PDA

Se hel versjon : Tror vi slutter å spise jeg...

Verdande
11-03-2006, 07:45
Akkurat nå er det Gilde sin kjøttdeig som er farlig å spise (eller egentlig tvert i mot, den er vel sikres av alt nå). og kjøttdeig kjøpt på COOp ol i Sverige (er glassbiter i den).

For et par mnd siden var det laksen, og lagd sylte.

En liten tur på nettet og vi finner: Halvparten av alle svenske kyllinger har camphylobacterbacterie).

Jeg var i England da kugalskapen kom til å gi oss alle Creutzfeldt Jacops...husker det var mange som avbestilte turer til england det året...

Er den noen som spiser bløtkokte egg i utlandet? Jeg har, og ble sykere enn jeg trodde det gikk an. Svinekjøtt: Har dere ikke hørt om trikiner(det var noe med det også, men hva?)

Mannen min fikk salmonella i tyskland, en venn av mine foreldre ble dødssyk i Egypt, en annen i Finland og min svogers bror ble sendt hjem fra Danmark med matforgiftning. Et søskenbarn døde som barn pga matforgiftning, husker ikke hva og hvor. En barndomsvenn holdt på å dø etter å blitt syk i Libanon.

Vi kan bli syke av salat, kjøtt, fisk,ost, sjokolade ( noen som husker salmonella i de godteriflykoffertene vi fikk/får kjøpe på fly: så kalla Salmonella Suitcase). Legg til alle de merkelige tilsetningene som finnes,kanskje særlig i billig produkter, og vi bør slutte å spise alle sammen.

Enkle forholdsregler; Flere skjærefjeler, slik at man ikke trenger å bruke den samme til salaten som til kjøttet (herregud,er det virkelig noen som gjør det....det er jo ekkelt), flere kniver slik at man ikke trenger å bruke den samme til agurken som til kjøttet,om noen gjør det. Seperat oppbevaring av mat, vaske seg på hendene!

Jeg tror det er på tide å slå et slag for god gammledags skolekjøkken! Da får vi nok en opprustning både av hygiene og sunn,god mat!!!

( tar telefonen og bestiller et parti økologisk kjøtt fra en kompis... da veit jeg hvem jeg kan ta om vi blir syke....)

*Stine*
11-03-2006, 09:49
Godt innlegg! Det er virkelig skummelt å leve for tida.. -Og tror vel ikke det kommer til å bli bedre med det første.
:gruble:

Azi
11-03-2006, 15:04
Vi lever farlig...

Tidligere bruker
11-03-2006, 20:34
Vi bruker nå de to fjølene vi har til både kjøtt og salat, frukt og grønnsaker.. men vasker de jo godt mellom hver ting da! Hva er så ekkelt med det da?

pioneerjenta
11-03-2006, 20:45
Er ikke farlig å bruke samme fjøla og kniv, til kjøtt,grønt så lenge enn vasker det godt, helst over 70 grader.

det som er farlig er å produsere mat på samme fjøla uten å vaske,
f.eks stå å skjære grønnsaker og deretter kjøtt rett etterpå.
Da oppstår kryss forurensning og det er ikke bra altså!!!
Da kan enn bli syk.

men så lenge enn vasker råvaren og tilbreder den godt, skal enn ikke
bli syk!!!!:jupp:

Vanilja
11-03-2006, 20:55
En tankevekker:
I Danmark søker kjøttprodusentene om lov for å selge bacon de vet er infisert med en salmonellabakterie (som også er resistens mot antibiotika), fordi bacon skal stekes. Og så lenge baconet stekes, dør bakteriene. (Kilde: Ei i svigerfamilien som jobber for en kjøttprodusent.)
Det synes jeg er ekkelt å tenke på.

Det funker ihverfall ikke her i Norge...heldigvis.

Verdande
12-03-2006, 07:06
Vi bruker nå de to fjølene vi har til både kjøtt og salat, frukt og grønnsaker.. men vasker de jo godt mellom hver ting da! Hva er så ekkelt med det da?

Det er ikke ekkelt dersom de blir vasket, skikkelig i varmt vann. Men siden de faktisk må opplyse om dette... det er da jeg lurer på om folk faktisk ikke vasker eller bare skyller av i kaldt vann mellom bruken. OG det er ekkelt!

Også er det oppvaskkluten da. Blir vridd opp i lunket vann og baktereiene formerer seg. For til slutt å bli vasket på 60 grader...Og da dør ikke bakteriene. Ekkkelt.

Huldra
12-03-2006, 07:50
Det er ikke ekkelt dersom de blir vasket, skikkelig i varmt vann. Men siden de faktisk må opplyse om dette... det er da jeg lurer på om folk faktisk ikke vasker eller bare skyller av i kaldt vann mellom bruken. OG det er ekkelt!

Også er det oppvaskkluten da. Blir vridd opp i lunket vann og baktereiene formerer seg. For til slutt å bli vasket på 60 grader...Og da dør ikke bakteriene. Ekkkelt.

Er det ikke sånn at du kan skjære salaten først og så kjøttet fordi du skal steke kjøttet? Det sa iværtfall heimkunnskapslæreren min...

Jeg har 2-3 fjøler, men bruker samme kniv vaska i varmt vann med zalo på mellom grønnsaker/salat og kjøtt. Bytter altså fjøl.

Er det ikke noe med plastfjøler? At de har mer bakterier på seg enn trefjøler? Hørte noe om det en gang...