PDA

Se hel versjon : Kokos-is?

safran
06-03-2006, 13:55
Det skulle jeg så gjerne hatt tak i. Noen som vet hvor jeg skal lete, eller hvilken produsent som har?

(Skal nytes med Tinetoffs sjokoladefondant)

safran
06-03-2006, 14:12
Jeg fant en oppskrift, men det er jo litt arbeid, da...

2,5 dl kokosmælk
2,5 dl piskefløde
150 g rørsukker
1 dl friskreven kokos
4 æggeblommer
2 æggehvider
Saft fra én og skal fra 2 limefrugter
5 cl malibu
1/3 vanillestang, flækket
1 ksnp fint salt
Hvid peber (6-8 omgange på en god peberkværn)

1. Pisk æggeblommerne med salt, peber og halvdelen af sukkeret. Bring kokosmælken i kog med limeskal, reven kokos og 1/3 flækket vanillestang. Hæld den over æg-geblommerne under omrøring. Hæld blandingen tilbage i gryden og varm op til æg-geblommerne legerer - uden at blandingen kommer i kog. Skrab vanillekornene ud i cremen. Smid barken bort eller vask den tør den, og kom den i sukkerkrukken. Hæld cremen i en skål og køl den af.

2. Pisk fløden til let flødeskum. Pisk æggehviderne, limesaft og resten af sukkeret som under banansoufflé.

3. Rør malibu i den kolde kokosflødecreme, rør flødeskummet i og vend forsigtigt i. Vend de stiftpiskede æggehvider i, hæld blandingen i en form og frys. Stil den i en fryser 3-4 timer eller til den er fast.

Stikka74
07-03-2006, 23:01
Jeg tenkte bare, lage vanlig isoppskrift og hive oppi kokos. Må vel funke det?

husnisse
07-03-2006, 23:27
Jeg tenkte bare, lage vanlig isoppskrift og hive oppi kokos. Må vel funke det?

helt sikkert, det finnes i andre land, kjempe godt!. Prøv med kokosmelk for å få mer kokossmak i isen kanskje!? Ellers kan du også koke melken med kokos i, da blir det godt :jupp:!

Sammy
12-03-2006, 13:23
Tror de har på Lidl... :-)

Krembolle
12-03-2006, 13:32
Hurtigvarianten:

Kjøp ekte vanlijeis og kokos.
Ha vaniljeisen oppi kjøkkenmaskinen, rør til den er blitt myk, tilsett kokos og ha isen i ei form som har stått i fryseren i mellomtiden. La den stå til frysing i en times tid. :glis:

Bauche
18-03-2006, 10:32
Nå vet jeg jo ikke hvor du befinner deg i dette langstrakte land, men de italienske isbarene lager ofte kokosis (og det er heeeeelt himmelsk)