PDA

Se hel versjon : Kokt vann eller lunka vann fra springen?

Maline
20-11-2001, 16:07
Hei dere!

Nå tar endelig Kasper grøt.
Vi tar hvete/ris som skal blandes med vann.
På helsestasjonen sier de at jeg kan ta vann direkte fra springen, men gjør dere det????...jeg har kokt vannet, jeg!
....lunka vann fra springen høres ikke bra ut nemlig....
Hm.....derfor sitter jeg her og lurer litt.

Hva gjør dere med den type grøt som blandes med vann?

Takker for svar
:mervink:

Marianne
20-11-2001, 16:31
Hei Maline

Nå slutta Lasse med grøt for ca et 1/2 år siden, men kan jo prøve å skru tida tilbake litt:)

Når vi brukte grøt som skulle blandes med vann, så kokte vi vannet først. Tror ikke det var noen som sa at det var noe en burde gjøre, men vi gjorde det nå alikevel, sånn for sikkerhetsskyld, selv om vi har kjempegodt vann. Det har sikkert litt med hvilken vannkvalitet en har, enkelte steder er den skikkelig dårlig og da bør man nok i hvert fall koke vannet. Så visst du føler for at det er tryggest å koke vannet så gjør det.:)

Marianne

Sol
20-11-2001, 17:34
Hei !
Jeg ringte faktisk Helsesøster i dag for å spørre om dette med koking av vann. Patrick er jo nå 10 måneder og vi koker fortsatt både drikkevann og grøtvann, men Helsesøster sa at dette ikke var nødvendig lenger. Det trengte man kun gjøre til spedbarn, men jeg vet ikke helt hvor grensen til spedbarn går. Det kommer nok også litt an på kvaliteten på drikkevannet, som nevnt her, så jeg ville snakket med Helsesøster for sikkerhets skyld jeg.
Håper ellers alt står bra til med dere. "Kjenner" deg jo ikke, men har fulgt med på innleggene dine:)

Klem fra Sol

Cazandra
20-11-2001, 17:47
Jeg har fått høre det samme at man ikke trenger å koke vannet!
Men man skal IKKE :sint: ta lunkent eller varmt vann fra springen...
KAldt vann og lunke det under springen eller i vannbad!
Jeg koker ikke vannet til Sarah...det er ikke så mye jeg bruker vann, men hun får vann til grøten til å drikke!

:)

Kos fra meg, Sarah 4 mnd:baby:

Tidligere bruker
20-11-2001, 17:55
Vi har kokt vannet til nå, men kanskje vi ikke trenger det da :???:
Uansett så tror jeg ikke at jeg ta lunkent vann, men kaldt vann og bare varmer det litt :)

:klem: :klem:

Belle
20-11-2001, 17:56
Det ville jeg gjort ihvertfall

Shady
20-11-2001, 18:39
Vann inneholder jo bakterier, kok vannet du så blir de jo nesten borte alle sammen..

:klem:

Hormonella
20-11-2001, 18:50
...hvertfall ikke Ullevål!
Lucas fikk vann på sprøyte fordi det var så himla varmt!
Hun tok kaldt vann fra springen og tempererte det til rom tempratur.
Når jeg gir han vann her hjemme, så koker ikke jeg det heller.
Og det har fungert fint det! Han har fått vann fra han var nyfødt.
Men aldri lunka vann! Iskaldt, og det varmer jeg i flaske varmer'n.
Helsesøster mente også det var helt iorden!
Men til grøten koker jeg det, jeg syns det er lettere å blande ut når vannet er litt mer enn lunka. Og da er det like greit å å ha 1 dl i en kjele! Går nesten fortere enn å stå med springen!

Nøvva
21-11-2001, 22:04
Hei Maline :)

Helsesøster sa til meg også at en ALDRI måtte bruke lunkent vann fra springen, men kaldt vann og varme opp. En trengte ikke å koke vannet, sa hun. Dette var når Bastian var ca to uker gammel og vi har fulgt det. (Vi koker bare vannet hvis vi er plasser med veldig dårlig vann).

Så bra at det går bedre med Kasper :)

Shady
22-11-2001, 14:11
Her er et svar på samma spørsålet jeg fant i liberomagasinet!

Du bør koke opp kaldt vann fra springen.Varmtvannet inneholder metaller som barenet ditt ikke bør få i seg.

M@mm@
22-11-2001, 23:22
Jeg varmet opp kaldt vann til grøten.