Se hel versjon : I lys av sukkerfrie barnehager - diskusjonen
Skremmern
29-01-2006, 12:57
Hva med å samle sunne påleggstips og annet man kan erstatte prim, syltetøy og nugatti med, i denne tråden?
Har man f.eks. handlet inn sukkervarer uten å være klar over det, kan kanskje denne tråden være til inspirasjon for en omstilling i hverdagen?
Så, kom igjen, hva er sunt og hva er godt... Hva kjøper dere til deres små og hvor flinke er dere til å variere?
(Håper ingen ødelegger denne tråden ved å gjøre det om til en diskusjon om sukkerhysteri, eller ved å komme med usunne tips og råd.)
Tja... kan jo komme med noen forslag, ikke så veldig aha- kanskje, men sunne etter min mening :) Flott tråd forresten!
Pålegg: (vi spiser ikke kjøtt, foruten fisk, så derfor ikke noe pølse og slikt her i huset...)
-Hvit ost
-Nøkkelost
-div Kremost
-Tahini med bananskiver
-Makrell i tomat
-Tartex (vegetarisk postei)
-Egg i skiver
-Moste tomatbønner på ristet brød (det ideelle er vel hjemmelagede bønner, for de på boks har litt sukker i seg...)
-Fiskepudding i skiver
-div grønt som paprika, agurk, tomat dandert litt morsomt, som et fjes el.
-"Arme riddere"- brødskiver dyppet i pisket egg+ melk og stekt i panna
-Omelett med div grønt, ev tynne omelettruller
-Avocadomos (guacamole), gjerne oppå noen hvitostskiver
Spiser bare grovt brød. Prøver bake selv :flau:
Å starte dagen med havregrøt er også bra. Som kveldsmat er det også fint, havre er jo beroligende ;) Hvis man koker med rosiner og blander i litt most banan blir det god og naturlig søt smak. Ha litt kanel på toppen for det lille ekstra.
Wraps kan også være en slager, kan jo fylles med mye godt!
Syns av og til det blir for mye brødmat, så det er morro å tenke litt annerledes med tanke på frokost, lunsj og kvelds...
Først må jeg bare si at jeg hater hvitt sukker og syns det kun burde være ingridiens i noen matvarer og kaker og slikt.
Det samme gjelder pålegg som er som goderi,forstår ikke hva de har på brødskiva å gjøre.
Er ikke hysterisk,men nugatti,sjokade og likn er kakefyll og har ikke noe på en brødskive å gjøre!
Kanskje på en lørdag men der går grensen!:jupp:
Syns det er viktig at man som foreldre tenker på at det er vi som påvirker våre barns matvaner gjennom våre egne, og hvem vil proppe barnet sitt full av unødvendig mye sukker og usunne pålegg?
Mine to gutter på 3,7mnd og 6 år er utrolig kresne og sære når det gjelder mat,de ville sikkert proppet i seg nugatti og syltetøy om de fikk spise det så ofte de ville,men istedet får de sunnere alternativ!
De spiser sardiner i oliven olje,makrell i tomat hvor mesteparten av tomatsausen er skylt vekk(da denne inneholde mye sukker), tunfisk med litt lett majo,laks,grov leverpostei,litago prim og brunost sukkerinnholdig men er har tilsatt jern!,ost,syltetøy kun til grøt eller en sjelden gang på brød,(lørdager),havrevafler med noe sammalt hvete,grøt, og til middag ovnsbakt fisk hvit eller fet(laks o.l),pastasauser som er stavmiksede grønnsaker med rikt næringsinnhold,torilla wraps med kylling og grønt, kesam med 1 prosent fett istedet for lettrømme, og masse deilig frukt!
Foruten "vanlig" pålegg som skinke, ost, leverpostei osv. så pleier jeg å putte små porsjonspakninger med makrell i tomat i matpakka til datteren min. Hun er veldig glad i det, og så får hun smøre selv. Jeg putter også baby-gulrøtter, sherrytomater, reddiker og oppskåret agurk i matpakka.
Kalkunpålegg (enten naturell, krydret eller røkt), er en favoritt hos oss.
