PDA

Se hel versjon : Slutte å spise kjøttdeig?

TinkyWinky
10-03-2006, 18:09
Vurderer nå å kutte ut å spise kjøttdeig jeg nå, til de finner smittekilden på e-coli bakterien.. Har til nå ikke vært hysterisk med tanke på dette, men nå, etter at en 4-råing er død og enda et barn er lagt inn med nyresvikt, tror jeg sannelig jeg tømmer fryseren for kjøttdeig og spiser annet kjøtt så lenge.. Spesiellt siden de nettopp sa på nyhetene at den siste ungen med nyresvikt sannsyligvis er smittet etter at kjøttdeigen nr 103 fra Gilde var trukket tilbake, at de derfor ikke ser bort i fra at det fremdeles er kjøttdeig i omløp med bakterien...

Hva tenker du?

Snurreline
10-03-2006, 18:12
Tenker det samme som deg og har gjort det hele tiden egentlig...Vi spiste karbonade deg her samma uka kjøttdeigen ble trekt tilbake men heldigvis var tulla hos mamma den nattan så hun spiste ikke noe.
Vi spiser generelt lite kjøttdeig men nå blir det ikke noe på lenge nei...selvom vi alltid er flinke til å steke det bra.

Synes ikke det er noe vitsi å sjangse på det når man strengt tatt ikke er nødt til det.

Abritta
10-03-2006, 18:17
Skygger unna Gildes kjøttdeig inntil videre ja.

Synes det er skikkelig ekkelt at de ikke finner kilden. Det kan jo være noe annet enn kjøttdeigen, men hva...

Snurreline
10-03-2006, 18:18
Skygger unna Gildes kjøttdeig inntil videre ja.

Synes det er skikkelig ekkelt at de ikke finner kilden. Det kan jo være noe annet enn kjøttdeigen, men hva...

Det synes jeg også er skremmenes...at dem er så sikre på at det er gilde kjøttdeig og ikke sjekker utover det...hva med melk?Ost osv...skummelt og vi er ekstra nøye med mathygienen nå.

Lotta
10-03-2006, 18:23
Jeg sluttet å lage middager av kjøttdeig for lenge siden.

Siljemamsen
10-03-2006, 18:28
Vi har ikke sluttet å spise kjøttdeig, men vi har stekt den godt + de rettene vi har laget med kjøttdeig har vært gratinert i ovnen over 200 grader..Så vi er litt mer påpasselige..

Arachnida
10-03-2006, 18:29
:sniker:

Det er jo bare til å tilberede kjøttdeigen på riktig måte da...
Over 72 grader dør denne bakterien om den er i kjøttet... :blunke:

Februarmamsen
10-03-2006, 18:31
For å si det slik så har det vel aldri vært tryggere å spise nettopp kjøttdeig akkurat nå, med tanke på de ekstra tiltakene og testingen de gjennomfører om dagen... :nikker:

Jeg spiser som vanlig, men spiser kun kjøttdeig fra Prior

lille Siv
10-03-2006, 18:31

:nemlig: så lenge kjøttet er godt nok stekt er det ikke farlig

Polkadot
10-03-2006, 18:32
Det er en stund siden at det gikk opp for meg hva slags dårlig mat kjøttdeig egentlig er, uavhengig av produsent. Jeg har gradvis kuttet ned på bruken, men nå etter e.coli-saken, har jeg blitt enda mer bevisst.

Snurreline
10-03-2006, 18:34
For å si det slik så har det vel aldri vært tryggere å spise nettopp kjøttdeig akkurat nå, med tanke på de ekstra tiltakene og testingen de gjennomfører om dagen... :nikker:

Jeg spiser som vanlig, men spiser kun kjøttdeig fra Prior

Et barn til er nettopp blitt innlagt så det betyr at mest sansynlig er dte fortsatt farlig kjøttdeig i omløp...så NEI jeg er ikke enig at det er tryggere å spise kjøttdeigen nå:gruble:

mimmo
10-03-2006, 19:09
Det som er skummelt synes jeg, er at dem ikke vet sikkert hva de ungene er blitt syke av, de har jo ikke funnet noe i kjøttdeigen heller enda.

Folk kan jo ha masse av denne kjøttdeigen som er trukket tilbake i fryseren sin, og det ser jo ut som folk bruker den.

Vi har ikke spist kjøttdeig siden dette ble kjent, men jeg har jo innsett at om man steiker maten godt så er det ikke farlig, men vi kjøper ikke gilde.

TinkyWinky
10-03-2006, 19:19
Surfer litt i nett-verdenen jeg...

Denne spesielle E.coli-bakterien kan nemlig finnes i tarmene hos storfe. Dyrene er ikke syke, men de er bærere av bakterien. Under slakteprosessen, som selvfølgelig må være så hygienisk som mulig, kan det likevel skje en viss forurensning ved at bakterien kommer fra tarmen over på kjøttets overflate. Fordi disse bakteriene dør ved temperaturer over 70 grader, kan du trygt spise biffstykker som er grillet eller stekt slik at kjøttet er godt stekt på utsiden og mer rått i midten, beroliger Kruse.
Men hun advarer mot konsum av rått eller dårlig gjennomstekt oppmalt kjøtt. For når kjøttet males til kjøttdeig eller karbonade, blandes eventuelle tilstedeværende bakterier inn i alt kjøttet.

Fra helsenytt.no

McPhee
10-03-2006, 19:37
jeg eller vi spiser ikke kjøttdeig lengre,det frister overhodet ikke.gidder ikke ta den sjangsen,selv om det ikke er helt sikkert at det er det som er kilden.

