PDA

Se hel versjon : En annerledes julekake!


Nennemor
11-12-2002, 17:11
Jeg fant en oppskrift i Allers (ikke le Elisa!) som jeg tenkte jeg skulle dele med dere.

Juleostekake:

Bunn:
ca. 25 pepperkaker
50 gram smeltet smør
1 ts kanel

Fyll:
300 gram Philadelphiaost
2 egg
Revet skall av to appelsiner
1 1/2 dl sukker
2 dl crème fraìche

Knus pepperkakene og bland dem med smeltet smør og kanel. Trykk deigen ut i en paiform med avtagbar kant. Press deigen også litt oppover kantene. La formen stå i kjøleskapet til massen har stivnet. Bland ingrediensene til fyllet og hell den i paiformen Stekes på nederste rille ved 175 grader i ca. 30 min. eller til fyllet har stivnet. Obs! Kaken skal ikke bli brun på toppen. Når kaken er kald pyntes den med frukter. For eksempel appelsiner, mandariner, kiwi, kumquats og physalis.

Jeg har ikke prøvd den, men det tror jeg jammen jeg skal i romjula når vi får masse besøk. En kjekk måte å få brukt opp litt pepperkaker på og så smaker det jo litt julete av dette også da med pepperkaker og appelsiner. :)

Forresten, det går fint an å lage tilslørte bondepiker med småkakesmuler i stedet for kavring, så det er et annet tips når januar og februar kommer til en måte å få brukt opp småkakene.

Maximillia
11-12-2002, 17:57
Den hørtes god ut! Her i huset pleier pepperkakene å bli spist opp, men det hender jo det er noen igjen i bunnen av boksen, uten nonstop på... :)
Vi pleier nemlig å pynte med melis og nonstop, akkurat ferdige nå! Det er en juletradisjon fra jeg var liten, og jeg ble glad i dag da 12-åringen min sa at nå måtte alle komme og være med, det var viktig for ham! Det var en familietradisjon, sa han.. :)

Men alle her liker ostekake også, og det er jo gøy å prøve nye oppskrifter.

Elisa
11-12-2002, 21:10
Ler ikke av deg denne gangen Nennemor, men kanskje jeg bruker oppskriften din?
(Elisa har nå blitt æresmedlem) :D

Nennemor
11-12-2002, 21:39
Gratulerer Elisa! Velkommen etter. :)