PDA

Se hel versjon : Hva er det som feiler min 2-åring?

daniel
28-02-2006, 19:00
Min gutt på 2 år, spiser nesten ingenting nå om dagen. Dette har vart i ca. 3 dager. Han virker litt slappere enn vanlig, men har ikke feber. Jeg er beskymret. Er det noen som har opplevd lignende? Setter pris på svar. :-)

Tuppen
28-02-2006, 19:20
Matlysten varierer veldig hos barn. Det er vanlig med perioder hvor de ikke spiser noe særlig. Pass på at han får i seg nok væske. Tilby han vanlige måltid - ikke fall for fristelsen å gi han kjeks/snop for å "i hverfall få i seg noe". Prøv i såfall heller med frukt/grønnsaker. De spiser når de er sulten. Syns du perioden varer lenge kan du prøve å gjøre maten mer spennende - pynt skiva slik at det ser ut som et ansikt, bruk pepperkakeformer slik at skiva blir en figur istedet mm. Hvis allmenntilstanden endrer seg mye, så kan det jo være at han er syk, og da er det jo greit med en legesjekk.

Bianca
28-02-2006, 22:36
Enig i det Tuppen sier her. Gutten min på 2 år har det sånn i perioder han også og disse periodene kan var i flere uker. Det kan hende han er litt matlei, hva med å prøve noe helt nytt ? Jeg har begynt å koke litt havregrøt til gutten min på kveldene etter en lengere periode han ikke har villet spise noe særlig brød og det går ned på høykant.

Cecilie85
28-02-2006, 22:50
Det er jo sant som de andre sier at matlysten varierer.
Men med min toåring merker jeg på matlysten om han er syk, eller brygger på et eller annet.