PDA

Se hel versjon : Celleprøve

Unregistered
12-12-2002, 11:29
Ved en "rutine" tok jeg en celleprøve hos legen. I dag ringte han meg og sa at jeg ble sendt videre til sykehuset for en større celleprøve. Han sa at det var utelukket at det var kreft, men at de måtte "ordne opp" i noen celler slik at det ikke utviklet seg til sykdommer.

Jeg syntes dette hørtes grusomt skummelt ut jeg! Noen som har vært borti noe lignende? Jeg gruer meg sånn. Hva om de finner ut at det virkelig er noe mer da? Hjelp!!!

Maja
12-12-2002, 12:28
Hei

Skjønner at du synes det er litt skummelt. Mange synes det, derfor er det så fint at vi kvinnene i Norge blir fulgt så godt opp.

Regner med at den utvidede celleprøven du skal ta er en liten biopsi. Dva at de tar en bit av livmorhalsen din slik at den kan undersøkes nærmere. Du får lokalbedøvelse og kjenner ingenting, men kan blø i noen dager etterpå.

Veldig mange av oss går rundt med celleforandringer. Viktig å få fram at dette IKKE er kreftceller, men kan være forstadiet til det. I Norge deler vi inn celleforandringen i cin1, cin2 og cin3. Cin3 er den verste graden.

Legger ved en link som det står om dette:

http://www.kreft.no/share/osas/cache/artid700802.html

Lykke til med prøven.

:mervink:

Shanti
14-12-2002, 01:05
Jeg måtte til en spesialist for å se nærmere på det... Tok celleprøve ved GU på første legekontroll da jeg var blitt gravid, og fikk beskjed om at det ikke var uvanlig med celleforandringer uten at det var noe skummelt! Hos den spesialisten måtte han smøre på eddiksyre, og det sved så mye som det høres ut til. Men det varte bare noen sekunder, ellers var det smertefritt. Og som premie fikk jeg se Aurora 12+et eller annet på UL:hjerter: ...!
Så jeg syns du skal prøve å ikke grue deg, legen har jo utelukket at det er noe virkelig skummelt!