PDA

Se hel versjon : Ikke fisk før 1 år?

Cornelia
08-01-2006, 18:17
Jeg hørte nettopp noen si at man ikke skal introdusere fisk i babyens kost før den er 1 år pga allergifare. Trodde f.eks fiskeboller og liknende var fabelaktig barnemat jeg... :vetikke:

Har forresten aldri hørt om noen som er allergiske mot fisk. Skalldyr derimot, vet jeg det er en del som ikke tåler.

Kasia
09-01-2006, 07:12
Det du har hørt stemmer. Det er en rekke matvarer som ikke bør introduseres før ett-årsalder hvis man ønsker å forebygge allergier. Nøtter og skalldyr blir av enkelte eksperter anbefalt å vente med til to-årsalder. Ta en titt på sidene til astma- og allergiforbundet så får du utfyllende info.

Og forresteen, jeg kjenner flere som ikke kan spise fisk. blant annet min mann. Dette med allergi er ikke alltid noe du har fra fødselen, det kan ligge latent og komme når som helst i livet. Dersom barnet ditt er disponibelt for allergi burde du introdusere en og en matvare når du begynner med fast føde. :jupp:

Tidligere bruker
09-01-2006, 07:31
Så lenge det ikke er allergier i familien så kan du godt gi fisk før barnet er 1 år.

Tidl. bruker
09-01-2006, 07:49
HS fortalte meg at vi kunne gi fisk til lillemor fra hun var 9 mnd, selv om det er allergier i familien... :undrer:
Hvorfor får vi forskjellige beskjeder da?

Stikka74
09-01-2006, 07:58
Vi har gitt snuppa fisk fra hun var 8-9 mnd. Vi har litt allergi i familien men har valgt å ikke vente med introduksjon av noe matvarer kun pga allergi.

Man får forskjellige anbefalinger fordi man ikke er enig om beste framgangsmåte. Noen mener det er best å vente med "allergimat" mens andre mener det er best å introdusere kontrollert og gjerne tidlig, mens barnet fortsatt ammes.

Kasia
09-01-2006, 08:13
Jenta vår er i ekstra stor risiko-gruppen for allergi. Vi har fulgt disse rådene i samarbeid med fastlege og astma-allergi-barnelegen på nærmeste sykehus. Helsestasjonen her i byen var til liten hjelp i forhold til dette. Heldigvis har vesla fortsatt ingen påviste allergier.

Følgende er hentet fra http://www.naaf.no/fakta/index.jsp?id=944 (http://www.naaf.no/fakta/index.jsp?id=944).

Hva skal barnet få utenom morsmelk i første leveår?

D-vitamintilskudd
Bortsett fra D-vitamintilskudd, helst i form av tran, trenger ikke barnet annen næring enn morsmelk frem til seks måneders alder. Tran er et viktig tilskudd som alle barn bør få. Risikoen for tilblanding av fiskeprotein i tran er så liten at vi anbefaler tran til alle barn,også til fiskeallergikere uten i helt spesielle tilfeller.
Fast føde
Ris- og maisgrøt er gode grøttyper å begynne med og tåles vanligvis bra. Det ser ut til at de virker noe mindre allergifremkallende enn glutenholdige kornsorter som hvete, bygg, rug og havre. Vanlig hvetegrøt bør også introduseres i løpet av første leveår, mens mor fortsatt ammer. Ellers skal barnet vennes til å spise variert kost med frukt og grønnsaker og forskjellige sorter kjøtt. Sitrusfrukter virker ikke allergifremkallende, men kan gi forverring av hudreaksjoner hos barn med eksem. Friske spedbarn kan få fisk som middagsmat fra seks måneders alder. Der det er alvorlig allergi i familien kan man vente til etter ett års alder med fisk. Likeledes kan det også være fornuftig å vente med egg og eggholdige matvarer til ett års alder der det er mye allergi i familien. Nøtter, mandler og skalldyr bør ikke gis til spedbarn.
Introduksjon av kumelk
Matvarer med kumelkproteiner som margarin, ost, ulike kjøttprodukter, kjeks med mer, kan man introdusere fra seks måneders alder. Kumelk bør ikke brukes som drikke eller i hjemmelaget grøt før 12 måneders alder. Små mengder kumelk kan imidlertid brukes i matlagingen fra omkring 10 måneders alder. Fra denne alderen kan barna også få yoghurt. Inntil da brukes morsmelk/morsmelkserstatning. Dette er råd som gis ut i fra at mye kumelk i spedbarnsperioden kan fortrenge mer jernrike matvarer fra kosten, og ikke ut i fra risiko for allergiutvikling.

Oppsummering

Råd som gjelder alle:
• Effekten av forebyggende tiltak i forhold til utvikling av allergi er usikker, bortsett fra røyking
som vi vet øker risikoen for allergi. Ikke røyk, og i alle fall ikke inne!
• Fullamming i seks (minst fire) måneder.
• Introduksjon av nye matvarer under ”morsmelkparaply”.
• Ikke ha peanøtter i huset.
• Sørg for vanlig godt renhold og bruk en støvsuger med finfilter (hepafilter, s-class-filter osv).

