Se hel versjon : Vedr. e-coli bakterien
Syns det er skummelt at så mange barn har blitt så syke av mest sannsnyli å spist kjøttdeig. Jeg vurderer å ikke gi Kristoffer kjøttdeig en periode.
jeg vet at hvis man steker maten godt skal ikke bakterien finnes i maten, men hvorfor har da så mange blitt så syke? og hvorfor bare barn?
Ingen kan svare på disse spørsmålene
Hva syns dere om den saken?
Syns dere det er trygt å spise Gildekjøtt?
Er litt i tvil, men tror jeg skla la kjøttdeigen ligge til det kommer et skikkelig svar på hvordan dette har skjedd. Selv om jeg tror det er trygt så lenge maten er skikkelig kokt og/eller stekt.
jeg mener jeg har lest at det også er flere voksne som er blitt veldig syke av dette,men ang kjøttdeigen så var det noe galt med akkurat den produksjonen så det er jo generelt ikke noe fare.men ja det er jo viktig å steike kjøtt godt egentlig,men jeg er også veldig skeptisk til sånne ting.er utrolig redd for at barna mine skal bli så alvorlig syke at de svever mellom død og liv.men håper jo at de nå er sikre på det faktisk var kjøttdeigen for det endelige svaret kommer ikke før i morgen.
Jeg er litt "hysterisk" med sånne ting,så vi har faktisk ikke spist kjøttdeig etterpå og for og si det sånn så frister det heller ikke nå for tiden...
Denne bakterien er jo en tarmbakteri ettersom jeg har forstått og det skyldes som oftes dårlig hygiene og det er rett og slett sikkelig kvalmt synes jeg....Godt stekt eller kokt hjelper liksom ikke på appetitten min:rabla:
Jeg er litt "hysterisk" med sånne ting,så vi har faktisk ikke spist kjøttdeig etterpå og for og si det sånn så frister det heller ikke nå for tiden...
Denne bakterien er jo en tarmbakteri ettersom jeg har forstått og det skyldes som oftes dårlig hygiene og det er rett og slett sikkelig kvalmt synes jeg....Godt stekt eller kokt hjelper liksom ikke på appetitten min:rabla:
dette er jeg så utrolig enig i.
jepp:jupp:
hadde gilde kjøtt deig til middag her idag vi da...
men det var 113 på den og ikke 103.. hadde aldri kjøpt eller spist den kjøttdeigen...
steker alltid kjøttet skikkelig her.. lenge og på god varme... bare slik jeg pleier og gjøre det.. er vel en feil ved ett enkelt annlegg...
millamin
27-02-2006, 20:18
Vi kjøper aldri kjøttdeig, men så var det på tilbud til 19.90 for 500 gram. Ikke spes hyggelig å finne ut at det var 103. Alle pakkene ble levert tilbake i butikken. Tør nesten ikke tenkte tanken på hva som kunne skjedd...
Tuppesjura
28-02-2006, 07:49
Jeg tror at grunnen til at det er barn som er blitt syke, er at de kanskje ikke tåler så mye som voksne gjør?!
Nå spiser jeg aldri kjøttdeig, men sambo gjør, så jeg sjekket ganske raskt hvilket nr som sto på våre pakker, og det var ikke 103, men nå kommer vår Gilde kjøttdeig fra et slakteri her oppe i nord.....
Marianne
28-02-2006, 07:55
e-coli bakterien har vi i kroppen, eller i eneetarmen, når den eks kommer over i urinrøret så kan vi få eks urinveis infeksjon.
å barn er mere motakelig for e-coli å mange andre bakterier, for det skal så mye mindre til for de blir syke av det.
Vi voksne som er friske og sterke er mere motstandsdyktig for mange bakterien en det barn og eldre er.
Når man får dårlig vann så er det som oftest e-coli som gjør sånn at vi blir dårlige, for dyr har og den tarmbakterien.
Gi mage smerter,oppkast og diare
Verdande
28-02-2006, 08:50
Det er bare å bli vant til det, i Norge har vi i stor grad hatt lite av slike problemer. Det er mye mer vanlig i andre land. Men med større eininger både når det gjeld gårder og slakterier vil problemet bare øke. Ikke bare ecoli, men salmonella og camphylobacter også. Og engang kommer man til å gi opp kampen også i norge..... Kontroller blir for dyrt.
Ecoli kan finnes på allslags kjøtt, men i hele kjøttstykker bare på utsiden. Så det er bare å innskjerpe hygienereglene i kjøkkenet, ikke bare nå men i hele resten av våre liv!
Bellaboo
28-02-2006, 09:01
Bare så det er sagt. Å steke kjøttdeigen lenge hjelper lite dersom man ikke er nøye med hygiene/håndtering ellers. Hvis det kommer kjøttsaft fra ustekt kjøttdeig/kjøtt over på f.eks salat så kan man like gjerne bli smittet den veien. God håndvask er også nøye. Jeg vet om flere som har spist av den aktuelle kjøttdeigen som ikke har blitt syke. Hverken barn eller voksne.
