/Oppskrifter/cat.asp?iCat=197&iChannel=24&nChannel=Oppskrifter

Lykke til med kalkunen!!

Andrea Mora
31-12-2005, 10:54
Jeg tiner kalkunen sann som dette, første døgnet/natten så ligger den fremme på benken, om den fortsatt ikkje er ferdig tinet så legger jeg den i vann og jeg legger den der da uten posen.

Lykke til med Kalkunen.