PDA

Se hel versjon : Hvor lenge skal jeg vente før han får noe nytt?

'Liten'
19-01-2006, 12:57
Hei!
Vi sliter en del med spising her for tiden.
Min lille gutt på 7,5 mnd har nå fått mais og risgrøt i 1,5 måned. Har trodd vi skulle komme opp i full porsjon på en av disse før vi skulle gå over til andre grøttyper. Men når vi nå etter halvannen måned enda ikke har fått i han mer en 1/3 porsjon på en god dag, har vi endelig innsett at vi må prøve noe annent.
På mandag begynte vi med litt middagsmat, og det virket som han likte det mye bedre enn den kjedelige grøten.
For å prøve å gjøre grøten litt mer spennende lurer jeg nå på om vi skal blande i litt fruktmos eller evnt. gå over til andre grøttyper.
I den forbindelse lurer jeg på hvor lenge det bør gå før han får en ny matvare på menyen? Har hørt mye forskjellig her. Holder det å vente 2-3 dager fra han har fått en ny middagstype til han får en ny grøttype, eller er det lurt å vente en uke mellom hver ny matvare? Og hva med forskjellige middagsglass? Bør det gå en uke før man varierer til andre typer glass?
Det skal også sies at han antakelig har melkeallergi, så vi ønsker å være ekstra forsiktige i håp om at han ikke utvikler flere allergier.

På forhånd takk for svar!

Kathinka
19-01-2006, 13:02
Har ikke noe godt svar til deg, vil bare henge meg på, for jeg lurer også på hvor langt tid det bør gå mellom hver introduksjon av noe nytt.

Sister IrieGal
27-01-2006, 18:58
På den tida har mine barn spist det meste, og fått smake når de viser interesse. Har de spist lite av grøten har jeg bare byttet type og prøvd meg frem til jeg har funnet noe de liker godt. Men hva som er lurt eller ei skal jeg ikke si, men ingen av mine er kresne og de er glad i mat.

Fay
27-01-2006, 19:09
Jenta mi er nå 7 mnd og jeg har prøvd å gi henne fast føde i ca 1 mnd nå. Hun spiser ca 1/2 prosjon på det meste.
Og er veldig "kresen",virker ikke som hun liker noenting!
Så vi har i løpet av denne mnd prøvd masse forskjellige grøter,middager,frukt,fruktpureer..

Har ventet et par dager mellom hver,men har skiftet mye frem og tilbake i håp om at hun vil like noe:himle:

Hun har ikke fått noe plager(utenom en del fastere mage i forhold til da hun fikk kun MM),men vi gir svisker hvertfall en gang om dagen,og av og til blander jeg malt i grøten!

Lykke til med mating!

husnisse
28-01-2006, 21:05
Mininisse får også ris og mais grøt med frukt mos (en eller 2 isterninger av eple, pære eller sviske så lenge). Grøt MÅ man ikke ha om gutten din ikke er så glad i det! Mininisse likte absolutt ikke avokado feks, så vi skal prøve igjen senere.
Jeg pleier å vente 2-3 dager før jeg prøver noe nytt, han har litt atopisk eksem og jeg går ut fra at om det skulle være reaksjon så skulle det ha skjedd etter et par dager. Han får grønnsaksmos til lunsj, og jeg har begynt å gi han litt baguette eller lefse å suge på også for å introdusere gluten gradvis. Middagsglass har jeg ikke brukt ennå, så jeg kan ikke si annet enn at helsesøster kan ha gode råd rundt dette.