Se hel versjon : Lage pai dagen før den skal spises?
Hvordan er det å lage middagspaien ferdig kvelden før den skal spises.
Og evt hvor lenge og på hvor mange grader skal den varmes opp på dagen etter????
Antar du allerede har spist paien nå :knegg:
Men jeg tror du kan lage den dagen i forveien og varme den opp ved middels varme, kanskje 150 grader eller noe i den duren dagen etterpå.
Jeg aner ikke :vetikke:
Men tar gjerne i mot en god pai oppskrift. Det er jo så godt :nam:
Jeg sendte en mail til matprat jeg :nikker:
De sa at man fint kunne lage den dagen i forveien også varme den opp før den skal serveres.
Ta den ut av kjøleskapet 1/2 time før den puttes i ovnen, stekes ca 15-20 min på 200 grader. legg gjerne et bakepapir/aluminiumsfolie over slik at paien ikke blir for godt stekt.
LilleVirre
31-01-2006, 12:47
Jeg aner ikke :vetikke:
Men tar gjerne i mot en god pai oppskrift. Det er jo så godt :nam:
Deler gjerne min pai oppskrift :snill:
Pai bunn:
ca 200 g hvetemel ( ca 3 1/2 dl)
150 g smør
2-3 ss vann
Smøret smuldres i melet. Spe med vann til en fin og jevn deig. Legg den i plastpose inn i kjøleskapet i minimum 30 min.
Press deigen i en smurt paiform og prikk bunnen med en gaffel.
Forstek bunnen ca 15 min. ved 225 grader.
Min favoritt
Kylling med sopp og løk
Finhakk fersj sjampinjong og løk. Stekes i stekepanne og krydre. Ta det ut. Skjær kyllingfilè i små biter og stek det i pannen og krydre det. Blan i soppen og løken. Legg det i paiskallet. Hell over en eggestand!
Kjøttdeig fyll:
Steker kjøttdeig med løk og hvitløk. Heller på litt Dolmio, så den henger litt sammen. Krydrer. Hell eggestand over.
Eggestand: 2 egg, 1 dl fløte/melk, 2 dl reven ost.
Ost og skinke fyll:
Kokt skinke og ost skjæres i terninger og legges i pai skallet. Ha litt finsnittet purre over.
Hell på eggestand, men kutt ut osten og krydre den.
Etterstek paien ved 225 grader til fyllet er stivnet og gyllent.
Kjempe godt med en god salat og hjemmebakte grove baguetter med kryddersmør :nam:
Jeg syns ofte pai er bedre dagen etter, jeg! Når den er helt fersk og varm har ofte ikke det flytende i fyllet "satt seg", og dagen etter har smakene gått godt over i hverandre.
150 grader ti-tjue min. etter størrelse hvis den er kjøleskapskald burde vel gjøre susen.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.