PDA

Se hel versjon : Dere som er samboere, har dere sikret dere?

Iset
01-01-2006, 10:53
Jeg har så mange venner med barn som "bare" bor sammen, og det er jo forsåvidt greit, men jeg skjønner ikke at de tør å la være å sikre seg med kontrakter og slikt, iallefall så lenge det er barn med i bildet. Jeg ser på det som litt uansvarlig, egentlig. Men jeg tror rett og slett bare de ikke TENKER på det. De fleste tenker jo "det går bra, ingenting skjer med oss, bare med alle andre", men det er en "farlig" tankegang, syns jeg. Tenk om det meste feks står i mannens navn og han faller fra eller forlater deg? Så sitter du der med ingenting?

:skummelt:

millact
01-01-2006, 10:56
Da vi ble samboere, først uten barn, laget vi en samboerkontrakt. Syntes det var greit for begge parter. Nå er vi gift.

Tidligere bruker
01-01-2006, 11:01
Nei, det har vi ikke.. men nå eier ikke vi noe annet enn bilen da. Og om noe skulle skje så gjør jeg fint lite med den.

Truntemor
01-01-2006, 11:05
vi laget oxo samboerkontrakt da vi ble samboere. for å sikkre oss begge 2.
ingen har jo noen sikkerhet for at et forhold varer livet ut, så jeg synest slikt er greit å ha når en skal leve sammen.
å planlegge et ev samlivsbrudd, og va som ev sjer da er jo overhode ikke så kjekt hehe
men i august gifter vi oss :glis:

apan
01-01-2006, 11:10
Vi hadde samboerkontrakt da vi var samboere, også før Sigurd kom. Da han kom lagde vi i tillegg testament der vi testamenterte den "siste frie tredjedelen" til partneren (tilsv som ved ekteskap).

Skjønner ikke at dere ikke eier noenting, Silav? Har dere ingen møbler eller noenting - eller noen felleskonti - for eksempel?

Blueberry
01-01-2006, 11:26
Selvfølgelig har vi gjort det!! For meg er slikt en ren selvfølge!

Vi har opprettet samboerkontrakt som advokaten vår styrer. Her er det i detaljert skrevet hvor mye egenkapital hver av oss la i huset, hva vi eier i huset, hvem som skal ha hva hvis det blir slutt osv osv. Vi slipper altså krangling om slike ting hvis det engang blir slutt.
Jeg tenker med skrekk og gru på flere som jeg kjenner hvor det har blitt slutt, og f.eks kun mannen eier huset på papiret (selvom de i praksis eier det sammen) og dama flytter sammen med ungene med 0,000kr. Det er jo helt krise!
Nei, både samboerkontrakt og gjesidig testamente er viktige ting å tenke på når man ikke er gift.

Helena
01-01-2006, 11:35
Nå har vi ikke kjøpt oss hus ennå, og bilen står på meg (har mest bonus :glis: ) Men sånn med barna har vi skrevet testamente itilfelle noe skal skje med oss. Den dagen vi kjøper oss hus blir vi nok å skrive kontrakt, men håper egentlig at vi skal være godt gift innen da :snurt:

-Tingeling-
01-01-2006, 11:50
Vi har ikke skrevet kontrakter... :flau:

Vi har snakket om det flere ganger, og bestemt oss for å gjøre det, men det blir liksom bare med praten.
Uff, nå må vi se å få ordnet det der ja. Fikk en liten påminnelse nå!

Er jo helt enig i at man bør ha en kontrakt og et gjensidig testamente når man er samboere, spesielt med barn i bildet. :nemlig:

Sina
01-01-2006, 12:47
Vi har ikke kontrakt, men vi var tenåringer da vi ble sammen, og gikk begge inn i forholdet med tomme hender. Så det var liksom ikke så mye å skrive kontrakt om.
Leiligheten står på begge to. Bilen er i hans navn.

