PDA

Se hel versjon : Trenger noen tips ang mat til lillemor..

Tini 2
03-01-2006, 14:23
Nå må jeg spørre dere om litt råd her..

Lillemor på 5 månder er nå anbefalt av både barnelege og helsesøster å begynne med grøt. Så nå har vi etter en stund med gradvis tillvenning begynt med å gi henne grøt både morgen og kveld.
Vi er ikke oppe i full porsjon til noen av måltidene, men blir rundt 60-80 ml med melk i grøten som hun liker ganske tykk.

Men når jeg nå har gitt henne grøt på morgenen de siste 3 dagene får jeg ikke i henne noe melk hverken til måltidet eller når det burde vært på sin plass med neste runde med flaske som er etter ca 3-4 timer. Og heller ikke neste runde etter der..:sukk:

I dag nå fikk hun grøt kl 0815 i morges og har kun fått i henne 50 ml med melk etter dette med masse kjemping..
Er redd for at det blir for lite væske til henne i løpet av en dag, og lurer nå på om jeg skal slutte med grøt på morgenen for å se om hun vil ha mere melk i løpet av dagen da.Har også prøvd med litt vann bare for å få i henne væske. Disse små tørker jo ut så fort..Men dette er heller ikke noe hun vil ha..
Vi har jo kranglet i henne hvert måltid fra den dagen hun ble født pga ganespalten, men trodde det skulle bli lettere nå som hun kan få litt annen mat innimelleom.
Før vi begynte med grøt nå fikk hun i seg maks 700 ml med melk i løpet av 1 døgn,noe som er ganske lite.

Men enda er hun jo såpass lita at melk skal være det meste av hovedinntaket i løpet av en dag...

Hva gjør jeg?? Tips?? Råd??

AnneK27
03-01-2006, 14:33
Får hun grøt før eller etter melk?
Det anbefales at så små får melk først og så litt grøt, har du prøvd det?

får hun mme? I tilfelle har dere prøvd å bytte merke?

Tini 2
03-01-2006, 14:41
Får hun grøt før eller etter melk?
Det anbefales at så små får melk først og så litt grøt, har du prøvd det?

får hun mme? I tilfelle har dere prøvd å bytte merke?

Jeg har gitt henne grøt først , og melka etterpå..Kanskje jeg skal prøve å bytte på rekkefølgen ja...

Men hvor lang tid bør det gå før hun er sulten igjen da? Slik som jeg skrev at hun fikk grøt 0815, og har ikke ville ha noe mere mat etter dette i dag. Og hun er ganske aktiv og mye våken..

Hun får mme ja, og vi har måttet bytte fra collet til NAN pga at colleten klumpet seg slik at når hun gulpa satte det seg fast i hals og nese. Måtte banke og slå pust i henne igjen...

Jeg har jo ei på 7 år, men hun var matvrak og spiste det hun fikk og når hun fikk det uten noe "mikk makk"..

AnneK27
03-01-2006, 14:50
Akkurat når det gjelder måltider kan jeg desverre ikke svare deg. Du sier jo at hun har protestert fra fødsel av så det henger vel litt sammen tror jeg.

Hva med fruktdessert eller lignende får hun det? Kanskje smaken av det gjør ting litt lettere.

Det finnes også en mme fra Hipp. Kristoffer likte den veldig godt. Grøttypene der er også bra, litt mer søte men veldig gode.