PDA

Se hel versjon : Hva kan jeg bruke eggeplommene til??


Candy
11-12-2002, 10:45
Tenkte å bake marengs/pikekyss, men da blir det jo en del eggeplommer til overs siden jeg kun trenger eggehviten..

Er det noen som har forslag til hva jeg kan bruke eggeplommene til annet enn å smøre bakverk med dem??

Må igang med bakingen nå gitt - tiden flyr jo...

Maximillia
11-12-2002, 10:54
Vannbakkels er det mye eggeplommer i.

Mondeo
11-12-2002, 12:18
Du kan bake eggeplommekaker.Det er en form for marengs det også.Veldig godt og veldig lett å bake.Så da kan du jo lage litt mindre pikekyss og så bruke eggeplommene til eggeplommekaker,så får du masse marengs:)
Bare si fra hvis du vil ha oppskriften.:)

Nennemor
11-12-2002, 12:51
Jeg vil i hvert fall gjerne ha oppskriften Mondeo! :)

Candy
11-12-2002, 12:55
Høres jo toppen ut den da... marengs er den eneste "julekaken" jeg spiser...

:)

Zita
11-12-2002, 13:12
Du kan lage en gullkake (formkake), den er full av eggeplommer!

150 gr smør
150 gr sukker
6 eggeplommer
2 dl kremfløte
225 g hvetemel
1 1/2 ts bakepulver

Rør smør og halvparten av sukkeret hvitt. Pisk eggedosis av eggeplommer og resten av sukkeret. Pisk fløten nesten stiv. Bland smørkremen vekselvis med eggedosisen og mel med bakepulver. Rør forsiktig inn den halvstive fløten. Hell røren i smurt formkake-form. Stek ved 175 gr. i ca 45 min:nam:

Mondeo
11-12-2002, 13:18
Oppskrift på eggeplommekaker:

3 eggeplommer
ca 1/2kg flormelis
2 små ts hornsalt

Rull deigen ut til 1cm tykkelse og stikk ut rundinger (3-4cm i diameter)

Stekes på 160-170grader

Det er vanskelig å si eksakt hvor lenge de skal stå inne,da det er stor forskjell på ovner.Men når du ser at de har hevet seg til 3-4cm høyde og har en gyllen,gul farge,så skal de være ferdige.du kan jo eventulet prøve med et par stykker først,og følge godt med mens du tar ca tid.Så slipper du å bomme med et helt brett fullt av kaker.:)


Dette er forøvrig en dansk oppskrift som jeg har fått av mammas venninne,og kakene er såååå gode!:nam: :nam: :nam:

Lykke til med bakingen!:)

Kaija
11-12-2002, 15:55
Putter eggeplommene i vafler jeg. Eller kanskje i iskrem.
Marengs er forresten kjempegodt, så jeg tør nesten aldri å lage det. Spiser jo opp alt med en gang.

Kaija

Nennemor
11-12-2002, 17:01
Ja, is kan man selvfølgelig lage! :)

1/2 liter fløte
6 eggeplommer
100 gram sukker
evnt. litt vaniljesukker

Det går an å putte alt mulig slag syltetøy eller bær inn i denne isen, bare juster litt på sukkermengden.

Dette trenger ikke røres i eller noe mens det fryser, med så "rein" vare med så høy fettprosent blir det ikke iskrystaller i dette. Frys i minst fire timer og ta isen fram 20 minutter før servering.