Tuppesjura
01-01-2006, 14:26
Nei, vi har ikke kontrakt. Men huset står på oss begge, bilen står på han, men vi er enige om at dersom noe skulle skje, så skal alt deles likt. Hadde sikkert vært veldig lurt å hatt det i en kontrakt, men det får så være.

Vi har ikke testamente, men er forsikret gjennom hverandre, altså jeg har forsikret sambo og han har forsikret meg.

Murmelmamma
01-01-2006, 14:35
Vi har ikke skrevet kontrakter... :flau:

Vi har snakket om det flere ganger, og bestemt oss for å gjøre det, men det blir liksom bare med praten.
Uff, nå må vi se å få ordnet det der ja. Fikk en liten påminnelse nå!

Er jo helt enig i at man bør ha en kontrakt og et gjensidig testamente når man er samboere, spesielt med barn i bildet. :nemlig:

Dette kunne jeg skrevet selv.

Har tenkt en del på dette i det siste. Vi hadde planer om å gifte oss i fjor sommer, men utsatte planene da jeg ble gravid med Robin. Vi burde nok ha skrevet kontrakt i mellomtiden. Det føles litt usikkert for alle parter å ikke ha "sikret seg".

Elise_
01-01-2006, 16:09
Vi står begge som eiere av både leilighet, lån og bil, vi har skrevet samboerkontrakt, gjensidig testamente og har livsforsikring på hverandre og en barneforsikring for babyen.

blomstermamma
01-01-2006, 16:14
Nei, så dumme har vi vært at det har vi ikke gjort. Men nå har vi bestemt oss for å gifte oss borgerlig så fort som mulig for å få papirene iorden :jupp:

sommermamma
01-01-2006, 16:15
Ja det har.Det første som ble ordent så fort vi flyttet sammen!
Ganske viktig ja! :nemlig:

Pelleline
01-01-2006, 16:37
Utrolig viktig, og vi har det ikke:trist: MÅÅÅÅ få ordna det. Vært forlova i 5 år og samboere mye lenger.... Det verste - som gjør dette så innmari viktig - er jo at det er flerkullsbarn med i bildet. Hjelpes, så elendig jeg stiller hvis noe skjer med ham:sparke: Nyhuset er vi heldigvis 50/50 eiere av, men vi eier jo mye annet også. Får helt dårlig samvittighet av dette her.

:flau:Hvordan gikk dere fram da?

Tidligere bruker
01-01-2006, 17:46
Vi hadde samboerkontrakt da vi var samboere, også før Sigurd kom. Da han kom lagde vi i tillegg testament der vi testamenterte den "siste frie tredjedelen" til partneren (tilsv som ved ekteskap).

Skjønner ikke at dere ikke eier noenting, Silav? Har dere ingen møbler eller noenting - eller noen felleskonti - for eksempel?
Det lille vi har av møbler er ikke mye :niks: En seng, en sofa og en tv :knegg: Vi har ikke noe felleskonto. Vi sparer litt på hver vår. Han har litt penger fra før, men det er jo noe han har spart siden han var barn. Det blir brukt felles, men ikke noe jeg skal ha en del av hvis vi skiller lag.

Tidligere bruker
01-01-2006, 17:49
Hvis vi en gang får lån og kjøper noe eget så skal vi begge stå som eiere, det har vi allerede bestemt!

Maiva
01-01-2006, 18:20
Det lille vi har av møbler er ikke mye :niks: En seng, en sofa og en tv :knegg: Vi har ikke noe felleskonto. Vi sparer litt på hver vår. Han har litt penger fra før, men det er jo noe han har spart siden han var barn. Det blir brukt felles, men ikke noe jeg skal ha en del av hvis vi skiller lag.

Har dere ikke flere møbler enn det?? Ingen hyller, stoler, bord??

