Se hel versjon : Altfor lite grønnsaker
Vi spiser lite grønnsaker. Det er ikke fordi vi ikke liker, men fordi jeg syns det er dyrt og tungvint. Salat tar altfor lang tid å lage, og er bare god den første dagen. Frosne grønnsaker og wokblandinger er egetlig greit om man bare husker å kjøpe det. Det tømmes fort. Vi bruker en pose (600 gram) hver gang. Finnes det noe god hermetikk-grønsaker? Vi bor en kjøretur fra butikk, så vi handler en dag i uken.
Kanskje du må endre innstillingen din til grønnsaker litt? Hvis du syns det er dyrt, tenk på hva du bruker på andre ting. Jeg kjøper kanskje grønnsaker for et par hundre kroner i uka. Hvis jeg er på kafè lørdag formiddag går nøyaktig samme beløpet. Hvis jeg kjøper litt snacks og brus til helgen er jeg fort oppe i et par hundre lapper.
Og at salat tar lang tid å lage? Hvordan gjør du det da? Jeg lager salat eller oppskjærte friske grønnsaker stort sett til hver middag. Det tar toppen syv minutter. Det trenger ikke være så fancy. Hverdagssalat som tilbehør til mat lager jeg av grønn salat, agurkbiter og tomatbiter.
Gulrøtter, blomkål, kålrot, brokkoli og løk kan du kjøpe å ha liggende en uke eller to. Miks litt av hvert til middagen, kok det eller wok det.
Sunt og godt.
I mitt kjøleskap har eg alltid:
- Gulrøter
- Purre
- Paprika
- løk
- poteter
- avocado
- 4 bokser hermetiske tomatar (gjerne med chillismak)
Holdbarheita på dette utvalget er lang...
I tillegg kjøper eg fleire sortar grønnsaker til helga...
Det treng slett ikkje å ta tid å tilberede.
Døme:
Kok tagliatelle eller anna pasta medan du tilberedar sausen...
Skrell og kutt ca 4 gulrøter i terningar og fres i god olivenolje saman med finkutta bacon. Kutt løk, paprika og purre i terningar og legg over i grulrot/bacon-blandinga. La dette surre ei stund før du heller over to bokser hermetiske tomatar.
Dette tek ca 15 min å lage og er godt, næringsrikt og billig (med tanke på at du har meir igjen av grønnsakane til dei neste dagane).
Dette dannar babis for mykje av middagen vår, og eg brukar pølse, bacon el.l. meir til krydder enn som hovudrett.
Vi er heller ikke flinke til å spise grønnsaker, men det er fordi :mann: ikke liker grønnsaker noe særlig.
Det jeg lager endel av er amerikans grønnskasblanding, brokkoli, salat, tomat, paprika, sopp, purre og mais.
Kristoffer er helt gal etter gulrøtter og mais.
Vi lage fersk suppe innimellom; poteter, gulrøtter, kålrot, purre, salatbønner, sellerirot ol det er kjempe godt.
Salat er også godt både ved siden av mat og som egen rett:
salat, tomat, purre, mais, paprika, løk, ananas/eple etc......
Noe som er kjempe Namnam er sekt løk, squash og fersk sopp eller stekt paprika i ulike farger ( strimlet) i chreme fresh
Vi spiser vegetar rett til middag 3 dager i uken så vi har alltid både ferske, hermetiske og frosne grønnsaker i hus.
Vi har alltid kikerter, bønner(hvite, brune, røde og grønne), tomater, mais, erter, sopp, minimasi som hermetikk.
Vi har en del frosne "suppe pakker" som vi har laget selv. Frosset ned poteter med gulrot, kålrot, purre, selleri og persillerot. Dette er bare å putt på kok med en buljong og så har man grønnsakssuppe. Med alternativt å ha i noen kyllingboller.
Til alle middager har vi oliven, rødbetter og syltagurker på bordet.
Hvis du er flink til å fryse ned, så holder jo grønnsakene seg ganske bra.
Ang salat. Ikke bland en stor salatbolle, fordi salaten blir bløt og klissete av agurk og tomat. Bland salaten på tallerknen, så vil salatbladene holde seg mange dager i kjøleskapet.
Kanskje du må endre innstillingen din til grønnsaker litt? Hvis du syns det er dyrt, tenk på hva du bruker på andre ting. Jeg kjøper kanskje grønnsaker for et par hundre kroner i uka. Hvis jeg er på kafè lørdag formiddag går nøyaktig samme beløpet. Hvis jeg kjøper litt snacks og brus til helgen er jeg fort oppe i et par hundre lapper. .
Lurer litt phvor du handler da, for vi bruker 200 kr på bare frukt i uka. I tilegg kommer 2-4 paprika, tomater, 1 agurk som vi bruker til brødskiva. Gulrot har vi allti, det er billig. Men en pakke med trippelsalat koster ca 30 kr når den ikke er på tilbud. Vi bruker sikkert 1500 kr mnd på frukt og grønt. Potetgull og sjokolade er mye billigere faktisk.
