PDA

Se hel versjon : Oppskrift på leverpostei..som lovet


Tove
25-12-2002, 22:33
Endelig husket jeg på den leverposteien :)

Leverpostei:


2 1/2 kg. svinelever

2 1/2 kg. spekk (eller litt mindre)

1 1/2 kg. svinekjøtt eventuelt kjøttfarse

200 gr. hv.mel

1 ts pepper

7 1/2 ts. salt

1 1/4 l melk

10 egg

Lever, spekk og kjøtt/farse males 2 ganger. Tilsett melet og krydderet og spe med melken. Tilsett eggene til slutt.
Det er lurt å steke en prøvekake i stekepannen for å sjekke om det er tilsatt nok salt. Helles i smurte former, og skal stekes i vannbad i ovnen, 150 grader i ca. 1 time (muligens litt lengre)

Vil også si at den samme røren kan brukes til å lage leverkaker, som dere bare steker i panna. Noe som er veeeldig godt til middag eller rett og slett på brødskive :) Bare prøv! :)

Lykke til, håper det vil smake..vel bekomme! :)

Tove

Nennemor
25-12-2002, 22:45
Oi, dette var en diger oppskrift! :eek: Jeg tror jeg prøver en mindre variant første gangen, men prøve den skal jeg så visst. Hvor får du tak i ingrediensene, må de bestilles på forhånd eller får man tak i dette i kjøttdisken overalt og jeg har bare oversettd det?

Ser du God Morgen Norge forresten? ;)

Tove
25-12-2002, 23:00
Jeg har sett både spekk og lever i frysedisken på mega ja, men det kan jo være lurt å spørre der de har ferskvaredisk, slik at du får alt ferskt og fint :)

Ja det er en stor oppskrift, men skal man lage både leverpostei og leverkaker så er det passe...masse deilig mat....leverposteien egner seg faktisk også til å steke i panna og man kan slenge i et egg..og man har en deilg lunsj. :)

....og ja...det hender nok at jeg kikker litt på Wenche i mongenen ja...:)

Tove

Nennemor
25-12-2002, 23:05
Takk for tipsene! :) Denne skal jeg virkelig prøve.

Itherska
26-12-2002, 01:21
Den hørtes god ut:) Noe å prøve for hjemmeværende husmødre det;)