Annfyk
10-03-2006, 21:02
Kjøpe Gilde's kjøttdeig idag vi,for å ha til tacos'en imorgen kveld... Men vesletøtta spiser ikke kjøttdeig da,og den stekes godt før servering :gruble: de har jo enda ikke funnet smittekilden..kanskje man bør holde seg unna alle kjøttprodukter eller melkeprodukter eller.... :rabla:

*Svimle*
10-03-2006, 21:11
Vi har ikke sluttet å spise kjøttdeig, men vi har stekt den godt + de rettene vi har laget med kjøttdeig har vært gratinert i ovnen over 200 grader..Så vi er litt mer påpasselige..
signerer
det vi bruker kjøttdeig i er lasagne, mosaka, potetmos alle pizza, pizza o.l., og da er den jo lenge i ovnen på over 200grader.
det eneset er jo taco, spaghetti og kjøttdeig, men vi har nå alltid stekt kjøttet godt uansett:jupp: jeg spiser ikke rått kjøtt:himle:

Klosetta
10-03-2006, 21:14
Kjenner at jeg blir litt bekymret, ja... Akkurat nå har jeg svensk kjøttdeig, så den spiser vi jo.
Jeg trodde at alle viste at man skulle steke kjøttdeigen godt, men alikevel blir folk syke. Er de sikre på at bakterien dør under steking??

Tuppesjura
10-03-2006, 21:15
Et barn til er nettopp blitt innlagt så det betyr at mest sansynlig er dte fortsatt farlig kjøttdeig i omløp...så NEI jeg er ikke enig at det er tryggere å spise kjøttdeigen nå:gruble:

Trenger jo ikke å være i omløp. Er sikkert masse folk som har denne kjøttdeigen i fryseren.

emin
10-03-2006, 21:19
Spiser kjøttdeig som vanlig vi, hverken mer eller mindre enn før. Nå er det ikke så ofte vi spiser kjøttdeig heller da uansett.

MatiR
10-03-2006, 21:44

Signerer denne!

Hilsen ei som jobber i Gilde!

MatiR
10-03-2006, 21:47
Kjenner at jeg blir litt bekymret, ja... Akkurat nå har jeg svensk kjøttdeig, så den spiser vi jo.
Jeg trodde at alle viste at man skulle steke kjøttdeigen godt, men alikevel blir folk syke. Er de sikre på at bakterien dør under steking??

100% sikker.

Det som skjer, somregel, er at man ser at kjøttdeigen er brun utenpå, mens den da enda er rød og under 72 grader inni.

Men om man vil være 100% sikker på at kjøttdeigen er HELT gjennomstekt, stek den i stekepanna for så å legge den i ovnen i noen minutter slik at du er sikker på at kjøttdeigen er over 72 grader.

Azi
10-03-2006, 21:48
Jeg tror at vi fult over til salat her ja! Man blir jo skremt!
Egentlig så er fisk det beste å spise. Men hvem vil spise fisk hver dag! Ikke jeg ihvertfall...

Venna
10-03-2006, 22:49
Nei, vi slutter så visst ikke med kjøttdeig her i huset. Ikke at det spises store mengder uansett. Men vi er nøye på steking (alltid vært det, uansett kjøtt typen).

Arachnida
10-03-2006, 22:52
Hilsen ei som jobber i Gilde!

Jeg er kokk... :dulte:

Go\jenta
10-03-2006, 22:59
Vi bruker kun karbonadedeig, og styrer unna Gilde...........

snuppa
10-03-2006, 23:46
(VG Nett) Jenta (3) som ble lagt inn med nyresvikt torsdag hadde ikke spist kjøttdeig, men karbonadekaker.

Karbonadekakene hun spiste skal ha blitt produsert av kjøtt fra Gilde i en lokal delikatessebutikk i Oppland. Slike produkter har til nå ikke vært i søkelyset i jakten på bakterien, skriver Aftenposten.no

Karbonadene ble kjøpt før Gilde trakk tilbake kjøttdeigen fra markedet 24. februar. I mellomtiden hadde karbonadekakene blitt frosset ned hjemme hos familien.

Hun har spist av den kjøttdeigen som er trukket tilbake

TinkyWinky
11-03-2006, 06:39
Vurderer nye smittekilder

(VG Nett) Jenta (3) som ble lagt inn med nyresvikt torsdag hadde ikke spist kjøttdeig, men karbonadekaker.

:shock: :angst:

Tidligere bruker
11-03-2006, 07:06
Jeg er ikke bekymret for kjøttdeig, vi steiker alltid kjøttet godt og vi bruker det med krydder og vann så det kokes jo etterpå i tillegg. Det er nettopp dette med andre smittekilder som har bekymret meg, og når man faktisk ser at det har kommet et tilfelle fra karbonadekaker også- ja da kjenner jeg at jeg faktisk begynner å bli litt redd:tullerdu: !

Tiili
11-03-2006, 07:15
Spiser kjøttdeig som vanlig vi, hverken mer eller mindre enn før. Nå er det ikke så ofte vi spiser kjøttdeig heller da uansett.

Samme her.

frida
11-03-2006, 07:31
Vi spiser køttdeig, kjøpte kjøttdeig fra Gilde i går.Steker den selvfølgelig godt, det gjør jeg alltid.

Tror Gilde kjøttdeig er den tryggeste kjøttdeigen å spise for tiden, regner med at den blir uhyre nøye kontrollert nå!

Denne bakterien dør visst ikke under frysing så det er vel derfor det ennå dukker opp nye tilfeller.

TinkyWinky
11-03-2006, 07:39
Men er det så mange som ikke steker kjøttdeigen godt altså? :undrer: For å bli syke må de jo ha spist kjøttdeig som ikke er kommet opp i 72 grader. :vetikke:

Tidligere bruker
11-03-2006, 07:45
Vi spiser kjøttdeig som før. Vi steker den jo godt så da er den ikke farlig. Sitter da vel ikke å spiser rå kjøttdeig :kvalm:
Men etter jeg så at den ene jenta ble smittet av karbonadekaker så ble jeg litt betenkt. For vi varmer de bare i mikroen når vi har det. Nå er det ekstremt sjelden vi spiser karboander da, men vi spiste det tidligere denne uken. Ikke gilde, men nordfjord..
Får begynne å steke de også da, så er vi trygge.

Tidligere bruker
11-03-2006, 07:46
Men er det så mange som ikke steker kjøttdeigen godt altså? :undrer: For å bli syke må de jo ha spist kjøttdeig som ikke er kommet opp i 72 grader. :vetikke:
Tydeligvis mange som ikke steker godt nok..

Verdande
11-03-2006, 07:54
Siden kjøttdeig ikke er av det sunneste, så er det selvsagt bra å slutte og å gå over til magrere og bedre produkter.

Å slutte å spise det pga denne saken blir litt hysterisk. Det er lett å unngå å bi syk, og jeg mener det kan være en vekker for å tenke over sin egen hygiene og matbehandling!

Men nå er jeg blitt så gammel at jeg veit at om et par mnd så er dette glemt, unntatt for de som saken har fått et slikt tragisk utfall for.
Bare vent til fugleinfluensaen blir oppdaget i Norge, da er det kylling folk slutter å spise...

cosi
11-03-2006, 08:20
Vi spiser ganske lite vanlig kjøttdeig fra før (vi bruker kyllingkjøttdeig, mye bedre og magrere:jupp:), men det hender av og til, og vi har alltid vært nøye på å steke kjøttdeigen lenge og godt nok, så jeg er ikke helt hysterisk ang. e.coli. Det er jo ikke påvist at det er Gilde sin kjøttdeig som er kilden, alle prøvene til nå har jo vært negative.

Tito
11-03-2006, 09:18
Helt enig! :nemlig:

Vi har lagt kjøttdeig på hylla inntil videre.

Ferskenbeinet
11-03-2006, 09:34
spiser kjøttdeig som før, og vi steker den som før... Det vil si, godt stekt!

ofte havner den gjerne i en gryterett og blir kokt lenge etterpå også... :jupp:

Kristin
11-03-2006, 09:49
. Men hvem vil spise fisk hver dag! Ikke jeg ihvertfall...

Det finnes jo andre alternativer enn fisk og kjøttdeig. Vi spiser aldri kjøttdeig, riktignok spiser vi kvernet rent kjøtt, og det er jo like stor sannsynlighet for at det kan være infisert.
Jeg hadde gladelig spist fisk hver dag også, jeg. Spesielt laks. :jupp:

Amèlie
11-03-2006, 12:57
Vi spiste pizza på Dolly Dimples for et par uker siden, lille Emanuel også.
Og jeg husker at kjøttbitene (av kjøttdeig) var bittelitt rosa inni - og jeg er dritirritert og litt lei meg for det nå. Vi ble ikke syke - men er betenkt likevel.
Så nå ringte jeg Dolly Dimples, og de kunne informere meg om at de ikke brukte Gilde som leverandør, men tok det alvorlig at kjøttdeigen ikke var gjennomstekt, og fylte ut et (matforgifnings-) skjema som de skulle sende til den aktuelle restaurantledelsen.

Tror det går dårlig med Biff Tartar-menyene rundt omkring.:himle: Hvis det i det hele tatt er noen resturanter som har servert det de siste årene?

Nuvel. Vi har ikke spist kjøttdeig på flere uker. Bruker heller rent kjøtt, f.eks kalkun er sunt og godt - og har man en OK stavmikser er det ikke noe problem å mose det til barnemat.

TinkyWinky
11-03-2006, 16:19
Nå har Mattilsynet nettopp kommet med en advarsel mot å spise kjøttdeig!

Se HER (http://www.mattilsynet.no/portal/page?_pageid=54,40083&_dad=portal&_schema=PORTAL&navigation1_parentItemId=2021&navigation2_parentItemId=2021&navigation2_selectedItemId=2021&_piref54_40088_54_40083_40083.artSectionId=2221&_piref54_40088_54_40083_40083.articleId=34139)!

Fluke
11-03-2006, 16:30

Se HER (http://www.mattilsynet.no/portal/page?_pageid=54,40083&_dad=portal&_schema=PORTAL&navigation1_parentItemId=2021&navigation2_parentItemId=2021&navigation2_selectedItemId=2021&_piref54_40088_54_40083_40083.artSectionId=2221&_piref54_40088_54_40083_40083.articleId=34139)!
Det der gjelder jo kjøttdeig kjøpt før 24. februar. Men jeg skal innrømme at jeg jeg ble litt mer skeptisk til kjøttdeig etter å ha lest det der altså. :flau:

Ninapia
11-03-2006, 16:49
Jeg er ikke bekymret. Spiser Gilde kjøttdeig med god appetitt vi.
Nå har vi ikke Gilde produkter fra den fabrikken heller her i midtnorge da, men om jeg hadde bodd lengere sør da hadde jeg vel vært litt mere reservert ja.

TinkyWinky
11-03-2006, 20:22
Det der gjelder jo kjøttdeig kjøpt før 24. februar.

Produsert før 24. februar.. Skulle se på de pakkene jeg har i fryseren jeg, når de var produsert. Og det står ikke på dem! :shock: Hvordan kan man da vite om den er trygg? :niks: Derfor lar jeg den heller ligge...

Tidligere bruker
11-03-2006, 20:26
Men om du steker den godt så er det ingen fare.

Vanilja
11-03-2006, 20:58
Men om du steker den godt så er det ingen fare.
Enig!
Og i tillegg har god hygiene på kjøkkenet.

rødtopp
11-03-2006, 21:32
Kjøttdeig tiltaler meg faktisk ikke i disse dager...så jeg står over.

Celinemor
11-03-2006, 21:50
Huff..vet ikke hva vi skal gjøre,om vi skal la vær å spise kjøttdeig eller ikke. Skal lage pizza i morgen,men nå vet jeg ikke om jeg vil lage det alikevel siden vi har kjøttdeig som er laget 20 februar :sukk:

Men kjøttdeigen skal vel være trygg når den blir stekt godt vel?

Vanilja
11-03-2006, 22:01
Huff...vet ikke hva vi skal gjøre,om vi skal la være å spise kjøttdeig eller ikke.Skal lage pizza i morgen,men nå vet jeg ikke om jeg vil lage det allikevel siden vi har kjøttdeig som er laget 20 februar :sukk:
Pizza er da god med kjøttpølser også...:jupp:
Men kjøttdeigen skal vel være trygg når den blir stekt godt vel?
Jepp. Den aktuelle E-coli bakterien dør ved over 70 grader.

LaBanga
11-03-2006, 22:51
Jeg har heller ikke hatt spesielt lyst på kjøttdeig etter at dette kom fram. Ser ingen grunn til å utfordre skjebnen når man har små barn i hus, samme hvor lenge jeg steker det eller hvor forsiktig jeg er med hygienen. Så vi har ikke hatt kjøttdeig etter at dette kom fram, og heldigvis så hadde vi ikke spist det før det heller på en stund. Det finnes jo mange alternativer å bruke både i spagetti og pizza (bruker forøvrig aldri kjøttdeig på pizza).

Merker at jeg tenker mer nøye over vasking og bruk av fjøl nå enn før. Har alltid hatt som vane å vaske fjøla i varmt vann og tørke når jeg har kuttet opp kjøtt osv, men nå er jeg blitt enda mer nøye.

Håper bare de finner svaret på hvor smitten kom fra så vi ikke trenger å gå å lure på det så veldig mye lenger.

Vanilja
11-03-2006, 23:29
Håper bare de finner svaret på hvor smitten kom fra så vi ikke trenger å gå å lure på det så veldig mye lenger.
Enig!

frida
12-03-2006, 09:08

De fraråder IKKE å spise kjøttdeig genenrelt, kun kjøttdeig kjøpt i den aktuelle perioden.
Lurt å lese innlegget du linker til ordentlig før du sier at de advarer mot å spise kjøttdeig.Det kan lett misforstås.

Athiqa
12-03-2006, 12:06
Spiser så og si aldri kjøttdeig her i huset vi, så her er det ingen endring.

Arachnida
12-03-2006, 12:09
Tydeligvis mange som ikke steker godt nok..

:nemlig:

TinkyWinky
12-03-2006, 16:10
De fraråder IKKE å spise kjøttdeig genenrelt, kun kjøttdeig kjøpt i den aktuelle perioden.
Lurt å lese innlegget du linker til ordentlig før du sier at de advarer mot å spise kjøttdeig.Det kan lett misforstås.

Men det finner vel folk ut når de leser linken eller? :vetikke: Som jeg forøvrig har lest. ;)

Nicy
12-03-2006, 16:32
Vi kjøpte Gilde kjøttdeig senest igår, men har ikke spist den enda.. Jeg må innrømme at det ikke frister veldig mye, så spørs om den blir spist med det første.. Men så er jeg kresen og sær da, så det skal lite til før ting ikke frister meg :nemlig:

bella76
12-03-2006, 17:44
Det som skremmer meg er ikke kjøttdeigen, men at de (mattilsynet?) har sett deg så blinde på det og KUN sjekker kjøttdeig! :shock:
Jeg tror ikke Gilde kjøttdeig er skurken, for da hadde de nok funnet bakteriene alt.

abcde
12-03-2006, 17:58
Denne skulle være en kommentar til Ninapia sitt innlegg..
Det trodde jeg også, men...
En kjenning av oss har kjøpt den aktuelle kjøttdeigen her i Trøndelag, så noe havner tydeligvis her også.

Noen fagfolk er i tvil om kjøttdeigen virkelig er den riktige smittekilden.

Mvh abcde

Blümchen
12-03-2006, 18:05
Jeg lurer på en ting... Det er jo bare barn som er blitt så syke. Hvordan reagerer egentlig voksne om de får i seg e. coli? Som på en "vanlig" matforgiftning?

Tjorven75
12-03-2006, 18:16
Vi harryhandler kjøttdeig i store kvanta i Sverige, så derfor føler jeg ikke at vi er spesielt utsatt.

Uansett tror jeg ikke at jeg ville brydd meg så mye om dette. Jeg ville nok stekt kjøttdeigen ordentlig godt, men spist som vanlig.

Sånn er jeg.

Vi spiste også kylling da fugleinfluensaen først brøt ut for 2 år siden ...... vi befant oss i Thailand akkurat der utbruddet var, men bestemte oss for at vi ikke skulle la oss bekymre.

Annfyk
12-03-2006, 18:53
Spiser kjøttdeig og andre liknende produkter fortsatt jeg og mine :jupp:

TinkyWinky
13-03-2006, 07:20
Det som skremmer meg er ikke kjøttdeigen, men at de (mattilsynet?) har sett deg så blinde på det og KUN sjekker kjøttdeig! :shock:
Jeg tror ikke Gilde kjøttdeig er skurken, for da hadde de nok funnet bakteriene alt.

:nemlig: Begynner å tenke sånn jeg og.. Er merkelig at de ikke har funnet bakterien.. :nemlig:

MatiR
13-03-2006, 07:26
Dere som kjøper kjøttdeig i sverige, vet dere hvordan rammeplaner de har for slakting der? Og hvilke hygienekrav?

Det er nok fullt mulig å bli smittet av svensk kjøttdeig og, så pass på at den er 100% gjennomstekt!

(nå vet vi jo ikke sikkert at det er kjøttdeigen enda...)

MatiR
13-03-2006, 07:28
Jeg lurer på en ting... Det er jo bare barn som er blitt så syke. Hvordan reagerer egentlig voksne om de får i seg e. coli? Som på en "vanlig" matforgiftning?

Slik har jeg forstått det:

Voksne kan få vondt i magen, diarè osv. Det er en matforgiftning. Men denne bakterien er farlig for små barn, i og med at immunsystemet deres ikke er fullt utvilket enda.

Ravlind
13-03-2006, 08:06
Jeg har og begynt og tvile på om det virkelig er Gilde eller hvor dewt kommer fra.Er liksom rart at de ikke har funnet noe som tyder på det ennå.Synes de faktisk burde gå ut med å sjekke andre eventuelle kilder.
Men kjøttdeig frister ikke for tiden nei

Ferskenbeinet
13-03-2006, 08:25
hva med babyer inni magen da, hvor skadelig er det for de om mamma blir syk? :gruble:

iana
13-03-2006, 08:45
Vi har valgt å spise kjøttdeig som før, steker den alltid godt.

Gnuri
13-03-2006, 08:49
Vi også......:jupp: Vi har valgt å spise kjøttdeig som før, steker den alltid godt.

Tidligere bruker
14-03-2006, 21:55
Skal jeg spise kjøttdeig, skal den være økologisk. Økodyr stelles mye bedre enn vanlige dyr, og i godt stell inngår børsting og stell. Dermed er ikke kyrene skitne når de skal slaktes og det kommer ikke bæsj ikjøttet, ergo ingen e-coli.

Ellers spiser jeg bare karbonadedeig av typen sylfersk fra min lokale slakterbutikk. Heller sjeldnere kjøtt enn dårlig kjøtt hele tiden.

MEN; poenget er at kjøttet kan GJERNE komme fra Gildes parti 103, for så lenge man har stekt det skikkelig blir man ikke syk. Alle disse uheldige barna (bortsett fra hun som hadde spist kjøpe-karbis) har foreldre som ikke kan lage mat, og har servert barna sine kjøtt som ikke har vært gjennomstekt. Har kjøttet blitt varmet opp til 85 C er det ikke farlig.

Å bruke skikkelige råvarer og ikke poser gjør at maten smaker riktig. Smaksforsterkerne i alle posene (e 621) skal skjule dårlig kvalitet og kjip smak. Det er hele hensikten med posematen. Kjappe og dårlige løsninger av lav kvalitet, det man normalt ville reagert på er gjemt ved hjelp av juks og fanteri.

Litt koking og steking er alt som skal til!

annemede
14-03-2006, 22:03
Skal jeg spise kjøttdeig, skal den være økologisk. Økodyr stelles mye bedre enn vanlige dyr, og i godt stell inngår børsting og stell. Dermed er ikke kyrene skitne når de skal slaktes og det kommer ikke bæsj ikjøttet, ergo ingen e-coli.

Ellers spiser jeg bare karbonadedeig av typen sylfersk fra min lokale slakterbutikk. Heller sjeldnere kjøtt enn dårlig kjøtt hele tiden.

MEN; poenget er at kjøttet kan GJERNE komme fra Gildes parti 103, for så lenge man har stekt det skikkelig blir man ikke syk. Alle disse uheldige barna (bortsett fra hun som hadde spist kjøpe-karbis) har foreldre som ikke kan lage mat, og har servert barna sine kjøtt som ikke har vært gjennomstekt. Har kjøttet blitt varmet opp til 85 C er det ikke farlig.

Å bruke skikkelige råvarer og ikke poser gjør at maten smaker riktig. Smaksforsterkerne i alle posene (e 621) skal skjule dårlig kvalitet og kjip smak. Det er hele hensikten med posematen. Kjappe og dårlige løsninger av lav kvalitet, det man normalt ville reagert på er gjemt ved hjelp av juks og fanteri.

Litt koking og steking er alt som skal til!

Signerer det meste av MIMs innlegg, og legger til at om man i tillegg har god hygiene på kjøkkenet unngår man sykdommen. Ikke bruke samme kniv på salaten etter man har skjært i kjøtt uten å vaske den først...

Polkadot
14-03-2006, 22:04

Hvor får man tak i økologisk kjøtt?

Tidligere bruker
14-03-2006, 22:05
Signerer det meste av MIMs innlegg, og legger til at om man i tillegg har god hygiene på kjøkkenet unngår man sykdommen. Ikke bruke samme kniv på salaten etter man har skjært i kjøtt uten å vaske den først...

Tenkte ikke på å skrive det engang, jeg tar god kjøkkenhygiene som en selvfølge! Vaske, vaske, vaske! OG vaske hender!

Tidligere bruker
14-03-2006, 22:09
Man får tak i økokjøtt i Coop-butikker (frossen kjøttdeig, karbonader og kjøttkaker). Videre er det fullt mulig å spørre i butikken. De prøver ofte å skaffe. Her i Oslo kjøper jeg alt kjøtt hos Kokken og Slakteren på Adamstuen, hvor de har mye øko. Ellers får man tak i økokjøtt på Ultra, Centra, Ica og Meny. Du kan kontakte debio.no, og finne ut om det er en økobonde i nærheten som du kan kjøpe fra direkte i større mengder og fryse ned. Det lar seg gjerne gjøre og blir ikke veldig dyrt. På naturianer.no og oikos.no finnes mer info.