Tilleggsråd for dem med spesielt høy risiko:
• Unngå nyanskaffelser av dyr – der det er dyr må det gis grundig veiledning i forhold
til den risikoen for allergiutvikling det representerer.
• Unngå støvsamlende gjenstander der barnet oppholder seg mye.
• Unngå egg og fisk første leveår -nøtter, mandler og skalldyr i de to første leveårene.
Dersom du er usikker, ta kontakt med lege/helsepersonell!

ronja76
09-01-2006, 08:18
Jeg har veid den realtivt lave risikoen for at småen skal utvikle allergi (null matallergi på begge sider) mot fordelen av at han lærer seg å like smaken av fisk på et tidspunkt for han er åpen for nye smaker. Faren hans spiser ikke fisk i det hele tatt, ville ikke risikere en lignende mental intoleranse hos Lillegull ;).

Cornelia
09-01-2006, 18:14
Tusen takk for mange informative svar! :snill:

Som førstegangsmor er det ikke så lett å vite hva som er best alltid. Men vi har lyst å være bevisst med kostholdet både mht ernæring og forebygging av allergi. Siden hverken jeg eller faren til barnet har noen matallergi i våre familier, så kan vi kanskje prøve forsiktig introdusering av fisk fra ca 8-9 mnds alder. Jeg kommer selv fra en lang slekt av fiskere og min mor og mormor spiser fisk ca 6 (!) dager i uken. Så man kan vel si det slik at jeg har det i genene... :blunke:

(Til sammenlikning har jeg lest at vi i Norden har en høyere toleranse for melkeprodukter enn mange andre folkeslag.)

På tross av ingen matallergi, er jeg derimot veldig allergisk mot muggsopp. Fikk dette i voksen alder etter å ha bodd i en leilighet med mye råteskader og sopp. Er derfor ganske bevisst på dette med å forebygge allergi hos barnet mitt ved f.eks å bruke spesiell dyne, minst mulig kjemikalier i stelleprodukter, tøyvaskemidler etc.

calliope
09-01-2006, 18:33
På helsestasjonen kan du få en brosjyre som heter mat for spedbarn . Fra statens helsetilsyn . Etter de siste anbefallinger derifra kan fisk introduseres i 6-9 mnd alder .
http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/00001/IS-1047_1978a.pdf

Kasia
09-01-2006, 18:48
Synes du virker fornuftig. Hvis du i tillegg til å være forsiktig med introduksjon av matvarer ammer så lenge du kan (hvis du kan amme) så er det også en god forebygging.

Nå skal det også sies at dette med allergiforebygging er et tema som forskerne ikke blir helt enige om. Men rådene fra de organisasjonene som er nevnt er til enhver tid oppdatert etter de siste store rapporter og tendenser innen forskningen. De siste års forskning har vist svake tendenser til at det hjelper å vente med visse matvarer som inneholder sterke allergener. Tendensen er så svak at det kan være det ikke har noe for seg å vente med matvarene, derfor er anbefalingen for de som er spesielt utsatt for allergi. Jeg har sett så mye rare allergier, fryktelige reaksjoner i form av allergisjokk, og allergikere som virkelig har et begrenset kosthold. Alt dette i vår familie. Derfor har jeg valgt å følge rådene når det gjelder mitt barns kosthold. Jeg bestemte meg tidlig i svangerskaper for at jeg skulle gjøre alt jeg kunne - og det er faktisk ikke så veldig vanskelig å holde igjen matvarer til et menneske som knapt nok vet hva mat er.

Cornelia
09-01-2006, 23:00
Hvis du i tillegg til å være forsiktig med introduksjon av matvarer ammer så lenge du kan (hvis du kan amme) så er det også en god forebygging.

Det har jeg tro på ja! :jupp:

Jeg bestemte meg tidlig i svangerskaper for at jeg skulle gjøre alt jeg kunne - og det er faktisk ikke så veldig vanskelig å holde igjen matvarer til et menneske som knapt nok vet hva mat er.

Jeg skjønner deg godt! Ble selv kvitt allergiplagene mine ved å generelt spise sunnere, så jeg har veldig tro på at maten påvirker kroppen. Selv har jeg lyst å gi barnet mitt minst mulig sukker de første årene - rett og slett fordi hun - som du sier - ikke vil savne noe hun ikke har behov for. Det er en god følelse å legge et best mulig grunnlag for barnet sitt - uansett om det likevel skulle få ulike plager etterhvert.

Cornelia
09-01-2006, 23:06
På helsestasjonen kan du få en brosjyre som heter mat for spedbarn . Fra statens helsetilsyn . Etter de siste anbefallinger derifra kan fisk introduseres i 6-9 mnd alder .
http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/00001/IS-1047_1978a.pdf

Fint, takk for tips! :snill:

Cecilie85
09-01-2006, 23:06
Jeg har fått beskjed om at det er 8 måneder