PDA

Se hel versjon : Hveteboller


Sandala
09-12-2002, 14:31
Nå er jeg i bakehumør for tida. I dag har jeg lyst til å bake boller, men må innrømme at de oppskriftene jeg har brukt på boller til nå er heller ynkelige (eller kan det være bakeren det er noe feil med...). Altså de blir spiselige, men ikke noe særlig mer enn det. Enten så blir de harde, eller flate, eller litt klissete.... aldri slik som jeg vil ha dem! Har lyst å lage skikkelig gode boller - sånn "bestemors" gode! Myke, store saftige :gal: Finnes det noen med en kjempegod bolleoppskrift som du har lyst til å dele med meg?? Når jeg først baker, baker jeg mye - så en STOR oppskrift er mer enn velkommen... og gode da :) Jeg har varmluftsovn - i tilfelle det skulle ha betydning :)

TUSEN TAKK :D

Itherska
09-12-2002, 14:51
Har lyst å bake jeg å:) Ingen som har en god oppskrift??? Joda, Nennemor kom igjen... Du har vel?:)

Svellen
09-12-2002, 19:29
Dette MÅ være verdens beste boller:)


2 liter mel
6 ss sukker
2 poser gjær
2 ts kardemomme
6 dl melk
2 dl vann
200 g margarin


Bland alt det tørre og smelt smøret. Ha melk og vann oppi smøret og varm det så varmt at du ikke klarer å holde fingeren oppi;)

Bland alt og hev.

Trill ut boller og la heve igjen. Jo større boller du lager, jo saftigere/tyngre blir de:nam:

Pensle med vispet egg før steking.

Stek på ca 225 g til bollene blir brune oppå. dvs 10-15 minutter på midterste rille. Ikke varmluft.



Svellenhttp://home.no.net/anyas/xmaspict167.gifVikingen 1,1 år

Sandala
09-12-2002, 19:31
Tusen hjertelig takk Svellen - nå skal jeg bake :)

Itherska
09-12-2002, 19:46
Imårra skal jeg å bake:) De hørtes :nam: ut altså:)

Marieta
09-12-2002, 21:05
Tror jammen jeg skal bake imorgen jeg også :)
De hørtes gode ut :nam:

Nennemor
09-12-2002, 22:13
Jeg har en kjempegod oppskrifte jeg også og deler gjerne med meg. Takk for tillitten Itherska! :)

Boller (16 stk.)

600 gram hvetemel
100 gram sukker
1/2 ts kardemomme
100 gram smør
50 gram gjær
3 1/2 dl melk.

evnt. rosiner

Smøret smuldres i det tørre, gjæren løses opp i lunken melk. Elt deigen sammen og hev til dobbel størrelse. Bollene kan fylles med manelmasse, tykk vaniljekrem eller marsipan.

Bollene skal etterheve på plata. Pensles med egg og stekes i ca. 15 minutter ved 225 grader på nederste rille.

Jeg lager ofte kanelsnurrer av denne bolleoppskriften. Da kjevler jeg ut til en stor firkant, smører et tynt lag smør over og strør med sukker og kanel. Ikke ta for lite! Det er kjempeskuffelse når det lukter nydelig av kanel og så smaker det nesten ingenting!

Sandala
10-12-2002, 08:22
Svellen - de ble kjempegode! Til og med gubben kommenterte at dette var da mye bedre boller enn han hadde blitt servert før :) Da var det altså ikke bakeren det var noe feil med, men de teite oppskriftene mine.... :o

Tusen takk du oxo nennemor, skal prøve oppskriften din neste gang :) Kanelsnurrer er jo oxo kjempegodt! Der har jeg oxo vært litt for sparsom med kanelen... hvor mye sånn ca skal man ha på?

Nennemor
10-12-2002, 10:10
Jeg strør på med raus hånd og aner ikke hvor mye som egentlig går med, men hvis jeg skal tippe regner jeg med at det går et glass med kanel til firedobbel oppskrift, som jeg pleier å bake når jeg først er i gang. Det tar jo bare litt lenger tid og så har du fryseren full når du får besøk. :)

caja
18-03-2004, 19:11
Opprinnelig melding fra Svellen
Dette MÅ være verdens beste boller:)


2 liter mel
6 ss sukker
2 poser gjær
2 ts kardemomme
6 dl melk
2 dl vann
200 g margarin


Bland alt det tørre og smelt smøret. Ha melk og vann oppi smøret og varm det så varmt at du ikke klarer å holde fingeren oppi;)

Bland alt og hev.

Trill ut boller og la heve igjen. Jo større boller du lager, jo saftigere/tyngre blir de:nam:

Pensle med vispet egg før steking.

Stek på ca 225 g til bollene blir brune oppå. dvs 10-15 minutter på midterste rille. Ikke varmluft.



Svellenhttp://home.no.net/anyas/xmaspict167.gifVikingen 1,1 år Fant denne oppskriften her jeg. Og den vil jeg anbefale alle å lage. De var bare kjempe gode.......
Takk for oppskriften Svellen.........

Kwistin
30-03-2004, 20:51
Opprinnelig melding fra Svellen
[B]Dette MÅ være verdens beste boller:)


2 liter mel
6 ss sukker
2 poser gjær
2 ts kardemomme
6 dl melk
2 dl vann
200 g margarin


Bland alt det tørre og smelt smøret. Ha melk og vann oppi smøret og varm det så varmt at du ikke klarer å holde fingeren oppi;)

Bland alt og hev.

Trill ut boller og la heve igjen. Jo større boller du lager, jo saftigere/tyngre blir de:nam:

Pensle med vispet egg før steking.

Stek på ca 225 g til bollene blir brune oppå. dvs 10-15 minutter på midterste rille. Ikke varmluft.



[QUOTE]6 ss sukker

Bare 6 ss sukker?