TinkyWinky
15-03-2006, 07:55
Nå er det enda en jente som er innlagt.. i Sør Trøndelag. Så for å ikke bekymre meg mer enn nødvendig, kutter jeg nå ut kjøttdeig og kjøttdeigprodukter, til de finner kilden.. Selv om jeg bare kan steke den godt, orker ikke å gå å tenke på det. Riktignok har vi ingen garanti for at kilden er i en annen type mat da men.. Nei, vi greier oss vel fint uten kjøttdeig en stund! Ikke er det spesiellt sunt heller... :niks:

Tidligere bruker
15-03-2006, 08:05
Like greit å kutte ut kjøttdeig dersom du ikke får tak i øko. Spis heller rent kjøtt eller bytt ut kjøttet med grønnsaker i tomatsausen på pizzaen. Bruk bønner, kikerter og linser i stedet.

Det er veldig ålreit å bruke bog, koker du kjøttet (dekket med vann, pluss noen gulrøtter, litt løk osv) i noen timer får du den nydeligste gryte med kjempemørt kjøtt som ganske små barn kan spise findelt. Ha i tomater og grønnsaker og server med pasta.

Astrid
15-03-2006, 23:53

Nå ja Mim. Det der er, desverre, en sannhet med STORE modifikasjoner. Jeg stoler ikke på den taktikken.
Jeg kjøper øko mat jeg altså, men jeg stoler ikke mer på den enn den konvensjonelle når det kommer til hygiene. Dette som har skjedd skyldes en uheldig kombinasjon av en særlig "hissig" type E.Coli bakterier som noen storfebesetninger har, for skitne dyr (trolig) og en glipp på slakteriet.

Har kjøttet blitt varmet opp til 85 C er det ikke farlig.
75 grader C holder. Her er en link om kjøkkenhygiene fra matportalen.no (drives av norske matmyndigheter)
http://matportalen.no/Saker/1142334344.53

Jeg ble litt matt av den linken forresten. Rekk opp hånda den som desinfiserer kjøkkenbenken sin...

Bortsett fra det jeg har kommentert er jeg stort sett enig med deg, Madam Mim. Folk må vite å tilberede maten på rett måte, og det har vi jo virkelig fått se at de ikke gjør. Selvfølgelig skal vi kreve rene og gode produkter i butikkene, men vi kan ikke skyve alt ansvar for hygiene over på produsentene.

Og om ikke økomaten kan "redde oss" i denne sammenhengen, så finnes det tusen andre gode grunner til å holde seg til økologisk mat :nemlig:

Annfyk
16-03-2006, 08:06

Hvor har du hentet dette fra??? :gruble:
Har du vært inne i et nytt moderne alminnelig fjøs hvor kyrne går fritt og sett??? Det børstes og stelles nemlig der også!Kufjøs er ikke slik de engang var,nå ligger de på madrasser og går igjennom store børstemaskiner flere ganger for dagen...Itillegg til dette går møkkskrapene kontinuerlig ,så det ligger ikke kuruker rundt i oppholdsbingene :jupp: Det er ikke for ingenting at bønder slutter med kuer og sauer,bygningene som skal huse dem skal være gigantiske til noen få dyr og all verdens utstyr hører med - EU kravene er ganske store og strenge og mange :sukk: det er jaggu meg ikke bare,bare å være bonde idag.

Tidligere bruker
16-03-2006, 08:20
Hvor har du hentet dette fra??? :gruble:

Dette er ingenting jeg har diktet opp. Jeg er odelsjente selv på økomelkegård, i et utpreget landbruksdistrikt der de fleste driver konvensjonelt. Jeg kjenner selvsagt svært mange bønder, både av typen stor, liten, konvensjonell og øko, og jeg har sett og ser, hvordan økobønder prioriterer dyreveldferd fremfor kapitalmaksimering.

Det er en myte at alt norsk er godt norsk.

Fra debio.no: I økologisk primærproduksjon og foredling baseres produksjonen på bruk av mest mulig lokale og fornybare ressurser. Det tilstrebes at hvert gårdsbruk oppnår en balanse mellom dyretall og areal. I denne sammenheng innebærer balanse at gården er mest mulig selvforsynt med fôr til husdyrene, og at tilførsel av gjødsel til jorden skjer med minst mulig risiko for forurensing av omgivelsene. Genmodifiserte organismer, eller produkter fremstilt ved hjelp av slike, er ikke tillatt i noen sammenheng.

Dette betyr feks at maten økodyrene får er mer variert. Konvensjonelle besetninger får stort sett bare kraftfor og silo, mens økobesetninger får turnips, høy, silo (laget uten maursyre), mel og gress. Det er krav til hvor mye økodyra skal være ute osv.

Tidligere bruker
16-03-2006, 09:08
Neida, jeg tror heller ikke du dikter, men forteller du hele sannheten?
Feks. dette med børsting av kyr, som du nevner i forbindelse med e.coli-bakterien.

Hvem sjekker at økobønda børster dyra sine ofte nok - og hvor fote blir dette sjekket? Og hvem sjekker at vanlige bønder IKKE gjør det?
Greit nok at økobønder har bedre dyrestellsmoral enn andre bønder (det er helt supert! :jupp: ), men betyr det at andre bønder er mindre renslige? (altså... for å holde meg til e.coli)

Videre: Bruker økobønder egne slakterier? I så fall: hva gjør disse slakteriene bedre (når det gjelder e.coli) enn feks. de slakteriene Gilde bruker? Er det bedre hygiene?

Det er jo supert at økokyr får variert kost og at de får være mye ute i det fri, det er helt sikkert mye sunnere kjøtt, men er det påvist at dette har noe å si for e.coli-bakterieinnhold i kvernet kjøtt?

Myggstukket
16-03-2006, 09:16
:noia: Her får kjøttdeigen og diverse andre produkter pent ligge i fryseren inntil noen sikrere bevis på bakteriens hjemstedskommune/bedrift ligger på bordet. :noia:
Her spises så og si kun fisk vi har fisket selv..

Tidligere bruker
16-03-2006, 09:24
Fra debio.no: I økologisk primærproduksjon og foredling baseres produksjonen på bruk av mest mulig lokale og fornybare ressurser. Det tilstrebes at hvert gårdsbruk oppnår en balanse mellom dyretall og areal. I denne sammenheng innebærer balanse at gården er mest mulig selvforsynt med fôr til husdyrene, og at tilførsel av gjødsel til jorden skjer med minst mulig risiko for forurensing av omgivelsene. Genmodifiserte organismer, eller produkter fremstilt ved hjelp av slike, er ikke tillatt i noen sammenheng.

.

Videre er det et par ting jeg reagerer på i økobondegårddogmet.
Feks. det at gården skal være mest mulig selvforsynt med for til dyra.
Dette tyder jo på at dette med økobondegård er noe mer av en ideologi (som jeg personlig ikke kjenner meg hjemme i) enn en effektiv måte å kombinere GODT dyrestell og GODE produkter - uten bruk av for mye kjemisk drit.

Feks. en prima bonde som insisterer på å importere verdens beste og sunneste for fra Tyskland (via jernbanen) og som ikke har ei eneste ku av merket NRF og også stemmer Frp - er han en god økobonde?

Petterine
16-03-2006, 09:27
Har ikke spist kjøttdeig i det siste, mest fordi vi har vært i en "periode" der vi ikke har spist så mye kjøttdeig, lysten på kjøttdeig har ikke akkurat steget i det siste heller:gruble:

Håper de finner kilden til e coli kilden snart:sukk:

Astrid
16-03-2006, 09:41
Hvem sjekker at økobønda børster dyra sine ofte nok - og hvor fote blir dette sjekket? Og hvem sjekker at vanlige bønder IKKE gjør det?

Jeg gjør ;) Ikke så mye børsting akkurat, men husdyrrommet, fôret, medisiner osv osv. Alle økologiske bønder sjekkes grundig en gang i året opp mot det økologiske regelverket. I tillegg kan de få uanmeldte kontroller ved behov eller ved loddtrekking. For de konvensjonelle bøndene er ikke kontrollregimet så strengt og hyppig, men de har også besøk av kontrollør med jevne mellomrom.

Økobønder bruker (stort sett) ikke egne slakterier, men slakteriene har systemer som gjør at de har egne linjer/dager hvor det slaktes øko dyr for å forhindre sammenblanding med konvensjonelle produkter sånn at kunden kan stole på at biffen ER økologisk. Norske slakterier og husdyrbesetninger holder en svært høy standard hva angår hygiene og dyrehelse. Og hvis man tenker over hvor mange tonn kjøttvarer som konsumeres hvert eneste år, så er det FÅ i dette landet som blir matforgifta. Også sammenlikna med andre land.

Tidligere bruker
16-03-2006, 09:47
Økobønder har sjelden bare kyr av merket NRF. Og det er ikke meningen at man skal belaste miljøet med å frakte for hit og dit. Derfor skal gården ha like mange dyr som den klarer å skaffe for og beite til selv.

Dette med skitne dyr i konvensjonelle løsdriftsfjøs versus rene dyr i økofjøs er først og fremst basert på mitt eget inntrykk. I løsdriftsfjøset er det knapt noen innom, dyrene forer og melker seg selv. Feks finnes denne kommentaren ofte på slakterisiden "Skitne slaktedyr ser ut til å være et økende problem."

Men jeg har ikke tid til å finne mer dokumentasjon nå, det kommer etterhvert.

Ellers har Astrid helt rett, kontrollregimet i Debio er beinhardt, og mye av utfordringen innen økoproduksjon er faktisk byråkratiet i form av rapportering og skjemautfylling. men skikkelig og gjennomprøvd, DET er det.

Tidligere bruker
16-03-2006, 10:09
Takk for informative svar, dere to! :jupp:

Jeg er absolutt totalt enig i en god del av økotankegangen, men feks dette med at man må være sjølberga, er jeg ikke enig i. Hva er gæernt med litt handel - min bonde bruker jo feks. jernbanen. :jupp:
Jeg syns det virker som om det ligger for mye annet enn bare dyrevern og kvalitet på maten bak. Som om man BØR være enig i Framtiden i våre hender, liksom...?

Tidligere bruker
16-03-2006, 10:57
Takk for informative svar, dere to! :jupp:

Jeg er absolutt totalt enig i en god del av økotankegangen, men feks dette med at man må være sjølberga, er jeg ikke enig i. Hva er gæernt med litt handel - min bonde bruker jo feks. jernbanen. :jupp:

Ingenting galt med litt handel. Men det bør stilles spørsmålstegn til HVA slags handel og HVORDAN denne skal foregå. Feks er det betenkelig å importere pærer fra Australia, når man kan produsere fine pærer i Norge eller nær Norge. At pærene attpåtil er billigere når de kommer fra Australia er jo direkte bekymringsfullt, fraktutgifter tatt i betraktning. Det skal sprøytes mye og lønnes lite for at det regnestykket skal gå i hop. Jge mener det bør legges på en miljø/fraktskatt, slik at det ikke blir lønnsomt å handle inn ting fra den andre siden av verden, når man kan dyrke det selv. Og jeg mener det bør være en etisk garanti fht lønn og produksjonsvilkår i fht alt man kjøper fra andre land, særlig lavkostlandene.