Vi spiste kjøttdeig samme dagen som saken ble kjent. Da var kjøttkakene allerede stekt og kokt da pressemeldingen kom på radioen, og etter at vi hadde sjekket at det ikke var 103 som stod på pakken spiste vi kjøttkakene.
Men jeg har en pakke liggende (mrk 113) som jeg likevel ikke orker å spise nå. På Tabloid i går sa han fra næringsmiddeltilsynet eller hvor nå og da han var fra at man burde holde seg unna kjøttprodukter men modererte seg heldigvis etterpå.
Men sånn for å se på "fakta" så blir bakteriene drept om man steker godtnok (og det bør man jo alltid gjøre) samt at sjansen for å bli alvorlig syk om man skulle bli smittet er veldig liten. Men det er jo skummelt mange som har blitt syke :nemlig: og med en 2 åring i hus så.. ja. Jeg syntes det er ekkelt jeg.
Grunnen til at voksne ikke blir alvorlig syke er vel enkelt og greit at vi tåler mer.
kjasogfjas
28-02-2006, 11:11
Det er jo et par spesielle typer for e-coli som kan gi denne typen sykdomsforløp. Det er heller ikke uvanlig at det gir forskjellige symptomer hos forskjellige aldersgrupper.
Vi i Norge er naive mht mathygiene. Det er nok ikke store partiene som er infisert, men ingen hadde behøvd å bli smittet om kjøttet var tilberedt skikkelig. Om de er som meg har de som hadde spist Taco, tatt av kjøttdeig til barnet. Resten blir kokt inn med krydder. Da blir jo barnets kjøttdeig mindre varmebehandlet.
Jeg er selv vokst opp med at grillkjøttet ble bært ut i et traug, grillet og servert fra samme trauget. Jeg har selv mere vett....
Alle malte kjøttprodukter har større risiko for smitte. Men denne type smitte tåler ikke varme.
Dette er jo ganske likt rådene for gravide om å unngå rått kjøtt for å ungå toxo. Det har jeg sett mange kalle hysteri. Det er jo samme greia. Usansynlig å bli smittet i hverdagen, men tar en sjansen?
Nå er det muliggens 2 slakterier og 2 partier kjøttdeig som er infisert.
Parti 103
Parti 141
fjellrypa
01-03-2006, 07:48
Jeg har ingen problemer med å spise kvernet kjøtt/kjøttdeig. Jeg har alltid vært nøye på hygienen men har skjerpet den enda mer nå. Unngår om mulig å ta i kjøttdeigen og er velig nøye på å vaske hender og redskap rett etterpå. Gjennomsteker alltid kjøttdeig. Med gode rutiner er det ikke farlig å spise mat laget av kjøttdeig selv om det skulle forekomme e-koli bakterier i denne.
E-coli har vi i tarmen vår ja, og den er gunstig for oss. Men den som barna har blir syke av er en annen type E-coli. Og E-coli dør ved ca 64 grader i noen min. Problemet er dårlig varmebehandling, altså forbrukerene har ikke stekt kjøttdeigen godt nok. Eller at redskaper/hender ikke har blitt vasket godt nok mellom forskjellige formål. Men, selvsagt skulle ikke bakterien ha vært der i utgangspunktet.
Vi har spist karbonadedeig fra 103 produsenten, det var torsdag for en uke siden og denne uka har ALDRI tanken på å servere mat av kjøttfarse vært i mine tanker :skummelt: det har ikke vært spesiellt hyggelig å tenke på alt det som kunne (kan) skje.
Jeg tror som en sier her at taco kanskje er en lett smittekilde siden man tar av kjøttdeig til barna....:himle: fordi man ikke gir di så sterk mat og vips ikke like godt varme behandlet....
Jeg har blitt lettere hysterisk etter denne opplevelsen (og det kom da jeg fant ut at vi faktisk hadde spist fra den aktuelle produsenten dagen før nyheten kom) jeg kjøper konsekvent ikke noe fra 103 produsenten nå om dagen, for jeg tenker litt som så at man kan ikke være helt sikker på at det BARE er i kjøttfarse produktene...men jeg har blitt litt skrullete :rabla: men regner med at dette går over etter at "inkubasjonstiden" har passert og det er jo imorgen :jupp: men slik jeg har forstått det så får man diare etter 2-4 dager først dersom man er smittet også kan nyresvikten oppstå en uke etter man ble smittet. og det har jo ikke skjedd så jeg tror og håper at dette har gått helt fint :jupp:
Men er nok en stund til lillemor får kjøttdeig igjen bortsett fra den vi har i frysa som vi har spist av i lange tider :sukk:
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.