PDA

Se hel versjon : Venner spedbarna seg til transmaken??

Tidligere bruker
28-02-2006, 16:21
Jeg begynte å gi min sønn tran da han var 4 uker gammel. Dette er halvannen uke siden. Etter tre dager ble jeg lei. Han svelger jo ingenting av det, og da er jo poenget borte. Alt renner ut av munnvikene hans, samtidig som han gjør grimaser. Jeg kan ikke klandre ham - selv drikker jeg tran med sitronsmak ;)

Har kjøpt D-vitamin på apoteket, og blander dette i melka. Mye enklere, men jeg vil jo aller helst at barnet mitt skal få tran! Bør jeg være tålmodig og vente på at han skal venne seg til det? Er det i det hele tatt noe håp om at han får i seg tran etterhvert?

Jeg la merke til at etter at vi begynte å gi ham tran, så ble han mer og mer skeptisk til smokken sin. Han begynte å gjøre grimaser når vi ga ham smokken, akkurat som om han ikke stolte på at det ikke var tran med vond smak han fikk. Er jeg bare paranoid nå??? :noia:

Tidl. bruker
28-02-2006, 16:31
Gi tran med sprøyte, og ta litt og litt om gangen, og så langt bak i munnen at han må svelge. Og ja, han kommer antakelig til å venne seg til smaken etterhvert. Det er akkurat det samme når de blir litt større og skal venne seg til å spise mat. Man introduserer en og en ny smak om gangen for at de skal venne seg til det. Dessuten er det noe med konsistensen også, som de trenger å venne seg til. Det kan ta noen dager før han synes det er greit.

Tidligere bruker
28-02-2006, 16:33
Gi tran med sprøyte, og ta litt og litt om gangen, og så langt bak i munnen at han må svelge. Og ja, han kommer antakelig til å venne seg til smaken etterhvert. Det er akkurat det samme når de blir litt større og skal venne seg til å spise mat. Man introduserer en og en ny smak om gangen for at de skal venne seg til det. Dessuten er det noe med konsistensen også, som de trenger å venne seg til. Det kan ta noen dager før han synes det er greit.

Jeg fikk to sprøyter av jordmor. Er disse kun til engangsbruk, eller kan de vaskes/kokes?

Tidl. bruker
28-02-2006, 16:36
Du kan helt fint bruke disse flere ganger. Jeg vasker de i oppvaskmaskinen, men det er kanskje ikke så bra hver gang - for den gummien blir litt rar sånn at sprøyta blir umulig å bruke etterhvert, men da har jeg kjøpt nye jeg (Latskapen lenge leve!). Om man vil ha de til å vare litt, så vask de i zalovann, og så kok de etterpå.
PS: jeg koker de allikevel altså.

lissimo
02-03-2006, 17:25
Vi gir også tran med sprøyte, og det går veldig bra.
Vi begynte med tran, men gikk over til D-vit.dråper en periode for hun lagte grimaser.
Men nå får hun tran igjen, og hun gaper vilt etter den, så hun ble godt vant til smaken.

Munin33
02-03-2006, 17:27
Snuppa mi hater det.

Unicorn
02-03-2006, 20:08
Jeg fikk anbefalt en tran her inne som heter arktisk tran, med appelsinsmak.. Den selges på helsekost-forretninger. Jeg var å kjøpte den i dag, og den gikk ned på høykant hos Christoffer! Heldigvis, for den var ikke billig!

Dru
02-03-2006, 21:05
Startet med å gi bare bittelittegrann på teskje, og økte på etter hvert. Nå går det ned på høykant :knegg:

Ginger2
03-03-2006, 09:52
Flere har sagt at barna plutselig liker tran når de ble 8 mnd! Hvis det ikke går med en gang kan dere kanskje vente og prøve igjen senere når de har utviklet større toleranse til nye smaker?

Antigua
05-03-2006, 15:59
Jeg har brukt samme sprøyten flere ganger, bare kokt de

Tidligere bruker
06-03-2006, 15:06
Har nå prøvd med sprøyte, og det så ut til at han ikke syntes det var så ille! Mesteparten skled i hvert fall ned! Jippiiii! Skal etterhvert prøve med teskje :jupp:

OlleVia
06-03-2006, 15:29
Jeg har alltid gitt tran med skje til snuppa mi, og grimaser lager hun nå forsåvidt enda selv om hun er over 6 mnd. Og det hender også det renner ut, derfor gir jeg to skjeer med tran. Aner ikke om det er for lite men det går seg vel til tenker jeg. Selv om hun lager grimaser, og det renner ut, så har det egentlig ikke vært vanskelig å få henne til å ta det heller synest jeg. En ting er jo smaken, men de skal jo også lære å ta det med skje.
Du må nok være litt mer tålmodig tror jeg, tenk på at babyen din tross alt for ikke lenge siden levde trygt og godt i sin "lille hule".

Tidligere bruker
06-03-2006, 18:34
Nå har ikke jeg lest alt her:flau:
...men gutten min grøsset hver gang jeg prøvde å gi han den smokken jeg en gang prøvde å ha tran på:knegg:
selv om jeg "vasket" den og kokte. Det var bare å kaste den.