AprilJenny
30-01-2006, 08:17
Beklager hvis det er feil av meg å spørre om dette her, men, er prim veldig usunt da? Mager prim altså?
Beklager hvis det er feil av meg å spørre om dette her, men, er prim veldig usunt da? Mager prim altså?
Det er mye sukker, selv i mager prim. Samme med brunost. Tidligere var prim og brunost tilsatt jern, men det er det ikke lenger.
Kan bare svare for min egen del, men jeg foretrekker mager prim eller syltetøy om vesla skal ha noe søtt på skiva. Heldigvis er hun glad i sunt pålegg, så det er stort sett det hun får. Hun har aldri smakt noen av disse andre søte påleggslagene, så de ber hun aldri om heller.
AprilJenny
30-01-2006, 10:14
oK,jeg tenkte bare på at det var lite fett i den jeg nemlig.. Takk for svar:)
Må bare få si at dere er kjempeflinke og oppfinnsomme når det gjelder sunne påleggslag !! http://www.cosgan.de/images/more/bigs/a200.gif
Noe å tenke på er at barn også spiser med øynene sånn som oss :
* lag snitter : dvs skjær brødskivende på skrå
* bland "halvskivende" ikke legg to like ved siden av hverandre eller del
i fire biter og bland.
* litt farger på - salat,tomat,agurk og paprika som pynt
* litt frukt i biter i tillegg til brødet - to båter eple eller pære, eller noen
få druer ( etter alder)
* en 0.1% yoghurt av og til ( eller Lidels sukkerfrie)
Disse tipsene pleier å hjelpe de småspiste også. Lag heller to små matbokser enn en stor!!
http://www.cosgan.de/images/more/bigs/c011.gif
Skremmern
30-01-2006, 12:25
Her var det mange gode tips, spesielt dette med å gi matpakken et innbydende utseende.
Hvordan er det med baconost, skinkeost og disse smøreostene på tube? Er de sunne for små mager?
I barnehage hvor jeg har hatt praksis har de vært sukkerfrie.. (mer eller mindre)
De fleste prøvde seg med at de ville ha prim, men det fikk de ikke og det godtok de. Baconost var kjempepopulært (og greit for å få disse 1åringene til å spise hele brødskiva.. ikke bare pålegget..) Kaviar, en porsjonsbokser med leverpostein og makrell i tomat gikk det mye av.
En av dagene lagde de ostesmørbrød og en dag omelett.. Enkle ting som er sunne og spennende for småtassene å spise.
Selv er jeg av de som kun liker nugatti så kan ikke komme med så mange andre råd enn det jeg har opplevd i barnehagen.
En anna ting som er godt (og litt spennende for de som ikke er vandt til det og som sliter med å få i barna mat fordi di bare vil ha nugatti, prim osv..) Toast (norsk rista brød asså)! Det liker til og med hyper kresende lille meg! :knegg:
Det er mye sukker, selv i mager prim. Samme med brunost. Tidligere var prim og brunost tilsatt jern, men det er det ikke lenger.
Litagos prim er tilsatt jern.
Takk for mange gode påleggstips! Et annet sundt alternativ er rørte bær og kutte ut sukkeret.
Stikka74
30-01-2006, 22:36
Vi skiller på tilsatt sukker og naturlig sukker. Brunost har ikke noe tilsatt sukker så det spiser vi. Prim har tilsatt sukker så det har vi ikke.
Ellers er Cottage Cheese på skive med litt frukt på eller ørlite syltetøy en hit med snuppa. Brukes også isteden for yoghurt innimellom. Blander i en skje 100% syltetøy eller litt oppskåret frukt.
Takk for mange gode påleggstips! Et annet sundt alternativ er rørte bær og kutte ut sukkeret.
Jepp finnes mange søte bær :jupp:
Sønnen i huset spiser ikke noe med sukker i, for da blir han hyperaktiv.
Merker stor forandring etter at vi kuttet ut sukkerholdig mat, eneste som irriterer meg er at det er sukker i kaviar og potetgull.Og mye annet jeg ser det som unødvendig å ha sukker i.
Men han spiser det vi gir han og det er leverpostei (grov type) servelat, ost,kaviar osv osv
En dag tok jeg han på fersken, jeg hadde vært på do og da jeg kom opp var han svært så stolt, se mamma jeg har lagd brødskive, tittet bort på tallerken og fant to skiver brød med en halv boks nugatti på :dåne: , men sier jeg, du skal vel ikke spise sånt du ? ops det glemte jeg svarer han, spør om jeg skal lage ny mat til han og ja to skiver med leverpostei ,ville han ha :fnise: . Tok med seg de to skivene med sjokopålegg og kastet de i søpla og spiste de med leverpostei.Tror faktisk han merker det selv at han blir urolig.
Men flott med denne diskusjonen, trenger flere tips til pålegg og annen mat.
Ps: fruktpastiller som heter mio er sukkerfrie,men her er lørdags godteri = potetgull, to typer (uten sukker) og sukker fri is noen ganger (får man i helsekost butikken) de andre gangene en type sjokolade med kjeks inni, kjempegod og den også sukkerfri.(må være litt forsiktig med alle de rare tilsetningene det er i sånt)
Jeg må tenke litt på at han har levd i 4.5 år med sukker godteri på lørdagene ,men han er kjempeflink og takker nei hvis andre ber han på godis med sukker :glis:
Flere med gode tips ? ja takk
.
Jeg visste det. Men den er vel også tilsatt mer sukker enn både vanlig prim og mager prim er den ikke?
ankimor81
31-01-2006, 14:47
mange gode tips..trenger gjerne flere!!gutten min reagerer på så mye og er kresen så syns både middag og matpakke er vanskelig å få til.
tåler ikke kaviar,makrell i tomat,appelsin,eple,melon,tomat,kiwi og noen andre småting.han er blitt superkresen,ting han har spist før vil han ikke ha igjen og alt av kjøtt,grønnsaker og poteter,egg bare lar han ligge(samma om vi moser det eller ei.er rått eller kokt.).nekter å smake til og med.han var altetende før så syns dette er pussig...tips motakk med takk!!!han spiser faktisk noe fisk da.og elsker pasta.
det han får på matpakka og som regel spiser er:ost,leverpostei,baconost,banos,skinkeost,banan,agurk og prim.
:glis: hallo. supre innlegg!!! hadde jeg enda skjønt hvordan dere skulle få "grønne" poeng skulle det haglet!!!!:glis:
Super tråd. :)
Her går det for det meste i:
*Egg i alle varianter, hver dag. (og nei, det er ikke skadelig for kolesterolet eller noe som helst annet!)
*Ost, skinke, salami
*Mammas (mine) hjemmelagde kjøttkaker er glimrende frokost og lunsj, dypper dem i tzatziki basert på seterrømme
*Frukt og grønt, selvsagt
Fisk liker hun ikke, men hun får omega 3 og endel fett fra kosten ellers, da vi alltid spiser helfete produkter, velger aldri lettvarianter, spesielt ikke til barnet!!
Forresten, hun er veldig glad i den nye faste skinkeosten til Kavli, den i skiver. Den er faktisk veldig god. Finnes med Jalapeno og, men den er sikkert litt for sterk for henne. :)
Skremmern
04-02-2006, 17:58
En ting jeg har fundert over er hvordan vi skal få i oss mer frukt. Det anbefales jo fem om dagen, men vi spiser ikke på langt nær så mye frukt, så her må rutinene forandres. Selvsagt, samvittigheten forbedres i det eplene treffer bunnen av handlekurven, men utfordringen er å spise den.
Jeg har nå begynt å ha oppskjært frukt fremme, på spisebordet, ved PCbenken, ved TVn osv. Synlighet og tilgjengelighet. Men, holdbarheten er det så som så med, det tar ikke lang tid i romtemperatur før frukten blir misfarget.
Hvordan gjør dere det?
Stikka74
04-02-2006, 18:46
En ting jeg har fundert over er hvordan vi skal få i oss mer frukt. Det anbefales jo fem om dagen, men vi spiser ikke på langt nær så mye frukt, så her må rutinene forandres.
