PDA

Se hel versjon : Trenger hjelp (kalkun)


Tidligere bruker
20-12-2002, 20:44
Vi får gjester i morra og vi skal spise kalkun.
Mitt største problem er at jeg ikke har lagd det før.
Er det noen her som kan fortelle meg hva slags tilbehør man har til kalkun?

Håper på mange tips og råd. På forhånd takk. :)


:klem: :mervink:

Nennemor
20-12-2002, 20:54
Jeg lager alltid kalkun til nyttårsaften og vi spiser den med Waldorfsalat, ris og saus til. Sausen lager jeg av ferdigkjøpt viltsausposer og så bruker jeg kraften fra kalkunen som samler seg inni kalkunen når du ikke putter inn stuffing. Dette blir kjempegodt!

Kalkun smaker også godt tilberedt på tradisjonelt vis med stuffing og servert med kokte poteter, gulerøtter, asparges og andre grønnsaker dere liker og saus laget på kraft fra innmaten. Innmaten ligger inni kalkunen i en pose og den kan du koke kraft på. Vanligvis ligger det et lite oppskrifthefte inni kalkunpakka og der er det forslag til ulike stuffinger, ulike sauser og jeg tror til og med det er en Waldorfsalatoppskrift der.

Kos dere! Kalkun er godt! :)

yes
20-12-2002, 21:00
Du har sikkert fått med et hefte inni esken, der står det om steking og lignende!

Jeg pleier og lage med waldorfsalat, kokte poteter, saus (jeg lager fløtesaus) og kokte grønnsaker. Noen bruker ogsp støffing, dette setter litt ekstra smak på kjøttet, jeg er ikke vant til det.

Dersom det er en hel kalkun du har, så ligger det en pose med innmat inni kalkunen, ta ut dette og kok kraft av det som du bruker til sausen.

Du kan lese mer på www.prior.no
Julekalkun ifra prior (http://www.egg.no/kokebok/oppskrift.cfm?opps_id=5482)
Kalkunsaus alla prior (http://www.egg.no/kokebok/oppskrift.cfm?opps_id=6278)


Waldorfsalat:
3 epler
2 ringer ananas
150 g sellerirot eller 2 - 3 stilker selleri
100 g druer
1 dl valnøtter

Dressing:
1 1/2 dl majones
1 12 dl kremfløte
saft av 1 sitron
2-3 ts sukker

Epler, ananas og sellerirot skjæres i terninger (stilkselleri i skiver). Druene deles i to og nøttekjernene grovhakkes. Pisk kremfløten og bland den med majones, sitronsaft og sukker. Bland alt forsiktig. Pynt med druer og valnøtter.

Lykke til med middagsbesøk!

Nelle
20-12-2002, 22:29
Ikke alltid det stemmer det som står på kalkunpakken hvor lang tid stekingen tar. Husk det er viktig at kalkunen får "hvile" før du skjærer i den. Blir den ferdig en god stund før gjesten kommer så pakk den inn i folie med en handuk over og den beholder varmen lenge og saften.

Det er godt med stuffing men vi bruker det ikke. Det blir godt uten.

Tilbehør bruker vi mandelpoteter, Waldorfsalat er nydelig.
Den lager du i god tid på forhånd så slipper du å holde på med div grønnsaker rett før gjestene kommer. Tyttebær er også godt til.
Server gjerne en saus til. (fløtesaus er godt)

Lykke til i morgen da vennen.:klem:

Tidligere bruker
22-12-2002, 15:50
Tusen hjertlig takk for rådene jenter. Maten ble god og vi hadde en koslig da. Litt vel mye rødvin kanskje men men...

Har nå printa ut dette innlegget , så slipper jeg å spørre dere til neste år og. :D

:mervink: :klem:

Nelle
22-12-2002, 16:07
Så flott at maten ble vellykket. Tenkte jeg skulle spørre deg:)
Rødvin hører til som en viktig ingrediens til kalkun synes nå jeg:D
Jeg håper formen til vertinnen er bra;)