PDA

Se hel versjon : hapå pålegg

gurimalla
28-01-2006, 14:05
Min datter har alltid vært vanskelig i matveien. Brødmåltidene er alltid noe jeg gruer meg til fordi det må lokkes og lures for å få henne til å spise. Hun har nå bare fire typer pålegg hun spiser, salami, skinke, servelat og syltetøy. Til brødmåltidene spiser hun alt fra bare en bit til omtrent en brødskive på det meste, men det er sjelden.

I dag ville jeg ha henne mett raskt slik at hun skulle få sove fordi vi skulle bort, så da prøvde jeg for første gang å gi henne Hapå på brødskiven hennes. Det var en opplevelse som jeg aldri har opplevd med henne. Hun spiste nemlig bit etter bit og fortsatte å mase om mere, hun spiste faktisk nesten to hele brødskiver.
Spørsmålet er : skal jeg fortsette å gi henne dette, jeg har jo hatt mine prinsipper om å holde sukkernivået nede i måltidene hennes, og dette pålegget bugner jo av sukker. Det var jo rett og slett herlig da å oppleve ett brødmåltid uten "arbeid" ( pluss at måltidet gikk fortere), så det frister på mange måter å gi henne det av og til. Kanskje jeg skal innføre det som lørdagspålegg ? Hva tror dere?

Lionmom
28-01-2006, 23:24
Jeg ville ikke gjort det. Det kan virke fristende, men du vil jo allikevel ikke få henne til å spise mer de gangene hun ikke får HaPå...
Jeg syns ikke mat skal være noe belønning/ straff- greie, og det kan jo fort bli slik; bare spis opp denne her med servelat, så får du en bit med HaPå.

Kan du heller gi henne noe annet enn brød, feks havregrøt, div grønnsaker ol? Er hun glad i slik mat? Det hender jo de små blir matleie innimellom, akkurat som med oss. Men jeg ville allikevel ikke introdusert påleggtyper som HaPå- hun spiser jo noe, det tar bare litt tid, og det kan jo uansett være lurt å la måltidet være mest mulig rolig og koselig uten stress og mas :)

Ise
28-01-2006, 23:28
Jeg gir hapå av og til,ser ikke noe galt i det så lenge det ikke blir dagligdags:)

Mor til 4
28-01-2006, 23:41
Kan ikke se på det som problem om hun fikk hapå på brødskiva hver lørdag,

Her har vi hapå noen ganger, det samme gjelder nugatti og sjokade, og de kan spise det midt i uken også, men vi har det ikke hele tiden, bare en gang i blandt. og selv om det er tilgjengelig for ungene så kan de like gjerne velge kokt skinke eller leverpostei på brødskiva, Vi har ikke hatt så mange begrensninger. og de er altetende alle sammen, men liker litt variasjon, spiser både sunt og usunt.. og siden vi har nok av tannbørster :glis: siden jeg har jobbet på Jordan, og ungene er slanke så ser jeg ikke problemmet med sukker i maten, men alt med måte.

Synes det er helt greit å tenke på kostholdet, og at de ikke får store mengder sukker, men litt gjør da ingen ting synes jeg,

LisaB
28-01-2006, 23:48
Siden barnet ditt er så lite glad i brødmat i utgangspunktet ville jeg ikke ha begynt med Hapå bare fordi hun da spiser brødskiva. Helt enig med at det er greit med Hapå som lørdagspålegg men det er lett å si for folk med barn som lett spiser skive med andre typer pålegg også.

Spør jeg også - hvorfor gi skiver hvis hun ikke er glad i brødmat? Tror det er mange barn som ikke er så begeistret for brødskiver så det er nok ikke så uvanlig.