Tidligere bruker
01-01-2006, 18:22
Ehh.. en kommode.. og et ekstremt billig salongbord som er veldig slitt.

enallimac
01-01-2006, 20:28
Vi har ikke noe samboerkontrakt.. Har faktisk ikke tenkt noe særlig over saken heller, hvis jeg skal være helt ærlig.. :sparke:
Kan ikke helt se at vi kommer til å gidde å stresse med det heller..

enallimac
01-01-2006, 20:29
Har dere ikke flere møbler enn det?? Ingen hyller, stoler, bord??

Mulig de leier da vettu og at det kan være noen møbler inkludert i leien ;)

blomstermamma
01-01-2006, 20:35
En god grunn til å skrive kontrakter / gifte seg:

Ei venninne av mamma mistet mannen sin nå, de var ikke gift, ikke noe testamente eller noe. Hun får ingenting, sønnen arver alt. Heldigvis har de nedbetalt huslånet så hun står ikke helt på bar bakke. Men hun får ikke noe enkepensjon eller noe sånt noe.

Jeg vil unngå at noe sånt skjer oss, så nå skal vi få papirene i orden.

apan
01-01-2006, 20:41
En god grunn til å skrive kontrakter / gifte seg:

Ei venninne av mamma mistet mannen sin nå, de var ikke gift, ikke noe testamente eller noe. Hun får ingenting, sønnen arver alt. Heldigvis har de nedbetalt huslånet så hun står ikke helt på bar bakke. Men hun får ikke noe enkepensjon eller noe sånt noe.

Jeg vil unngå at noe sånt skjer oss, så nå skal vi få papirene i orden.
Ja. Samlivsbrudd er en ting, der kan man jo alltids håpe at det man har avtalt muntlig blir holdt, men hovedsaken til at vi lagde en avtale var med tanke på død. Testamentet ble satt opp når vi da i tillegg fikk barn.

Iset
01-01-2006, 21:56
Men er det ikke noe med at de som har kontrakt eller er gifte slipper å betale arveavgift eller noe sånt? Mener å huske en kvinne som mistet samboeren (de hadde barn) i flomtragedien i Asia, og hun hadde ikke råd til å sitte igjen med huset pga arveavgift (eller noe lignende) og måtte selge det og finne seg noe mye mindre og billigere. Jeg husker det stod noe om at dersom de hadde vært gift hadde hun sluppet dette (det samme gjelder sikkert om de hadde hatt kontrakter men jeg er ikke sikker). Husker denne artikkelen gikk sånn innpå meg og jeg fikk lyst å ringe alle de samboende vennene mine og "advare" dem. Men som sagt, jeg husker ikke heeelt hva som stod, så det kan godt være jeg tar helt feil her altså. Men hadde jeg vært samboer, ville jeg nok snakket med en kyndig om hva som burde gjøres.

Tidligere bruker
01-01-2006, 22:20
Man betaler ikke arveavgift dersom man har felles barn og er sikret ved testamente.

Men, jeg hadde aldri i livet turd å bo sammen med en mann og få barn med ham uten å ha sikret meg med testamente og kontrakt eller å gifte meg.

Viktig å poengtere at både testamente og kontrakt er viktig. Det holder ikke med en av delene.

NANNE
01-01-2006, 22:27
Har faktisk ikke tenkt på det, men huset står på faren min. Men har ingenting til felles, men skal skrive kontrakt når vi skal begynne å bygge ut på huset. For da legger han penger igjen på huset.

-ea-
02-01-2006, 01:01
Man betaler ikke arveavgift dersom man har felles barn og er sikret ved testamente.
Er du sikker på dette da? Vi brukte noen tusener hos advokat ifjor, og hun sa da uttrykkelig at samboere må betale arveavgift. Det er bare gifte som slipper det.

Men for å svare på det opprinnelige spørsmålet: Ja, vi har kontrakt og testamente og har begunstiget hverandre i livsforsikringer osv, og i tillegg eier vi hus og bil sammen.

Etter mitt syn så er det nesten det viktigste at man har skrevet testamente, man vet aldri hva som kan skje.