Og at salat tar lang tid å lage? Hvordan gjør du det da? Jeg lager salat eller oppskjærte friske grønnsaker stort sett til hver middag. Det tar toppen syv minutter. Det trenger ikke være så fancy. Hverdagssalat som tilbehør til mat lager jeg av grønn salat, agurkbiter og tomatbiter. .
Syv minutter her og syvminutter der...:flau: Syns den vaskinga tar sin tid, så da velger jeg ofte frosent. Og jeg liker ikke våt salat, så den må sentrifugeres omhyggelig etterpå:knegg:
Jeg har kanskje bare blitt så lei den samme gamle hver dag, og ønsker noe nytt og spennende på middagsfatet.
Eg gir meg &%$#" i vasking av grønnsaker når dei skal steikast el wokast. Det er vel kanskje det som er grunnen til at eg har gått frå salat til div steikte grønnsaker i det siste :knegg:
Gratinerte grønnsaker er også digg... Terningar av valfrie grønnsaker i ei eldfast form (gjerne fløte eller nokre bokser hermetiske tomatar over), ost på toppen rett i steikeovnen. Kjapt og enkelt! Kan brukast til alt av fisk, kjøtt og kylling.
kjasogfjas
28-02-2006, 11:15
Frossne grønnsaker kan ofte ernæringsmessig være bedre enn ferske. Så det er ingen grunn til ikke å bruke det.
....men tilbake til det eigentlege spørsmålet ditt :Plystre:
Eg synes at det meste av hermetiske grønnsaker går greit til kvardagsmat i grunnen.Men helst i kombinasjon med friske grønnsaker. Wok-blandinga til eldorado brukar eg mykje til kylling....
Lurer litt phvor du handler da, for vi bruker 200 kr på bare frukt i uka. I tilegg kommer 2-4 paprika, tomater, 1 agurk som vi bruker til brødskiva. Gulrot har vi allti, det er billig. Men en pakke med trippelsalat koster ca 30 kr når den ikke er på tilbud. Vi bruker sikkert 1500 kr mnd på frukt og grønt. Potetgull og sjokolade er mye billigere faktisk.
.
Tja, jeg skiller mellom frukt og grønnsaker. Handler på Meny stort sett, det er ikke spesielt billig der. Men hvis du kjøper alt dette så spiser du jo grønnsaker eller?
Tips til å tørke salat - salatslynge.
Tja, jeg skiller mellom frukt og grønnsaker. Handler på Meny stort sett, det er ikke spesielt billig der. Men hvis du kjøper alt dette så spiser du jo grønnsaker eller?
Tips til å tørke salat - salatslynge.
Jo vi spiser grønnsaker, men syns ikke jeg får nok.
Salatslynge har vi.
Takk for tips!
Kiara_pus
02-03-2006, 07:18
Kanskje du må endre innstillingen din til grønnsaker litt? Hvis du syns det er dyrt, tenk på hva du bruker på andre ting. Jeg kjøper kanskje grønnsaker for et par hundre kroner i uka. Hvis jeg er på kafè lørdag formiddag går nøyaktig samme beløpet. Hvis jeg kjøper litt snacks og brus til helgen er jeg fort oppe i et par hundre lapper.
Og at salat tar lang tid å lage? Hvordan gjør du det da? Jeg lager salat eller oppskjærte friske grønnsaker stort sett til hver middag. Det tar toppen syv minutter. Det trenger ikke være så fancy. Hverdagssalat som tilbehør til mat lager jeg av grønn salat, agurkbiter og tomatbiter.
Gulrøtter, blomkål, kålrot, brokkoli og løk kan du kjøpe å ha liggende en uke eller to. Miks litt av hvert til middagen, kok det eller wok det.
Sunt og godt.
Signerer
:mann: liker ikke veldig mye grønnsaker, men brokkoli kan han spise hver dag. Så jeg kjøper mye frossen brokkoli og lager form i ovnen, med løk og purre eller bare brokkoli.
Dette bruker vi ved siden av det meste av middagsmat.
Vi har en del frosne "suppe pakker" som vi har laget selv. Frosset ned poteter med gulrot, kålrot, purre, selleri og persillerot. Dette er bare å putt på kok med en buljong og så har man grønnsakssuppe. Med alternativt å ha i noen kyllingboller.
Hvordan lager du disse frosne "suppe pakkene"? Forveller du grønnsakene først? Eller bare kutter du de opp og har det i poser? Hvor lenge trengs de å kokes da? Eller hvor lenge i ovnen hvis du lager de i ovnen?
Frosne grønnsaker og wokblandinger er egetlig greit om man bare husker å kjøpe det. Det tømmes fort. Vi bruker en pose (600 gram) hver gang.
På Maxi (og sikkert mange andre steder) har de store poser med frosne grønnsaker, 1500 g. F.eks: brokkoli, blomkål og diverse blandinger.
Vi spiser mye grønnsaker, pleier derfor å hamstre inn slike poser.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.