Se hel versjon : Hvorfor putte godis inn i munnen på små barn?
Er det flere enn jeg som har opplevd at folk absolutt skal gi barnet ditt smaksprøver av div. usunne sorter…?? Når guttungen var liten så var det stadig noen som stakk sjokolade, is og brus i munnen hans… Hvorfor det?? Dessverre var jeg så ung og
sjenert at jeg ikke turde eller ville si ifra…
Med jentungen er det kun ei som har prøvd seg… gudmoren hennes… som ikke har barn fra før….Jentungen var ca. 6 mnd. og vi var på besøk… jeg satt på gulvet med guttungen så jeg så det ikke, men samboeren min sa når vi kom hjem, at hun hadde puttet fingeren sin i colaen sin og puttet så fingeren i Lille My sin munn… det hadde jeg ikke ventet… men neste gang vi var på besøk så fikk vi servert is.. og hun sier ”Vanja får du ingen ting du?” Nei, sier jeg… hun er for liten… Jammen kan hun ikke få en liten smak da… Nei, ikke ennå, hun er for liten…sier jeg… grr…
Hvorfor er det så moro å putte godis inn i munnen på små unger?? Hvorfor skal det
være så naturlig?? Nei, jeg vil ikke at min jente skal smake på noe før hun oppdager det selv… og forhåpentligvis går det en enda en stund…
Trollemor
12-01-2002, 20:22
:klapp: :klapp: :klapp: :klapp: :klapp:
Her skal heller ikke noe søtt inn i munnen før Adrian selv oppdager det nei!!!
Cazandra
12-01-2002, 20:23
:sint:
Jeg er så enig med deg, jeg.
Alle prøver seg.
"Stakar, får du ingenting, du da..."
"Se her, du..."
"mamma ser jo ikke"
"det er så kjekt å se hvordan hun smatter"
Jeg må da innrømme at jeg også har latt henne smake, men det er nå når hun er såpass stor at hun vil se hva jeg har i hendene.
Har fått smake på safta jeg har.
Sier også ifra,jeg...og de blir skuffa og litt irritert på meg.
"bare litt?"
Grrrr:sint:
Det er noen som har prestert å spør om hun ikke skal få litt saft eller juice på flaska, siden hun kan drikke selv:gal:
Nei, jeg vil nå helst at hun ikke skal ha snop før hun spør etter det selv!
Er langt på vei enig, men det må være måte på hvor store puter vi klargjør til babyenes armhuler!
Synes det handler litt om at barnet får delta i familiens sysler jeg. Ronja sitter ved matbordet sammen med oss når vi spiser. Hun er tydelig interessert i hva vi spiser, og da får hun smake på det som ikke er skadelig for henne å smake på. Dette gjelder også dessert. Men ikke engang VI spiser dessert så ofte at jeg så mye som gidder å vurdere å ha dårlig samvittighet for at Ronja har fått smake!
Ute av syne, ute av sinn. En teskje med is er godt og ferdig med det. Man setter det ikke inn som fast mat på lørdager.
"Litt uenig-Ramgad" i dag.
Lillemor74
12-01-2002, 20:34
Hei
Jeg er så enig meg deg. Har irritert meg over det mange ganger at alle har så veldig lyst til å gi Caroline noe godt. Til nå har hun ikke fått smake andre søtsaker enn frukt og bolle, og det overrasker meg at så mange synes jeg er "streng". Jeg må ofte argumentere for valget mitt, og har heldigvis mange gode argumenter for å vente med sjokolade og søtsaker. Virker som mange mener at de må få smake fordi de koser seg sånn, men jenta vår koser seg med den maten hun får. Ennå bryr hun seg ikke om hva andre putter i munnen så lenge hun får spise noe hun liker. Heldigvis er de fleste i familien enig med oss , iallefall respekterer de valget vårt. Har egentlig inntrykk av at mange små får smake mye, og lurer litt på hvordan det er med dere. Gir dere barna sjokolade, is, brus osv., og evt. hvor gamle synes dere de bør være før de får smake? Jenta vår skal få smake bløtekake og saft (Har tidligere prøvd eplesaft, noe hun ikke ville ha) på 1-årsdagen, men sjokolade tror jeg vi venter ennå en stund med.
Lillemor74 og Caroline 11,5mnd.
Tidligere bruker
12-01-2002, 20:49
Er enig med deg...
2.juledag satt Patrick på fanget til ene onkelen til sambo, og han og en annen onkel fant ut at Patrick hadde lyst på sjokolade :eek:
De tok fram en skål med sjokolade! jeg sa ingenting, for jeg gikk utfra at de ikke ville gi han:)
MEN... Joda! De tok opp en sjokolade til munnen hans!!
Jeg sa klart ifra at dette likte jeg ikke i det hele tatt!! :grrr: :grrr: :grrr:
Det kom jo selvfølgelig et par morsomme kommentarer! Ble dritsur!
Han var jo bare 3 1/2 mnd :baby:
Synes det er litt vel tidlig for sjokolade, jeg...
