PDA

Se hel versjon : God oppskrift på saus til kalkun?


Tidligere bruker
22-12-2002, 23:00
.

Tidligere bruker
22-12-2002, 23:04
Har ikke laget kalkun til julemiddag før selv, så i år blir det noe å bryne seg på. Men ut iftra hva jkeg forstår så er det best om man kaker kraft av det som ligger inni kalkunen, og bruker denne, og sjyen fra kalkunen under stektiden, som basis for saus.

Nennemor
22-12-2002, 23:12
Jeg pleier å bruke krafta fra kalkunen og så lager jeg saus ved hjelp av en Viltsauspose som basis. Det synes vi er kjempegodt! :nam:

hal
22-12-2002, 23:46
Vi har pleid å ha både ribbe og kalkun på julaften, men i år blir det kun ribbe!
Kalkun tar vi på nyttårsaften!

Sånn pleier jeg å lage saus..
Koker kraft på hals og innmat som følger med kalkunen. I tillegg pleier jeg å ha i epler, svisker og ananas!
Bruner selvfølgelig smør og mel, blir ikke skikkelig saus uten skikkelig jevning ;)
Har i kraften som er silt, tilsetter krydder og resten av ananas-saften, lar dette koke litt.
Hemmeligheten bak min gode kalkun saus er å tilsette BRUNOST og TYTTEBÆR (siles bort før servering) og til slutt fløte. Sausen må være tykk, slik at den "henger" på potetene.

Også må du stuffe kalkunen, da.
Da pleier vi å ha i bacon, champingnon og løk som stekes i panna. Tilsetter hakket persille og basilikum, brødterninger, rømme, salt og pepper. Alt blandes i panna og stuffes i kalkunen.
Nam nam, nå ble jeg sulten !!!

Pippi-mor
23-12-2002, 00:10
Bruk all kraften etter stekingen av kalkunen! Det er godt å ha i endel fløte, også har det kommet noe nytt og veldig smart i butikkene nå! MAIZENA JEVNING! Den kan du røre rett i sausen uten at det klumper seg! Flotte saker altså! Den bruker jeg mye! Ha i litt sukkerkulør hvis du synes sausen blir for lys. Ofte ser det litt mer delikat ut hvis sausen har en litt mørkere gyllen farge.

LYKKE TIL! :mervink:

Myagi
23-12-2002, 11:54
vi spiste kalkun borte på nyttårsaften i fjor og hun hadde laget sausen sin på fløtesaus-basis og den var kjempegod! hun hadde brukt kraft og gjort litt ekstra,den smakte nam!