Jenta_79
02-01-2006, 04:21
Nei det har vi ikke, men nå står lån og alt på begges navn.
Forsikkringer har vi, og skal han falle bort så får jo jeg alt. Og faller jeg bort går jo alt automatisk til han. Hvis det er sånn du tenker?
Vi skrev visst under på noe i banken om det.

AnneK27
02-01-2006, 09:03
vi har ikke samboerkontrakt.
Her står leieavtalen på oss begge, depositumet i mitt navn og bilen i mitt navn men det er fordi jeg tok det meg meg in i forholdet

skilpadda
02-01-2006, 09:24
Er du sikker på dette da? Vi brukte noen tusener hos advokat ifjor, og hun sa da uttrykkelig at samboere må betale arveavgift. Det er bare gifte som slipper det.

Jeg trodde også det, men fant på http://www.paragrafen.no/?id=34 at det står "Med virkning fra 28. juni 2002 er visse typer samboere blitt likestilt med ektefeller. Dette gjelder i første rekke to ugifte personer som lever sammen og har eller har hatt felles barn.".

Blueberry
02-01-2006, 09:30
Men er det ikke noe med at de som har kontrakt eller er gifte slipper å betale arveavgift eller noe sånt? Mener å huske en kvinne som mistet samboeren (de hadde barn) i flomtragedien i Asia, og hun hadde ikke råd til å sitte igjen med huset pga arveavgift (eller noe lignende) og måtte selge det og finne seg noe mye mindre og billigere. Jeg husker det stod noe om at dersom de hadde vært gift hadde hun sluppet dette (det samme gjelder sikkert om de hadde hatt kontrakter men jeg er ikke sikker). Husker denne artikkelen gikk sånn innpå meg og jeg fikk lyst å ringe alle de samboende vennene mine og "advare" dem. Men som sagt, jeg husker ikke heeelt hva som stod, så det kan godt være jeg tar helt feil her altså. Men hadde jeg vært samboer, ville jeg nok snakket med en kyndig om hva som burde gjøres.

Det stemmer det du sier der. Reglene ble endret/blir endret i 2005/2006. Hun var igjen på tv for et par måneder siden og sa det at det trøstet henne litt å vite at hun hadde bidratt til å endre lovverket. Men om det har blitt endret, eller om det gjelder fra 2006 vet jeg ikke.

Synnøve
02-01-2006, 09:32
Ingen kontrakt her, men huset står på begge, og vi har kvar vår bil. Har forsikring på kvarandre. Viss han på død og liv vil ha tven om det blir brudd, gidder ikkje eg å krangle om det. Har i så fall andre ting å tenke på....

Andrine
02-01-2006, 09:35
Vi har ikke kontrakt.
Huset står på oss begge, bilen står på han.
Han er mest opptatt av bilen, og samtidig er det ingen tvil om at det er jeg som skal ha hovedomsorgen for barna. Dessuten så har mine foreldre 3 biler, og det er bare dem igjen i huset, så jeg hadde nok alltids fått låne bil frem til jeg hadde fått kjøpt en egen. Det hadde nok ikke tatt så lang tid..... :)
Så vi er enige i at hvis det blir slutt mellom oss så skal jeg kjøpe han ut av huset, og han får kjøpe meg ut av bilen, evt. levne noen hvitevarer eller andre møbler. Det vi har kjøpt sammen etter at vi flytta i lag deler vi nogenlunde likt.
Tror ikke det ville bli noe problem, men satser på at det ikke blir noen problemstilling i det hele tatt :)

Elvira
02-01-2006, 09:39
Nei det har vi ikke,men vi eier huset sammen da,men bilene eier han,tror nok det skal gå bra hvis det går galt endag jeg.

Tidligere bruker
02-01-2006, 09:55
Nei det har vi ikke,men vi eier huset sammen da,men bilene eier han,tror nok det skal gå bra hvis det går galt endag jeg.