I går var det nytt besøk med samme gjengen! Første onkelen sa til meg var om hvordan det hadde gått med han etter sjokoladen!
Svarte bare at jeg ikke gadd å diskutere det. Når de skulle gå sa han andre at de hadde ikke gitt han noe i dag. Selv om han hadde lyst på!
Så dette kommer vel til å følge meg, tenker jeg... Skal det fortsette gidder jeg ikke gå i besøk med dem!
Vi kommer akkurat fra et familieselskap der svigerslekta forferdet seg over Tuppsjuras dumme mamma! :lol: "Hvorfor kunne jeg ikke bare riste litt cola og gi henne??" "Stakkar, får du bare varm pupp du da?"
Og da ei gammel tante fikk henne i fanget hadde hun vaniljesaus i hele fjeset neste gang jeg så henne!:gal:
Dette er fast takst i svigerfamilien, de har alltid vært sånn, og det ser ikke ut til at de skal forandre seg der!
:trist!:
I min familie slipper vi heldigvis sånn, og det er godt! Der får de små smake når foreldrene sier det er greit, har aldri hørt noe mas om at jeg gir henne for lite søtsaker!
Er av samme mening som deg... vil heller ikke at folk skal putte alle mulige slags ting inni munnen til Selina :sint: bare for egen fornøyelses skyld ! Vi som er foreldrene finner ut selv etterhvert hva vi selv vil at barnet vårt skal spise. Syns alle andre bør respektere det, og ikke komme med sånne dumme kommentarer..."stakkars, får du ikke noe du da?" osv... Skjønner ikke hvorfor en 6-måneders unge skal ha cola?
Syns selvfølgelig det er greit at barnet får smake litt, man må jo få prøve seg fram, men det er bare måten det blir gjort på som irriterer.
supermamma
12-01-2002, 21:57
Er delvis enig, for jeg mener at foreldrene selv skal bestemme hva som skal smakes på og ikke. Derimot er jeg ikke enig i at småbarn aldri skal få smake noe godt. Har selv gitt lillesnusken smaksprøver på både sjokolade og brus og sitron. Men i små små mengder, og ikke mange ganger. Når vi er borte hos folk og de spør om å få gi han noe, har jeg tidligere sagt nei, men nå får han smake brødskive, litt syltetøy og vann. Dette er han fornøyd med lenge! I dag ble han helt vill da bestemora skulle gi han vann!! Drakk kjempemye og gliste stort!!
Mummimamma
12-01-2002, 22:09
Som tidligere nevnt, Huldra, jeg er så enig med deg! Dette provoserer meg noe vanvittig. :grrr: HVORFOR skal folk på død og liv putte søtsaker i munnen på små babyer?! Hva er motivet, liksom....og det aller mest irriterende er holdningen:ååå, dakar liten, får du ingenting godt av mamma du da, bare pupp..."
Jeg får i hvert fall ikke lyst til å be visse familiemedlemmer om å sitte barnevakt når jeg såvidt har klart å unngå at de putter alt mulig inn i Snorkfrøkens munn. Og da mener jeg ALT MULIG.
Eksempler:
:gal: champagne!!
:gal: fløteis (fire uker var hun da)
:gal: vaniljesaus
Dessverre fikk jeg ikke hindret svigers fra å dyppe smokken hennes i saft, og det irriterer meg fortsatt. GRR!!
Mummimamma
Er helt enig i at det er forbaska irriterende at ANDRE absolutt skal putte alt slags i munnene på barna våres!
Men jeg er enig med Ramgad også.... her i huset får jo storebor sjokolade og brus hver lørdag,og jeg skal love dere Remy får stjerner i øynene når han ser hva storebror frå,fordi han hvet godt at Kevin deler med ham! hehe de ser riktig lekre ut begge to etterpå gitt! Men jeg er ALLTID i nærheten når dette skjer,er så redd fro at Remy skal få får store biter i halsen...grøss.
Og både jeg og gubben gir ham små smaksprøver på det vi spiser (innen rimelighetens grenser såklart;))
Men helt til slutt,det er som sagt når ANDRE skal gi ham ting bare for å se reaksjon og sånne ting jeg blir skikkelig sint. Kan tro folk får høre det da ja...hehehe
Takk for at du fant poenget mitt, Villemo!
Det var det jeg mente nemlig. Andre har fint lite med å dytte annet enn frisk og sunn mat i munnen til Ronja - også da med min eller farens tillatelse. Synes også å se at dere som er mest imot dette har babyer som er mindre enn 10 mnd også... kanskje noe av steilheten forsvinner med månedene?
Mummimamma
13-01-2002, 21:21
Ramgad: Noe av "steilheten" (som jeg heller vil kalle prinsippfasthet..)forsvinner muligens hos enkelte, men det skyldes vel mye nettopp at ungen blir eldre og de små magene dermed tåler litt mer. Det er ikke særlig lurt å gi en fire uker gammel kolikkbaby sjokolade, for å si det slik....:gal:
Mummimamma
;)
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.