Vilje
08-03-2006, 21:01
Lillejenta fikk ikke i seg særlig mye tran de første gangene jeg ga henne. Forsøkte med skje, sprøyte og flasketut. Så forsøkte jeg å pumpe ut pittelitt morsmelk og blande tranen i, og ga det på flaske, og det gikk kjempefint! Så hun fikk tran og melkeblanding helt til jeg forsøkte på nytt med skje ved 4mnd alder og oppdaget at det gikk ned på høykant. Nå er tran favorittmat nr.1. Hun gaper høyt av tranlukta og blir somregel litt furten når det kommer annen mat på neste skje :fnise:
Bruker tran med sitronsmak til oss begge.

gullet og alle barna
08-03-2006, 21:19
Aldri!!
Min egen erfaring! Vi fikk alltid tran hjemme, og den var like vond i alle år, fremdeles brekker :kvalm: jeg meg av lukten, akkurat som jeg gjorde da jeg var liten. :kvalm:

apan
12-03-2006, 18:59
Har ikke lest hele tråden..
Halvannen uke er ikke lenge å ha prøvd nei... det tok nok rundt 4 måneder før det ble noe skikk på tranen hos oss. Før det orket vi ikke gi ham hver dag pga sølet, men vi gav ham det jevnlig, forsøkte gi ham det jevnlig heter det vel... Men altså; på den tiden reagerte han helt likt på vann på skje. Det er jo veldig uvant for dem, men jeg tror ikke nødvendigvis det er transmaken som er så ille.
Da han virkelig kom igang med fast føde i 6-7 mnds alder, gikk det plutselig så det suste med tranen også. Nå glir det ned uten protester og med stort smil hver kveld.

Et tips: Et barn vet ikke i utgangspunktet hva som er godt og ikke godt. Pass på at du selv ikke gjør en grimase når du gir ham tranen. Ikke indiker at det ikke er godt. Jeg måtte skjerpe meg mange ganger i starten for ikke å gjøre det, men så blir det en vane å gi ham tranen som om det var en bit sjokolade. Tar kapsler selv... :sparke:

Tidligere bruker
12-03-2006, 19:06
Bra jobba, Apan! Jeg klarte aldri det der, jeg. :sparke:
Men jeg har funnet en løsning til min toåring, med eskimo+sanasol. Litt mindre sanasol enn man egentlig skal ta, for å unngå at hun får i seg for mye a- og d-vitamin. Hun har også faktisk begynt å like disse myke tutti frutti omegatre-kapslene. (jeg har kjøpt inn en DEL ulike produkter, kan du si... :dåne: Men det viktigste er nå at hun får i seg disse oljene og omegaene :jupp: )

Babyen min får d-vitamindråper, men går over til samme medisin som storesøster etterhvert.

Men... Det beste og enkleste er jo helt klart å bare venne dem til tran!:jupp:

heffalompen
12-03-2006, 19:06
De venner seg til smaken ja :jupp: Frøkna vår har fått hver kveld siden hun var 4 uker, gaper opp - uten noen grimaser!

puddingen
17-03-2006, 11:41
Ingvild eeelsker tran :knegg: Slikker på skjea etterpå for å være sikker på at hun fikk med seg alt.

Sølva
17-03-2006, 11:51
1 1/2 åringen henter selv tranflaska og skje og er veldig ivrig etter å få i seg tran:jupp: og vil gjerne ha mere

LadyBee
17-03-2006, 11:57
Jeg tror det er viktig å begynne med liten nok mende, for med de første smaksprøvene ser det jo ofte ut som om barna blir så interessert i smaken at de ikke klarer å svelge samtidig.

Ettåringen min er også glad i tran, forresten.

snøkrystall
17-03-2006, 12:21
Allemine 3 elsker tran , smatter å gliser :glis:

Tidligere bruker
17-03-2006, 12:21
Har ikke lest hele tråden..
Halvannen uke er ikke lenge å ha prøvd nei... det tok nok rundt 4 måneder før det ble noe skikk på tranen hos oss. Før det orket vi ikke gi ham hver dag pga sølet, men vi gav ham det jevnlig, forsøkte gi ham det jevnlig heter det vel... Men altså; på den tiden reagerte han helt likt på vann på skje. Det er jo veldig uvant for dem, men jeg tror ikke nødvendigvis det er transmaken som er så ille.
Da han virkelig kom igang med fast føde i 6-7 mnds alder, gikk det plutselig så det suste med tranen også. Nå glir det ned uten protester og med stort smil hver kveld.

Et tips: Et barn vet ikke i utgangspunktet hva som er godt og ikke godt. Pass på at du selv ikke gjør en grimase når du gir ham tranen. Ikke indiker at det ikke er godt. Jeg måtte skjerpe meg mange ganger i starten for ikke å gjøre det, men så blir det en vane å gi ham tranen som om det var en bit sjokolade. Tar kapsler selv... :sparke:

Takk for tipset! Jeg har nok syndet fælt og laget grimaser når han får tranen. Liksom sånn sympati-grimaser... :knegg:

Selv drikker jeg tran med sitronsmak da... Fikk beskjed fra helsesøster om at jeg ikke skulle gi poden den med sitronsmak. Derfor får han tran naturell.