Ved brudd kan det selvsagt gå bra hvis dere er hundre prosent enige og gode venner og sånn. Hvis han skulle falle fra vil barna arve bilene og ikke du dersom dere ikke har testamente. Da vil overformynderiet komme inn i bildet og kan kreve at bilene selges og de vil ha ansvaret for pengene fram til ungene blir voksne. Samme gjelder alt annet av hans eiendom. Hans andel av huset vil også arves av barna og ikke av deg.

skilpadda
02-01-2006, 10:04
Hvis han skulle falle fra vil barna arve bilene og ikke du dersom dere ikke har testamente. Da vil overformynderiet komme inn i bildet og kan kreve at bilene selges og de vil ha ansvaret for pengene fram til ungene blir voksne. Samme gjelder alt annet av hans eiendom. Hans andel av huset vil også arves av barna og ikke av deg.

Og da kan vel også overformynderiet kreve at barna får arven sin, slik at huset må selges? For det er vel fremdeles slik at samboere ikke kan sitte i uskiftet bo (eller er det også endret?).

Tidligere bruker
02-01-2006, 10:07
Og da kan vel også overformynderiet kreve at barna får arven sin, slik at huset må selges? For det er vel fremdeles slik at samboere ikke kan sitte i uskiftet bo (eller er det også endret?).

Samboere kan ikke sitte uskiftet, og derfor kan overformynderiet kreve salg. Det skjer sjeldent hvis det kan tale til barnas beste å bo der de bor, men det avhenger også av hvor belånt huset er og andre ting.
Det er snakk om å endre reglene, men da blir de samboerne som ønsker rettigheter nødt å registrere seg i et samboerregister hvor de skriver under på en del ting- noe som slett ikke blir så langt unna en ekteskapsinngåelse.

Tidligere bruker
02-01-2006, 10:36
Vi har akkurat forhandlet fram en avtale vi :fnise: :kry: Penger ved et eventuelt brudd, dødsfall (uskifta bo, som er det som passer best for oss, faktisk), barnefordeling... Ja, det er vel det vi skal få ned å papiret nå. :jupp:

Det tok sin tid å bli enige om alt dette. Og det har faktisk vært en GOD del uenigheter... og ikke minst skinnuenigheter. Er jo litt sensitivt stoff... skilsmisse og penger og personlig økonomi og hele pakka.

Men nå er vi heldigvis enige, og klar for skilsmisse :knegg:

Jeg er veldig enig med deg Iset - det er lurt å ha ordnet disse tingene. HVIS man skulle komme til et brudd så har man NOK av andre ting å bekymre seg om. Som den største kjærlighetssorgen EVER, feks... GRØSS.

Blueberry
02-01-2006, 10:40
Det tok sin tid å bli enige om alt dette. Og det har faktisk vært en GOD del uenigheter... og ikke minst skinnuenigheter. Er jo litt sensitivt stoff... skilsmisse og penger og personlig økonomi og hele pakka.

Men nå er vi heldigvis enige, og klar for skilsmisse :knegg:

:knegg: Det var dette jeg hadde tenkt til å skrive også, men lot være i tilfelle noen ble skremt. Det blir jo selvfølgelig krangling ut av slike ting :catfight: , man tar jo skilsmissen på forskudd. Men godt å ha det unnagjort.

Tidligere bruker
02-01-2006, 10:54
Mulig de leier da vettu og at det kan være noen møbler inkludert i leien ;)
:nikker:

Ingenting på kjøkkenet er vårt.. jo en mikrobølgeovn :shock:
Stua er så lita at det knapt nok er plass til sofa og tv her. Senga og madrassene er ikke verdt 1 kr engang! Skulle vært på dynga hele greia, og senga knekker snart på midten uansett så. Madrassene er 15-20 år gammel og ikke gode!
Vaskemaskinen er ikke vår heller. Nei vi eier fint lite :)