Jeg er forøvrig svært positiv til bruk av jernbane! Kjør på!

millact
16-03-2006, 11:05
Vurderer nå å kutte ut å spise kjøttdeig jeg nå, til de finner smittekilden på e-coli bakterien.. Har til nå ikke vært hysterisk med tanke på dette, men nå, etter at en 4-råing er død og enda et barn er lagt inn med nyresvikt, tror jeg sannelig jeg tømmer fryseren for kjøttdeig og spiser annet kjøtt så lenge.. Spesiellt siden de nettopp sa på nyhetene at den siste ungen med nyresvikt sannsyligvis er smittet etter at kjøttdeigen nr 103 fra Gilde var trukket tilbake, at de derfor ikke ser bort i fra at det fremdeles er kjøttdeig i omløp med bakterien...

Hva tenker du?

Vi spiser lite kjøttdeig uansett, men nå har vi sluttet helt. Synes det er bedre å la være enn å ta sjanser, finnes så mye annet godt kjøtt som uansett er mye sunnere.

Tidligere bruker
16-03-2006, 21:12
Ingenting galt med litt handel. Men det bør stilles spørsmålstegn til HVA slags handel og HVORDAN denne skal foregå. Feks er det betenkelig å importere pærer fra Australia, når man kan produsere fine pærer i Norge eller nær Norge. At pærene attpåtil er billigere når de kommer fra Australia er jo direkte bekymringsfullt, fraktutgifter tatt i betraktning. Det skal sprøytes mye og lønnes lite for at det regnestykket skal gå i hop. Jge mener det bør legges på en miljø/fraktskatt, slik at det ikke blir lønnsomt å handle inn ting fra den andre siden av verden, når man kan dyrke det selv. Og jeg mener det bør være en etisk garanti fht lønn og produksjonsvilkår i fht alt man kjøper fra andre land, særlig lavkostlandene.

Jeg er forøvrig svært positiv til bruk av jernbane! Kjør på!

Ja, dette kan jo muligens være fine retningslinjer - men jeg lurer alltid på om det vikarierende motivet er proteksjonisme. Med disse kravene er det jo kun Sverige og Tyskland vi kan handle med, og det er jo veldig lite Geldoffish.

Og så skjønner jeg ikke dette med miljøskatt. Er poenget at denne skatten skal forhindre handel mellom søt-vest-nord-sør??? Siden du skriver: Jge mener det bør legges på en miljø/fraktskatt, slik at det ikke blir lønnsomt å handle inn ting fra den andre siden av verden, når man kan dyrke det selv. Er ikke det en veldig omvei å gå? Kan man da ikke like gjerne kalle en spade for en spade og forby handel som krever at varene forflytter seg langt? Altså: forby salg av norsk laks til Japan, feks. :jupp:

Cleopatra
16-03-2006, 21:31
Tror faktisk jeg tar meg en pause, ja... Til de vet litt mer. Har ei jente på 1 år og er gravid, så jeg har mye å gamble med. Det finnes jo kjempemye annen god mat så...

Tidligere bruker
16-03-2006, 21:43
Tror faktisk jeg tar meg en pause, ja... Til de vet litt mer. Har ei jente på 1 år og er gravid, så jeg har mye å gamble med. Det finnes jo kjempemye annen god mat så...

Enig. Selvom det bare var disse partiene fra beg. av januar til slutten av februar... Like greit å spise gris en stund! :jupp:

Tidligere bruker
17-03-2006, 08:38
Kan man da ikke like gjerne kalle en spade for en spade og forby handel som krever at varene forflytter seg langt? Altså: forby salg av norsk laks til Japan, feks. :jupp:

Jepp. Og ikke sende torsken til Kina og tilbake igjen. Jeg vil GJERNE handle rettferdig kaffe fra hvorsomhelst. Kanskje vi bare må leve med at man ikke kan spise alt mulig fra hvor som helst hele tiden, at det ikke er miljømessig forsvarlig.

Nicy
17-03-2006, 09:01

:nemlig: Helt enig. NÅ slutter vi å spise kjøttdeig for en stund. Det frister overhodet ikke lenger heller :niks:

Tidligere bruker
17-03-2006, 09:26
Jepp. Og ikke sende torsken til Kina og tilbake igjen. Jeg vil GJERNE handle rettferdig kaffe fra hvorsomhelst. Kanskje vi bare må leve med at man ikke kan spise alt mulig fra hvor som helst hele tiden, at det ikke er miljømessig forsvarlig.

Ha! Der sa du det så rett fram at jeg ikke finner noe å kverulere på... :lol:

(da måtte det bli på et sånn Vern-vekst-nivå, og der er vi nok egentlig enige sånn innerst inne :fnise: Du er sikkert også enig i at det gir en bittelitt vond smak at det er oss rikingene i nordvest som skal kunne definere all handel og eksport-import... Tja ja ja ja. Krig og fred økologi og sånn er ikke så lett. )

Tidligere bruker
17-03-2006, 09:56
Ha! Der sa du det så rett fram at jeg ikke finner noe å kverulere på... :lol:

Haha :)

Skya
17-03-2006, 15:42
Vi spiser heldigvis minimalt med kjøttdeig, så vi har ikke dette problemet.
Men barna mine får nok ikke kjøttdeig på en stund, uansett hvor godt stekt/kokt den er. Tørr ikke å ta sjansen på det.

B@mbino
17-03-2006, 15:54
Vi har ikke hatt kjøttdeig etter dette e-coli greiene kom frem...

LilleBlomst
17-03-2006, 16:38
Ikke vi heller. Jeg lager heller middag av biffkjøtt, svinekjøtt og kylling. Mange gode produkter å velge mellom der, så jeg synes ikke det gjør noe at vi midlertidig er hoppet over denne varen.

B@mbino
17-03-2006, 16:50
Ikke vi heller. Jeg lager heller middag av biffkjøtt, svinekjøtt og kylling. Mange gode produkter å velge mellom der, så jeg synes ikke det gjør noe at vi midlertidig er hoppet over denne varen.

Samme her, blir en del kylling. Så itillegg er vi blitt flinkere å spise fisk! :glis: