Se hel versjon : hva skal jeg servere?
Hei!!
I morgen kommer mamma hit og skal være her til mandagen. Det er første gang hun kommer hit etter at vi flyttet til lørenskog.
Jeg har lyst til å lage noe god mat mens hun er her. Da både middag og annen mat.
Kan noen tippse meg og evt oppskrifter.
Vi vil bli 3 voksne og 2 barn på 5 og 8 som skal spise.
jeg tenkte også på kosemat til kvelden etter at barna har lagt seg.
Noen som har noe godt å anbefale? så hadde jeg blitt glad.:glis:
Hjemmelaget lasagne? Har en god oppskrift her:
LASAGNE (4-6 porsjoner)
9 lasagneplater
1-2 dl revet hvit ost
Kjøttsaus:
400g kjøttdeig
1 løk
2 stilker selleri
1 gulrot
½ ts pepper, ½ ts salt
¼ ts muskat
2ss tomatpure
3dl kjøttkraft eller buljong
1 boks hermetiske tomater
Ostesaus:
1 ss myk margarin, 2 ss hvetemel
4dl lettmelk, 3ss reven hvit ost
1 ts salt, ½ ts hvit pepper
¼ ts muskat
Kjøttsausen lages slik:
Rens og finhakk gulrota (jeg river gulrota) og løken. Ha kjøttdeigen over i en varm panne og stek den på middels varme. Ha i gulrota og løken, tomatpure og hermetiske tomater. Tilsett kraften og la sausen koke i ca. 20 min. Smak til med krydder.
Videre deles sellerien opp i ca. 2cm store biter som haes i sausen. La sausen kokes nesten helt tørr i ca. 30 min.
Ostesausen lages slik:
Smelt smør i en kjele og rør inn melet. Spe med melken under omrøring og la sausen koke i ca. 10 min. Den skal være tykk. Ha i osten og la den smelte. Smak til med krydder.
Legg lasagneplatene, kjøttsausen og ostesausen lagvis, start med lasagneplatene og avslutt med ostesausen. Dryss over revet ost.
Stekes på 225 grader i ca 30-40 min. Kjenn om pastaen er mør med en spiss kniv. La lasagnen hvile i ca. 10 min. og server den med salat.
fjellrypa
10-02-2006, 09:07
Helstekt ørret med sjarlottløk (ca 10) og gulerøtter (3-4) og tatziki (usikker på stavemåten)
Fisken renses, sjalottløk renses og deles i to, gulerøtter kuttes i "staver", noe løk legges inn i fisken resten legges inntil sammen med gulerøttene. Legg noen klatter med smør inn i fisken og strø på litt salt. Stekes i folie på ca 200 grader i 1 time til 1 1/4 time avhengig av størrelsen.
Tatziki
- to beger med yoghurt naturell (mild og lett smaker best), la dette renne av i et kaffefilter slik at den blir litt fastere
- en slangeagurk (raspes på grovt jern) tilsettes ca 1/2 ss salt, la stå 1/2 til en time, deretter skylles den og vann presses ut.
- ca 1/2 ss majones
- 1-2 båter hvitløk
- smakes til med pepper og mynte (evt annet grønt krydder)
Til ungene kan du lage en enkel agurksalat i tillegg
Helstekt ørret slår godt ann hos mine barn, ikke minst når de får være med å kjøpe den store fisken med hode. I tillegg er det enkelt, raskt og godt. Ikke minst tatzikien setter en spiss på retten for de voksne.
Her kommer noen forslag til forett, middag eller dessert:
Nr 1 Melbatoast med philadelphia ost, røkt laks i skive og 1 ts varm pesto. Smaker kjempegodt og er en deilig forett til feks. pasta (lasagnen over)
Nr 2 er fersk aspargis, vask de godt og snitt stilkene og kok de lett i et par minutter. Del hver aspargis i to og legg inn en strimlet bit ridderost snurret med parma eller spekeskinke. Kjempe godt å servere før feks foliebakt laksefilet.
Her kommer en oppskrift på laksefilet i folie:
Kjøpe f.eks frossen laksefilet (4 pk) Tin laksen og legg den på et stykke folie.
Strimle opp gulrot og purre
Krydre laksefilet med litt sitronpepper og legg på 1ts med kryddersmør. Lett deretter oppå strimlet gulrot og purre. Ta så 1ss creme fresh og 1 ts pesto. Lukk igjen folien og sett i oven på 220 grader i ca 20 minutter. Serveres med røstipotet.
Trenger ikke saus da det blir kraft av kryddersmør, rømme, peste etc.
Dessert kan du jo servere enten karamellpudding med karamellsaus og krem (alt ferdigkjøpt) eller vanilieis med varme bjørnebær( kjøp frosne bjørnebær og varm i microen)
Kan anbefale denne risottoen ala moi!!Får alltid vannvittig mye skryt for den:jupp:
Jeg bytter ut rødvinen med hvitvinen og steker først kjøttet i biter og tar det ut av pannen og blander det i til slutt!!
Ellers er det bare å følge oppskriften bak på risottoris pakken!!!
Lykke til!!!
http://www.artoftaste.no/servlet/region?name=V2_SEKSJON_MAT_SOK_VIS&item=10220206
jeg takker for alle svar:-)
Og skal si at vi koste oss i helgen. Spiste kylling med bacon,champinjong,og brødkrutonger som vi surret i rømme etterpå. Det er kjempegodt. Hadde ris og en god salat til. Jeg lagde også hjemmelaga pizzza,da det er kunn hos meg min mor spiser det. Kjepegodt det også. Ellers spiste vi også biff som vi marinerte, sammen hadde vi oppblåste poteter og salat og rømmedressing. nam nam.selvgølgelig en vin til.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.