Se hel versjon : Kokos-is?
Det skulle jeg så gjerne hatt tak i. Noen som vet hvor jeg skal lete, eller hvilken produsent som har?
(Skal nytes med Tinetoffs sjokoladefondant)
Jeg fant en oppskrift, men det er jo litt arbeid, da...
2,5 dl kokosmælk
2,5 dl piskefløde
150 g rørsukker
1 dl friskreven kokos
4 æggeblommer
2 æggehvider
Saft fra én og skal fra 2 limefrugter
5 cl malibu
1/3 vanillestang, flækket
1 ksnp fint salt
Hvid peber (6-8 omgange på en god peberkværn)
1. Pisk æggeblommerne med salt, peber og halvdelen af sukkeret. Bring kokosmælken i kog med limeskal, reven kokos og 1/3 flækket vanillestang. Hæld den over æg-geblommerne under omrøring. Hæld blandingen tilbage i gryden og varm op til æg-geblommerne legerer - uden at blandingen kommer i kog. Skrab vanillekornene ud i cremen. Smid barken bort eller vask den tør den, og kom den i sukkerkrukken. Hæld cremen i en skål og køl den af.
2. Pisk fløden til let flødeskum. Pisk æggehviderne, limesaft og resten af sukkeret som under banansoufflé.
3. Rør malibu i den kolde kokosflødecreme, rør flødeskummet i og vend forsigtigt i. Vend de stiftpiskede æggehvider i, hæld blandingen i en form og frys. Stil den i en fryser 3-4 timer eller til den er fast.
Stikka74
07-03-2006, 23:01
Jeg tenkte bare, lage vanlig isoppskrift og hive oppi kokos. Må vel funke det?
husnisse
07-03-2006, 23:27
Jeg tenkte bare, lage vanlig isoppskrift og hive oppi kokos. Må vel funke det?
helt sikkert, det finnes i andre land, kjempe godt!. Prøv med kokosmelk for å få mer kokossmak i isen kanskje!? Ellers kan du også koke melken med kokos i, da blir det godt :jupp:!
Tror de har på Lidl... :-)
Krembolle
12-03-2006, 13:32
Hurtigvarianten:
Kjøp ekte vanlijeis og kokos.
Ha vaniljeisen oppi kjøkkenmaskinen, rør til den er blitt myk, tilsett kokos og ha isen i ei form som har stått i fryseren i mellomtiden. La den stå til frysing i en times tid. :glis:
Nå vet jeg jo ikke hvor du befinner deg i dette langstrakte land, men de italienske isbarene lager ofte kokosis (og det er heeeeelt himmelsk)
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.