.......................................
Hvordan gjør dere det?
Et glass juice teller jo som en av fem.
Druer som pålegg, godt på smøreost f.eks. Paprika på gulost. Agurk og tomat er også godt pålegg.
Vi bruker også mye grønnsaker og kesamdipp som kveldsmat.
Prøver også alltid å ha grønnsaker og/eller salat ved siden av til middag.
Legg inn en frukt i løpet av dagen i tillegg og vips så er man oppe i minst fem om dagen. I tillegg har jeg kjøpt inn masse tørket frukt. Letter å spise mer av det. :nikker:
Skremmern
04-02-2006, 19:10
Prøver også alltid å ha grønnsaker og/eller salat ved siden av til middag.
Smart!
Lavidamor
04-02-2006, 19:32
Posteier(f.eks. leverpostei) er utrolig godt med Ruccolasalat oppå.
Ellers er Ruccolasalat blandet med litt olje og raspet ost veldig godt. Oljen er først og fremst for at osten skal feste seg til salaten, som har en litt sterkere ettersmak. Denne miksen med parmesanost ved siden av hjemmelaget Pasta Carbonara er utrolig godt. Det var vel det som fikk sønnen min til å åpne øya for salat.
Druer som er del i to og lagt oppå smøreoster er også veldig godt.
Nå kan det være en utfordring i seg selv å få ungen til å skjønne at detta smaker godt. Sønnen min har alltid vært skeptisk til frukt og grønnsaker med sterke farger som grønt, gult, rødt, orange osv. med unntak av noen frukter, som han alltid har likt til tross for fargen. Etter å ha tilbudt masse farger i ca. 2 år har han endelig akseptert alt... Det er vel i og for seg en seier, eller hva? :knegg:
Han kasta gulrota si idag da... "Mamma, jeg vikke ha mer" SVISJ! lå den i grøfta.
Det gjelder å ha det tilgjengelig, innbydende og stadig som tilbud, spis det selv foran ungen og spør om h*n vil smake. Ikke mange ganger etter hverandre, men prøv å tenk på hva du selv ville satt pris på. Altså hvor du selv setter grensa for mas. Ulike varianter av maten er jo også viktig.
Dette var en fin tråd, masse lure tips!
Når man lager fruktsalat, bruker man sitronsaft, da blir ikke frukta brun.
lykkeliten02
06-02-2006, 21:10
Frukt på spyd er ofte morsomt for sære unger. Jeg bruker bare noen kinesiske spisepinner jeg fant i skuffen, deler opp og setter på annenhver.
Eller i en liten bolle, alt skall må være borte og sønnen min synes dette er veldig fristende. Selv om han fikk diare etter 5 pærer en lørdagskveld...vi hadde bæsjekladder fra stua til doen:fnise: en lærepenge om at det kan bli for mye, til og med av sunne ting.
Ellers deler jeg alltid opp brødskivene hans til barnehagen i to eller fire deler. Legger pålegget annenhver, slik at når han åpner er det ikke bare en brødskive med leverpostei, men en del med det og en del med noe annet, og så kan han grave seg nedover for å se hva det er mer. Øverst legger jeg alltid en gulrot, siden de får frukt i barnehagen. Litt tomat eller slangeagurk er også apetittvekkende. Til middag legger jeg alltid på smått av hvert i små "lommer" hvis det er mulig og ferdig avkjølt siden han hater for varm mat.
Rosiner er også et sunt alternativ til søtt godteri på lørdagene.
Frostmaid
07-02-2006, 08:19
Vi har:
kokt skinke
kalkunpålegg
mager smøreost
grov leverpostei
roastbeef
fiskepudding
lett kremost
gulost
100 % rene bær
egg
Dessuten har vi alltid masse grønnsaker til middag. Bruker salat, tomat, agurk, salat, druer o.l. på skivene, de ser delikate ut og det smaker godt. Ca. 1 dl. juice regnes som 1 frukt og det er ikke så mye fant ut at 1 lite kjøkkenglass er ca 2.
