PDA

Se hel versjon : Pepperkakeoppskrift


Frost
11-12-2002, 11:46
Skulle så gjerne hatt ei god gjennomprøvd pepperkakeoppskrift. Den jeg brukte i fjor var elendig. Deigen datt fra hverandre når man prøvde å lage figurer. Så er det noen som vil dele en?
( Savner matdiskusjonpå NM ;) )

Maximillia
11-12-2002, 11:57
Jeg har en veldig god og gjennomprøvd pepperkakeoppskrift, tror faktisk det er den samme som min mor brukte da jeg var liten. Så for meg er det de "riktige" pepperkakene, og de er lette å kjevle og få vellykket. Kan legge ut oppskriften om en liten stund. :)

Maximillia
11-12-2002, 12:07
Pepperkaker.

(Dette er en stor oppskrift, blir minst en skikkelig stor kakeboks. Jeg har tredoblet den opprinnelige oppskriften, men hvis du ikke vil lage så mange kan du jo bare dele mengdene på tre igjen.)

3 dl lys sirup
450 g sukker
450 g smør
3 dl kremfløte
1,5 ts nellik
1,5 ts ingefær
1,5 ts pepper
6 ts kanel
3 ts bakepulver
ca. 1200 g hvetemel

Smelt sirup, sukker og smør over svak varme. Rør til sukkeret er helt smeltet. Avkjøl litt. Tilsett fløte, krydder, bakepulver og det meste av melet. (Jeg pleier å ta ca 1 kg her). Rør godt sammen og la deigen stå i kjøleskapet til neste dag. Kjevle deigen tynt og stikk ut kaker. (Ta ut en passende porsjon om gangen, slik at deigen holder seg kald. Når du har kjevlet den om igjen noen ganger og den begynner å bli veldig myk, er det lurt å legge den tilbake i kjøleskapet litt). Stek ved 200 grader ca 7-8 min, kommer an på tykkelsen og hvordan komfyren din steker. De blir fort brent, så følg med på slutten!


:)

Frost
11-12-2002, 12:12
Tusen takk Maximillia. Den skal jeg prøve :)

Nennemor
11-12-2002, 12:13
Og jeg kommer til det kjedsommelige trekkende med mine oppskrifter. Dette er farmors oppskrift, som vi alltid bakte da jeg var liten:

350 gram sirup
350 gram smør
350 gram sukker
1/2 liter fløte
1 ts pepper
1 ts nellik
1 ts ingefær
1 ts kanel
2 ts bakepulver
1 kg mel.

Sirup, sukker, smør, fløte og krydder gis et oppkok og 750 mg mel røres inn til en fast deig. 125 g av melet blandes med bakepulveret og jobbes inn i deingen når den er blitt helt kald. Sett deigen kaldt over natten og bruk resten av melet til utbaking. Du trenger kanskje litt mer.

Kakene stekes i 6-8 minutter ved 175 grader på nest nederste rille. Bruk bakepapir på brettene og la kaken avkjøle på rist.

Jeg ser at oppskriften likner en del på Maximillias, så hvilken du velger er sikkert hipp som happ. Denne oppskriften blir i hvert fall stor. Sikkert en 12-15 brett med kaker, så vi er alltid flere sammen om bakingen og så deler vi kakene etterpå. Koselig! :)

Frost
11-12-2002, 12:17
Takk til Nennemor også. Nå fikk jeg et luksusproblem :)
Bare å velge og vrake nå :)