PDA

Se hel versjon : Til informasjon - ad. D-vitamin

kris
18-02-2006, 22:19
Jeg vet at mange gir barna sine D-vitamindråper fra de er bittesmå, ofte etter anbefaling fra helsesøster el.l. Jeg har lest veldig mye om D-vitaminer i det siste, og må si jeg er blitt mer og mer betenkt når det gjelder de dråpene...

Disse dråpene inneholder nemlig en annen type D-vitamin enn tran og fet fisk - en vegetabilsk form som heter D2 eller ergokalciferol. D2-vitamin er bare halvparten så aktivt i kroppen, og er i tillegg den typen D-vitamin som er ansvarlig for alle rapporterte tilfeller av D-vitaminforgiftning. Den typen D-vitamin som er i tran og fet fisk heter D3 eller kolekalciferol.

Det er altså ikke bare på grunn av omega 3-fettsyrene man heller bør gi tran enn D-vitamindråper!

P.S. Når det gjelder oss voksne: Nyere forskning på D3-vitaminer viser at verdiene både for anbefalt døgndose og nivåer i blodprøver bør endres. Forskerne mener at man antakelig bør ta minst fem ganger så mye av disse som dagens anbefalte døgndose (dvs. at man bør ta 50 µg eller 2000 IU pr. dag), og det dobbelte hvis man ikke er i solen i det hele tatt. I noen tilfeller anbefales det faktisk 5-6000 IU, dersom man har en påvist D-vitaminmangel. Dette bør man selvfølgelig ikke ta i form av tran eller D2-dråper - men kun i form av ren D3. For lave nivåer av D-vitamin kobles til bl.a. overvekt, diabetes og høyt blodtrykk.

Les mer her:

http://www.vitamindcouncil.com/

http://www.bioticsresearch.com/PDF/Vitamin%20D%20ATHM2004%20Vasquez.pdf

http://www.nordlys.no/nyheter/article1892037.ece

Et søk på PubMed (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?DB=pubmed) gir også mange interessante treff.

husnisse
19-02-2006, 10:13
interessant det der... men så, når det kommer til det praktisk område.. :glis: tran er ekkel, barna flest liker ikke det til å begynne med, det blir søl og lukter fæl... Jeg har gitt opp og kjøpt min tredje D-vitamin flaska... Har tenkt å prøve tran igjen men hvordan...? Vi har jo denne stor flaska i kjøleskapet, og jeg har ikke tenkt å drikke den selv!!! Stakkars unge... :skummelt:
Kanskje blandet i maten, med potet eller noe?:flau:

kris
19-02-2006, 18:17
Jeg har vært veldig heldig, for jeg har en sønn som alltid har slukt tranen sin med stor iver. :nikker: (Kanskje det hjalp at jeg tok tran sammen med ham, og laget masse overbevisende nammelyder...?) Derfor har jeg aldri behøvd å finne måter å "lure" i ham tranen på. Men for å unngå søl på babyklærne, lærte jeg meg å gi ham tran mens han badet eller på stellebordet, uten klær på. Nå som han er blitt fire år kommer han glad løpende hver gang det er tid for vitaminer og tran, og jeg håper inderlig det varer!

Tobbes mamma
25-02-2006, 00:39
Vi har gitt opp tranen litt vi også etter å ha ødelagt masse klær, men nå har han vent seg til d-vitamindråpene og svelger unna som bare det så nå tenkte jeg vi skulle prøve med tran igjen snart.

Iset
25-02-2006, 00:46
Hvorfor er det så mange som tror at Møllers er de eneste i Norges land som fører tran/omega 3? :undrer:

Tran smaker jo hevd og gir flekker på klærne. Men prøv feks Eskimo 3 Kids eller Arctic tran med appelsinsmak!! Ingen av disse gir flekker på klærne som ikke går bort, og de smaker HIMMELSK, iallefall sistnevnte, som smaker ren appelsinsaft (og er smaksatt med naturlig appelsinolje, ikke kunstig dritt som barnetranen til Møllers). Jenta mi elsker den.

Syns det er synd at så mange gir opp å gi ungene omega 3 uten å først prøve andre typer enn Møllers sin grufulle kles-ødeleggende tran. :(

Møllers tran er jo i tillegg varmebehandlet og inneholder ikke lenger naturlige vitaminer. De må tilsettes etterpå, så A og D-vitaminene i tranen deres er kjemiske.

husnisse
25-02-2006, 08:48
Arctic tran med appelsinsmak!! .

Det lyder bra det, hvor finner man det? Kan man gi det til babyer osgå? Appelsin er jo sterk for de små mager, og min gutt har tendans til eksem, så jeg vil helst vente med sitrus en stund til...

Iset
25-02-2006, 10:33
Det lyder bra det, hvor finner man det? Kan man gi det til babyer osgå? Appelsin er jo sterk for de små mager, og min gutt har tendans til eksem, så jeg vil helst vente med sitrus en stund til...
Hmm når det gjelder eksem så er jeg usikker. Det brukes appelsinolje, og jeg vet ikke hvordan den mottas av kroppen ved allergi. Du kan jo spørre i helsekosten (der den selges), vet de det ikke bør de ringe til produsenten mens du står og venter, det gjorde alltid jeg da jeg jobbet i helsekosten (evt. ringte produsenten dagen etter og ringte kunden opp etterpå med informasjonen).

Jeg begynte med Eskimo 3 kids til jenta mi da hun var 4 uker gammel. Den smaker tutti frutti og gir ikke flekker på klærne som ikke går bort. Jenta mi var en ekstrem-gulper, gulpet opp ALT hun drakk, men da hun drakk denne luktet gulpet ikke surt, men tutti frutti tyggegummi hehe. :D

Det står på esken at den skal gis fra ett år, men det er pga at den er produsert i Sverige, der de anbefaler tran fra ett år istedetfor 4-6 uker slik som her. Så du kan gi den fra 4-6 uker, slik som jeg gjorde. :)

Arctic tran er det hun får nå, den med appelsin (finnes som tyggekapsler med jordbær og sitron også), den begynte jeg vel med da hun var rundt 1 år.

nm32
08-03-2006, 09:19
Så bra at noen har mer info enn helsekosten. Har sett på den eskimo kids og tenkt at snuppa skal få den når hun blir 1 år. Før det er det d-dråper. Hun fikk vanlig tran, men hun brakk seg hver gang og gulpet masse. Orket ikke den kampen, dessuten luktet hele ungen fisk.
Skal på helsekost å kjøpe tuttifrutti-tran etterpå.