PDA

Se hel versjon : Spiser dere kjøttdeig?

Embriksmamma
10-03-2006, 11:53
Ungene vil ha spagetti & kjøttsaus (med kjøttdeig) til middag i dag - tør dere å spise det etter alt som har skjedd i det siste? Kjøttdeigen vi har er ikke fra Gilde, men likevel...

Hva gjør dere?

:nervøs:

Bergensis
10-03-2006, 12:04
Me brukar kjøttdeig, ja, men passar på at den er godt steikt.
Den aktuelle bakterien dør dersom maten er tilstrekkelig varmebehandla. Og eg har alltid vore veldig nøyen med å ikkje bruke redskap til kjøtt og til feks. salat og brød om kvarandre.

Dessutan har dei jo enda ikkje funne noko bakteriar i kjøttdeigen, da.

Tidligere bruker
10-03-2006, 12:05
Jeg bruker fremdeles kjøttdeig og karbonadedeig - også fra Gilde. Tuppa mi får også smake. Men jeg er veldig nøye på mathygienen og på at kjøttet er helt gjennomstekt (eller gjennomkokt til Tuppa)

Så stek kjøttdeigen skikkelig og spis uten å være redd!

Bergensis
10-03-2006, 12:05
Kjøttdeigen vi har er ikke fra Gilde, men likevel...

Ettersom Gilde er så grundig sjekka, trur eg faktisk at det er deira kjøttdeig som er sikrast av alle

Embriksmamma
10-03-2006, 12:06
Takk for svar! Tror nok ungene får middagsønsket oppfyllt ;)

Søster
10-03-2006, 12:07
Vi bruker ikke så mye kjøttdeig pga fettet, men jeg er ikke redd for bakterier. Det er jo som de andre sier, bare å steke den skikkelig og vaske utstyr som har vært i kontakt med rått kjøtt, så er det ok.

Kasia
10-03-2006, 12:07
Det er ikke det som frister meg mest om dagen akkurat. Men jeg kjøpte karbonadedeig og lagde pizza av den sist helg. Stekte den veldig godt.

Tidligere bruker
10-03-2006, 12:10
Ja, vi spiser kjøttdeig. Vi steker da maten godt, har alltid gjort det, ikke griser vi rå kjøttdeig over hele kjøkkenet heller (kun stekepannen og stekespaden). Ikke noen vits å være hysterisk da.

Fluke
10-03-2006, 12:13
Ja, vi spiser kjøttdeig, men passer godt på at den blir skikkelig stekt. Som Bergensis sier så drepes bakteriene ved høy varme.

Nøve
10-03-2006, 12:15
Ja, vi spiser kjøtt- og karbonadedeig, også fra Gilde. Men jeg er nok blitt ekstra forsiktig med hygienen og på å gjennomsteke skikkelig. Og dette er jo ikke noe annerledes enn hva jeg har gjort med kylling i lang tid. Der er det jo alltid litt fare for salmonella og det som verre er.

lykkeliten02
10-03-2006, 12:23
Spiser kjøttdeig fra fryseren, den er fra harry-tur til Sverige i sommer...satser på at den er uten bakterien. Men som andre sier her, Gilde er jo sjekket opp og ned, så det som er sendt ut i butikken bør være rimelig trygt.

Siljemamsen
10-03-2006, 12:30
Vi har spist kjøttdeig hele tiden - men steker den alltid veldig godt :)

_sofie_
10-03-2006, 12:32
Ettersom Gilde er så grundig sjekka, trur eg faktisk at det er deira kjøttdeig som er sikrast av alle
Signerer denne!!!

Verdande
10-03-2006, 12:33
Det har alltid vert og vil alltid bli en viss mulighet for at maten man spiser kan gjøre en syk. Faktisk er det større sjanse for at mat kjøpt i utlandet, inkl Sverige, er infisert med noe. I Norge har vi vert heldige/flinke,men sentralisering både på slakterisiden og større gårdsenheter vil nok øke risikoen her også.
Datteren her i huset ble alvorlig syk av en camphylobacter infeksjon for noen år siden, smitten kom trolig fra kyllingkjøtt fra sverige som hun spiste hos naboen. Du kan få toxoplasmose fra salaten i Spania, salmonella fra egg i Danmark og altså ecoli fra kjøttdeig i Norge. Og husker dere kugalskapen, med en liten mulighet for Creutz Feldt jacobs...de fleste har vel glemt. OG nå finner de glassbiter i kjøttdeigen i Sverige.

De dager er over da vi spiste lettstekte biffer og biff tartar. Ser forresten ikke bort fra at vi er blitt mer mottakelige for slike bakterier også, i vår rene og steriiliserte verden.

Tyren79
10-03-2006, 12:36
Vi spiser kjøttdeig som før,og bruker bare Gilde.
Idag blir det taco med Gilde kjøttdeig! :jupp:

MatiR
10-03-2006, 12:39
Hvis kjøttdeigen blir behandlet på riktig måte, så er den ufarlig!

Ja, vi spiser kjøttdeig som før. Bruker bare Gilde-produkter, iogmed at jeg jobber i Gilde.

Maximillia
10-03-2006, 12:54
Vi bruker mest karbonadedeig, men vi hadde et par pakker Gilde kjøttdeig kjøpt på tilbud, og de har vi spist. Sjekket selvfølgelig nummeret, og jeg er alltid nøye på hygienen og at det som skal være gjennomstekt er gjennomstekt. Regner med Gilde kjøttdeig er noe av det best kontrollerte akkurat nå, og at det like godt kan være noe annet som er farlig neste gang. Men man mister jo litt lysten på det som er i søkelyset på den måten. Laks orket jeg for eksempel ikke spise tidligere i vinter, nå er det "glemt"..

Q-melk
10-03-2006, 13:01
Vi bruker kun elgkjøttdeig her i huset...... :sulten:
Men en vakker dag er vel lageret tomt, så da må vi handle.... Da går det stort sett i gilde sitt, ja.......

emin
10-03-2006, 13:03
Ja, vi spiser kjøttdeig. Vi steker da maten godt, har alltid gjort det, ikke griser vi rå kjøttdeig over hele kjøkkenet heller (kun stekepannen og stekespaden). Ikke noen vits å være hysterisk da.

Samme her. Spiser ikke noe mindre kjøttdeig nå enn før bakteriebråket.