PDA

Se hel versjon : Økologisk mat skal bli billigere!

Tidligere bruker
03-03-2006, 11:33
Fra Oikos.no:
Coop kutter priser på økoprodukter med 10 %
Kjedene Mega, Prix og Obs! i Coop kutter nå prisene på økologiske produkter med 10 % i snitt. – Undersøkelser viser at mange ønsker å handle økologisk, men at det er for dyrt. Vi håper at disse priskuttene kan bidra til at enda flere velger økologisk, sier informasjonsdirektør Vidar Ullenrød i Coop Norge til Nationen.

Coop hadde en vekst av økologiske varer på 32 % i fjor. Bakgrunnen for prissenkningen er at Coop ønsker å satse på sunnhet og helse. Utover året vil det bli en ytterligere satsing på økologisk i Coop. Felles profilering av økologiske produkter i butikkene i samrbeid med Tine, Gilde, Prior, Sunt og Godt og SPOR skal øke salget av økologiske produkter. Det er OIKOS som skal koordinere dette arbeidet.

Stikka74
03-03-2006, 12:33
Så bra. :nikker: Litt prisforskjell er greit for det er jo dyrere å produsere eller?

Tidligere bruker
03-03-2006, 12:44
Så bra. :nikker: Litt prisforskjell er greit for det er jo dyrere å produsere eller?
Dyrevelferd og kvalitet koster. Les mer på debio.no (http://www.debio.no) eller på oikos.no (http://www.oikos.no)

Økologisk produksjon bygger på et helhetssyn som omfatter de økologiske, økonomiske og sosiale sidene ved produksjonen, både i lokalt og globalt perspektiv. I det økologiske landbruket betraktes naturen som en helhet.

I økologisk landbruk tilstrebes et selvbærende og vedvarende agro-økosystem i god balanse. Systemet baseres mest mulig på lokale og fornybare ressurser. Også ved videreforedling skal matvarene bearbeides ut fra det helhetlige utgangspunktet.

Følgende mål er sentrale for den økologiske driftsmetoden:

å produsere matvarer med høy kvalitet, i tilstrekkelige mengder og rettferdig fordelt
å forvalte naturressursene slik at skadelige virkninger på miljøet unngås, og dermed sikre jordens fruktbarhet på lang sikt
sikre genetisk mangfold og artsrikdom
skape et miljø som tilgodeser husdyrenes naturlige atferd og behov
sikre mest mulig resirkulering av næringsstoffer

Grunnlaget for plantedyrkingen i hagebruk, jordbruk og skogbruk er hensynet til jordens struktur og fruktbarhet, samt å dyrke et mangfold av vekster, blant annet gjennom et variert vekstskifte der naturforholdene ligger til rette for det. Jordens fruktbarhet opprettholdes hovedsaklig ved resirkulering av organisk materiale. Dyrkingssystemet utformes med mest mulig forebyggende tiltak mot skadegjørere og ugress. Lettløselig mineralgjødsel og kjemisk/ syntetiske bekjempningsmidler brukes ikke. I økologisk landbruk tilstrebes en balanse mellom dyretall og areal. Balanse betyr her at gården er mest mulig selvforsynt med fôr til husdyrene, og at tilførsel av gjødsel til jorden skjer med minst mulig risiko for forurensing av omgivelsene.

Ved foredling legges det vekt på å benytte skånsomme behandlingsmetoder, begrenset bruk av raffinering, energisparende teknologier og minimal bruk av tilsetningsstoffer.

Genmodifiserte organismer, eller produkter fremstilt ved hjelp av slike, er ikke tillatt i noen sammenheng

Polkadot
03-03-2006, 17:06
Hurra!!!
Det er pga meg at salget har økt :knegg:
Jeg har nemlig vært ganske konsekvent på å kjøpe økologisk og vervet minst 3 andre til å gjøre det også :glis:

Zip
03-03-2006, 17:13
Så bra :).
Mannens familie (bror) driver økologisk med kyr.
Gleder meg til sommeren, da skal vi "bo " på fjellet, koke prim og kose oss :)

Tidligere bruker
03-03-2006, 17:35
På tide! Flott!

Mamseboms
03-03-2006, 17:37
Kjempebra :) Jeg prøver også å handle økologisk, men av og til synes jeg det blir for dyrt. Topp at prisene går ned :)

Murmelmamma
03-03-2006, 17:52
På tide! Flott!

Signerer!

Jeg ønsker å handle mer økologisk, men ofte ender jeg opp med å velge "de vanlige" produktene på grunn av prisen.

Annki
03-03-2006, 18:31
På tide! Flott!

Enig!
Velger helst økologisk. Skulle ønske det var lettere å få fatt i økologisk kjøtt også jeg.

Noe annet enn økologiske guleroter spiser jeg ikke. Smaker mye bedre!

Tidligere bruker
04-03-2006, 17:55
Enig!
Velger helst økologisk. Skulle ønske det var lettere å få fatt i økologisk kjøtt også jeg.

Noe annet enn økologiske guleroter spiser jeg ikke. Smaker mye bedre!

Stå på jenter! det er pga sånne som oss at det blir billigere. Jo flere som kjøper og etterspør, jo bedre blir markedet og utvalget! Min far har produsert økologisk siden 1975, først de siste 4-5 årene har han fått SELGE det som økologisk. De store produsentene har vært svæææært negative til det de trodde var en sær liten nisje for helsefriker.

Jeg anbefaler å mase og mase og mase i butikken, skrive mailer til kjeden osv for å etterspørre produkter man ønsker seg. Og heller spise kjøtt litt sjeldnere, for å kunne ha råd/ ta seg råd til å velge økologisk.

Økologisk betyr bedre dyrehelse, og i disse fugleinfluensa- og ecoli-tider er det viktig å etterspørre dyrehelse. Dyr som blir klappet , børstet og stelt er ikke skitne. Det er skitten dyrepels som gir ecoli. (Bæsj i kjøttet).

vicci
04-03-2006, 19:23
Dette var gode nyheter!!!! Jeg kjøper enkelte økologiske produkter, men har ikke råd til å være konsekvent...Hvis det blir noe billigere, vil jeg absolutt velge mer økologisk.

kalufs
07-03-2006, 10:46
Så flott! :)