PDA

Se hel versjon : Vi har spist kjøttdeigen de trekker tilbake!

Maritmor
27-02-2006, 17:05
Uff uten å tenke noe mer på det så hentet jeg kjøttdeig ut fra fryseren og lage spagetti med kjøttdeig. Spiste og koste oss vi, men så går gubben ut i søpla og leiter etter embalasjen og selvsagt var det 103 det stod på den. Har kjøpt den på tilbud på meny, en sånn 2 kilos pakke, mannen hadde sett på den på lørdag, men merket stod bak på pakken, ikke forran der menylogoen står! Jaja, er bare å vente å se. Stekte å kokte den jo godt, så vi får nå bare håpe det går bra!

Tidligere bruker
27-02-2006, 17:14
Varmebehandling dreper bakteriene, så mest sannsynlig går dette bra. Vask benker og kjøkkenutstyr som har hatt kontakt med kjøttdeigen godt for å fjerne eventuelle bakterier.

Elisabet
27-02-2006, 17:27
Om den er godt nok stekt og kjøttdeigen har fått høy nok varme helt fra innerst til ytterst så skal det vel ikke være så farlig mener jeg å ha hørt. Vær obs de nærmeste dagene i alle fall sånn at dere kan kontakte lege om noe virker unormalt. Tror de sa at evnt. symptomer kom etter 3-4 dager.

stinems
27-02-2006, 18:26
Bakterien er visst ikke særlig bestandig mot varme så det går nok bra :klemme:

Jeg syntes det er litt ekkelt selv jeg. Vet at de solgte den i butikken vår, var faren min som oppdaget det og ringte til meg da det ble gjort kjent. Men kjøttdeigen jeg hadde i kjøleskapet var 113 :nemlig: Den ligger forøvrig der enda.. ikke så lysten på kjøttdeig just nu :knegg:

Men uansett så er det vel en grei påminnelse på hvor viktig god kjøkkenhygiene er - og hvor viktig det er å steke maten godt !

:blomst:

Munin33
27-02-2006, 18:26
Vi har også spist denne kjøttdeigen. Fikk litt :noia: med en gang, ja.
Men nå har det gått ei stund, så regner med det gikk bra.

Maritmor
27-02-2006, 18:28
Vi har også spist denne kjøttdeigen. Fikk litt :noia: med en gang, ja.
Men nå har det gått ei stund, så regner med det gikk bra.

Ja det er nesten så man kjenner kvalmen kommer med engang! :fnise: Heldigvis så ble den nå både godt stekt og til og med kokt, lagde jo gryterett og den koker jo en liten stund, så jeg regner med det går bra.

Jannis
28-02-2006, 12:09
Vi kjøpte seks pakker Gilde kjøttdeig på tilbud på Coop Obs, de hadde til kr 19,90. Dette var jo før vi hadde hørt om problemene med kjøttdeiga. På våre pakker står det heldigvis 120, vi har brukt tre av pakkene, og det har gått bra. Er nøye på å steke den veldig godt da, og vaske godt av benker ol etterpå. Har brukt den til gryterett, så da er den først stekt, så kokt etterpå.
Lysten på kjøttdeig er ikke helt den samme nå lenger :himle:

Vanilja
28-02-2006, 15:50
Varmebehandling dreper bakteriene, så mest sannsynlig går dette bra. Vask benker og kjøkkenutstyr som har hatt kontakt med kjøttdeigen godt for å fjerne eventuelle bakterier.
Signerer.

E-coli bakterien dør ved 70 grader. Så hvis du steker kjøttdeigen godt, er det ingen fare. Når du har spaghetti og kjøttsaus, stekes jo kjøttdeigen først og så kokes den i saus etterpå. Er nok ingen fare.

Delfinus
28-02-2006, 16:02
Det har vi gjort og :( Men satser på at det går bra...

Tidligere bruker
04-03-2006, 18:07
Det er viktig å stille krav til maten man spiser. Og kvalitet koster. Jeg spiser heller sjeldnere kjøtt, og kjøper økologisk karbonadedeig av ypperlig kvalitet på en lokal slaktebutikk. Og jeg tar meg tid når jeg lager mat, slik at den er ordentlig gjennomstekt.

E-colibakterien kommer fra at dyrene har hatt skitten pels (avføring på pelsen), og rester av avføringen har kommet i kjøttet. Dyr som blir stelt ordentlig blir børstet og rengjort, men kravene til at kjøtt og melk skal produseres stadig billigere og billigere øker kravene til effektivitet i så stor grad at det går utover dyrene. Bøndene må -for å tjene penger- ha enorme løsdriftsfjøs med massevis av dyr som fôres så intensivt at dyrene har konstant diaré. Bøndene har ikke lenger den daglige fysiske konrakten med dyrene, med børsting og stell, god svangerskapsomsorg, sjekk av jur og ordentlig rengjøring av jurene før melking. Dyrene utbyttes maksimalt og slaktes når de er 5-6 år. Med godt stell, utegang hele sommeren og variert fôr kan en ku melke godt og få fine kalver helt til hun er 13-14 år.

Jeg håper at alle blir flinkere til å tenke på dyrenes velferd, og at dyrevelferd (selvsagt) har sammenheng med kjøttkvalitet. Det er bare økologisk landbruk som har høye krav til hvordan dyrene skal ha det!

Morild
04-03-2006, 19:12
Det går nok helt fint! Men, jeg skjønner at du synes det er litt :skummelt: Så lenge dere har stekt det i 5 min så går det bra :)

Morild
04-03-2006, 19:35
E-colibakterien kommer fra at dyrene har hatt skitten pels (avføring på pelsen), og rester av avføringen har kommet i kjøttet. Dyr som blir stelt ordentlig blir børstet og rengjort, men kravene til at kjøtt og melk skal produseres stadig billigere og billigere øker kravene til effektivitet i så stor grad at det går utover dyrene. Bøndene må -for å tjene penger- ha enorme løsdriftsfjøs med massevis av dyr som fôres så intensivt at dyrene har konstant diaré. Bøndene har ikke lenger den daglige fysiske konrakten med dyrene, med børsting og stell, god svangerskapsomsorg, sjekk av jur og ordentlig rengjøring av jurene før melking. Dyrene utbyttes maksimalt og slaktes når de er 5-6 år. Med godt stell, utegang hele sommeren og variert fôr kan en ku melke godt og få fine kalver helt til hun er 13-14 år.

Jeg håper at alle blir flinkere til å tenke på dyrenes velferd, og at dyrevelferd (selvsagt) har sammenheng med kjøttkvalitet. Det er bare økologisk landbruk som har høye krav til hvordan dyrene skal ha det!

Bakterien oppstår ikke pga skitt i pelsen. Det er enten dårlig håndhygiene av menneskene som slakter/pakker etc. Eller så er det fra tarmen på dyret, så har det kommet borti kjøttet under slakting. Mulig det kan være skitt på pelsen også som kommer borti kjøttet, men det er ikke den eneste grunnen. Jeg er faktisk mer skeptisk til økologisk mat når det gjelder slike ting, pga det er større sjangs for patogene bakterier å overleve når det drives organisk.. Nettop pga det ikke brukes sprøytemidler.

Morild
04-03-2006, 19:37
Signerer.

E-coli bakterien dør ved 70 grader. Så hvis du steker kjøttdeigen godt, er det ingen fare. Når du har spaghetti og kjøttsaus, stekes jo kjøttdeigen først og så kokes den i saus etterpå. Er nok ingen fare.
E-coli dør ved en kjernetemperatur på 64,3 :blunke: