PDA

Se hel versjon : Oppskrift på kålrabistappe.


Nennemor
25-12-2002, 23:01
Jeg skal for første gang prøve meg på å lage pinnekjøtt i romjula og trenger en skikkelig god oppskrift på kålrabistappe. Jeg vil gjerne ha mange oppskrifter så jeg kan velge på øverste hylle. :)

Nutta
25-12-2002, 23:10
Den jeg lager er veldig enkel og god.

Kok så mye kålrabi som du må ha. Mos den. Og lag hvit saus som du krydrer med salt, pepper og muskat etter smak. Enkelt og veldig godt.

hal
25-12-2002, 23:25
Jeg pleier å koke ca 50/50 med kålrot og gulrot, moser, tilsetter litt smør, salt og pepper, muskatt og fløte.
Kjempegod!

Tove
25-12-2002, 23:31
Vi pleier å bare koke kålrot og noen poteter sammen. Til en middels kålrot tar vi ca. 3 poteter. Når de er passe kokt, så moser vi den og tilsetter salt og pepper. MMmmmmm blir nesten sulten her jeg sitter jeg :)

Det hender vi putter oppi et par gulrøtter vi også...det gir en ekstra god smak. Og du...ikke glem å putt smør i stappa når du har fått den på tallerkenen da....og tyttebærsyltetøy hører selvfølgelig med :)

Abritta
25-12-2002, 23:31
En litt kjedeligere, men god verson her:
Jeg moser kålrabien sammen med litt poteter og krydrer med salt og pepper. Kjempegodt!!

Nennemor
25-12-2002, 23:31
Takk skal dere ha! :) Jeg lurte på om jeg hadde drømt dette med potet i, men det hadde jeg da ikke.

Her kan jeg virkelig velge fra øverste hylle ja! :D

Tove
25-12-2002, 23:33
Var nok ingen drøm nei...eller kanskje du sanndrømte :) Jeg synes det er best med litt potet i. :)

Tove
25-12-2002, 23:35
...glemte å si at man ikke må ta for mye potet i...for da blir stappen tørr og ikke så god :)

Matrix
26-12-2002, 01:24
Mye kålrot, litt poteter og et par gulrøtter skjæres i små biter og kokes til de er møre. Moses.

Deretter tilsettes kraft fra pinnekjøttet og stappen smakes til med salt og pepper.

Lag rikelig! ;)

Tidligere bruker
26-12-2002, 07:30
Vi bruker bare kålrot og bruker kraften til pinnekjøttet i stappa. Det setter en kjempe god smak. *nam nam*

Lykke til.

:klem: :mervink:

Kristin
26-12-2002, 11:12
Er helt enig med Carmen2 og siludvig: Det MÅ være kraft fra pinnekjøttet i stappen når den skal serveres med pinnekjøtt...

Nennemor
26-12-2002, 11:32
Kraft fra pinnekjøttet er notert!

Takk og takk! :D

Polyanna
26-12-2002, 14:05
Hei Nennemor!

Husk bare at det er to skoler når det gjelder kålrabistappe: Minimalistene som bare moser kålrabi med litt kraft, salt og pepper, og de som følger min bestemors prinsipp: "Skal du laga god mat, må du ha møkje godt oppi!" Jeg tilhører den siste, og tilsetter både en fløteskvett og en god klatt smør! Jeg bruker ikke poteter, syns "moderne" kålrabi er såpass mild i smaken at den trenger ikke å mykes opp.

Husk at du trenger ganske mye kålrabi! Minst en halv kålrabi per pers, er min erfaring (men så er vi glad i stappe, da!;))

God jul!

gekko
26-12-2002, 21:42
Seie meg heilt enig med Polyanna. Da skal væra masse godt oppi kålrabistappo. Eg bruker, i tilegg til smør og fløte, å koka kålrabien i buljongvatn. Det framheva kålrotsmaken :)

Gyda
26-12-2002, 21:50
Det med potet er jo først og fremst for å få stivelse i stappa. Det er best å bruke et par tre faste poteter og ca tre gulrøtter pr kålhode; og ja, smør og fløte må til for at den skal "svinge" ;)

Hvis man i tillegg har god kraft fra pinnekjøttet så får du den aller beste stappa! Dette er sånn vi har laget den på alle de restaurantene jeg og mannen min har jobbet.

MøreMia
26-12-2002, 22:07
Jeg damper kålrabien og etpar gulrøtter sammen med pinnekjøttet (dette gir god smak). Moses sammen med etpar-tre poteter, bruker så en god del kraft fra pinnekjøttet, smaker til med salt og pepper og har oppi malt muskatnøtt. Muskatt er et must, gir nydelig smak!:eek:

Nennemor
26-12-2002, 22:45
Takk for alle gode tips og råd! :)