Vi har 1 stort fruktfat stående på benken med ferdig vasket frukt da er det lett å forsyne seg. Melon, ananas og annen god frukt pleier vi ofte å dele opp og spise på kveldene eller i helgene.
Vi bruker også mye grønnsaker og kesamdipp som kveldsmat.
Hvordan lager du kesamdipp? (og hm.. her trengs nøyaktige mål :flau: )
Stikka74
07-02-2006, 09:12
Hvordan lager du kesamdipp? (og hm.. her trengs nøyaktige mål :flau: )
Supermager og masse proteiner så blander jeg kesam 1% og lettmelk til passe konsistens og ca 3 dl. Blander i en vanlig dipppose. (Har ikke testet ut egne blandinger ennå)
Eller så tar jeg kesam 1% og naturell yoghurt og blander. Totalt lik 3 dl. Blandingsforholdet er ikke så nøye, jeg pleier å ta ca 50/50.
Det funker med kun yoghurt naturell også, men da blir den ganske flytende. Litt mer fett men mye mindre proteiner. :)
Veldig enkelt og veldig godt. Funker like bra til grønnsaker som til potetgull. Vi har det noen ganger også :glis:
Kesam og melk funker også veldig godt som saus til fisk. Blander da med urter, hvitløk, sitronsaft og pepper til det smaker godt. Den frosne Provancekrydderblandingen er kjempegod.
Kesam blander jeg også ofte i yoghurten til snuppa. Det gir mer proteiner og metter mer. Veldig fint til de som ikke spiser så mye proteinrik mat ellers (fisk, kjøtt). Ellers så får hun ofte en skje med kesam for å dippe grønnsakene sine i når vi spiser middag. Alt som kan dippes går ned på høykant. :nikker:
Kesam er faktisk et genialt produkt :kidoki:
En ting jeg har fundert over er hvordan vi skal få i oss mer frukt. Det anbefales jo fem om dagen, men vi spiser ikke på langt nær så mye frukt, så her må rutinene forandres. Selvsagt, samvittigheten forbedres i det eplene treffer bunnen av handlekurven, men utfordringen er å spise den.
Jeg har nå begynt å ha oppskjært frukt fremme, på spisebordet, ved PCbenken, ved TVn osv. Synlighet og tilgjengelighet. Men, holdbarheten er det så som så med, det tar ikke lang tid i romtemperatur før frukten blir misfarget.
Hvordan gjør dere det?
Lag små fat og sett de i kjøleskapet en liten stund etter tur. Det som blir brunt - vel det smaker jo like godt fordet:glis:
Ellers er dette virkelig et godt råd!! http://www.cosgan.de/images/more/bigs/c016.gif http://www.cosgan.de/images/more/bigs/c029.gif
Supermager og masse proteiner så blander jeg kesam 1% og lettmelk til passe konsistens og ca 3 dl. Blander i en vanlig dipppose. (Har ikke testet ut egne blandinger ennå)
Eller så tar jeg kesam 1% og naturell yoghurt og blander. Totalt lik 3 dl. Blandingsforholdet er ikke så nøye, jeg pleier å ta ca 50/50.
Det funker med kun yoghurt naturell også, men da blir den ganske flytende. Litt mer fett men mye mindre proteiner. :)
Veldig enkelt og veldig godt. Funker like bra til grønnsaker som til potetgull. Vi har det noen ganger også :glis:
Kesam og melk funker også veldig godt som saus til fisk. Blander da med urter, hvitløk, sitronsaft og pepper til det smaker godt. Den frosne Provancekrydderblandingen er kjempegod.
Kesam blander jeg også ofte i yoghurten til snuppa. Det gir mer proteiner og metter mer. Veldig fint til de som ikke spiser så mye proteinrik mat ellers (fisk, kjøtt). Ellers så får hun ofte en skje med kesam for å dippe grønnsakene sine i når vi spiser middag. Alt som kan dippes går ned på høykant. :nikker:
Kesam er faktisk et genialt produkt :kidoki:
Tusen tusen takk. Kesam er et produkt jeg aldri har brukt før. Skal teste det ut til helga tenker jeg. Takk.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.