Elvira
02-01-2006, 11:59
Ved brudd kan det selvsagt gå bra hvis dere er hundre prosent enige og gode venner og sånn. Hvis han skulle falle fra vil barna arve bilene og ikke du dersom dere ikke har testamente. Da vil overformynderiet komme inn i bildet og kan kreve at bilene selges og de vil ha ansvaret for pengene fram til ungene blir voksne. Samme gjelder alt annet av hans eiendom. Hans andel av huset vil også arves av barna og ikke av deg.
Jeg veit jo dette,og det med bilene gjør meg egentlig ikke,for mye penger blir det ikke ut av det.

Vi skal nok ordne ei kontrakt eller noe engang,men ting tar tid.

Beverly
02-01-2006, 12:05
Vi skrev samboerkontrakt hos advokat like før jul. (samtidig som vi flyttet inn det nye huset)

Jinx
02-01-2006, 12:11
Vi har gjeldesforsikring, så skjer det den ene noe, slettes halve gjelda på huset.I tillegg har vi en muntlig kontrakt på retsen av tingene hvis vi skulle gå i fra hverandre.

Teofelia
02-01-2006, 12:17
Det er snakk om å endre reglene, men da blir de samboerne som ønsker rettigheter nødt å registrere seg i et samboerregister hvor de skriver under på en del ting- noe som slett ikke blir så langt unna en ekteskapsinngåelse.Og da kan man jo spørre seg: hvorfor ikke likegodt stikke innom byfogden og inngå en ekteskapsavtale i stedet? Kjapt unnagjort, gratis og helt advokatfritt. Så har man alle rettigheter på plass automatisk. ;)

apan
02-01-2006, 12:20
Nei det har vi ikke, men nå står lån og alt på begges navn.
Forsikkringer har vi, og skal han falle bort så får jo jeg alt. Og faller jeg bort går jo alt automatisk til han. Hvis det er sånn du tenker?
Vi skrev visst under på noe i banken om det.
Gjensidig livsforsikring/gjeldsforsikring er noe annet enn testamente. Det er bra man har en forsikring som gjør at man får utbetalt så og så mye hvis den andre dør - men likefullt vil det være et vanlig arveoppgjør. Og alt som da den gjenlevende part ikke står som eier av vil barnet arve med mindre man har satt opp et testamente. Som Olli sier over her vil overformynderiet kunne kreve salg etc - slik at man for eksempel ender med at man ikke lenger har noen bil.

Ferskenbeinet
02-01-2006, 13:08
huff har og snakka om dette men ikke noe mer, er så blåøyde å tenker at vi ikke går fra hverandre. At noen kan dø har vi egentlig ikke reflektert så mye over!

Vi eier hus og bil 50/50 er forsikret i hverandre samt snuppas barneforsikring. Må vi skrive testamente også altså?

åhh hadde det vert opp til meg skulle vi gifta oss på flekken, alt er enklere da!

hvor pokker skriver man testamente hen da? :flau:

enallimac
02-01-2006, 16:50
Nei vi eier fint lite :)

Vi også :knegg:

Marianne
02-01-2006, 17:04
Har forsikring så om han dør så får jeg 2/3 av den og 1/3 blir sett inn på turbo kontor.
forsikringen på jobb står jeg som eneste "arving"

ellers så står huset på begge å bilen står på svigerfar som eier og sambo som deleier.

for når vi kjøpte bilenj så hadde ikke han vært i den j* militæret så fikk ikke lån på 100 000 til bil men fikk 3 mill til hus*halooooo*

menh bilen blir solgt nå å kjøpt ny bil som blir å stå i begge sitt navn.

ellers så om vi flytter fra hverandre så tar jeg med meg mitt og han sitt. å så får vi dele en gaffel til hver *ler*

Iset
02-01-2006, 18:55
Nifst med alle som ikke tenker over dette, syns jeg. Sannelig glad jeg er gift og har sluppet unna alt det der. :glis: