PDA

Se hel versjon : Er det FARLIG å bruke samme stekeredskap igjennom HELE kjøttdeig-stekingen???

tupsi80
11-03-2006, 23:25
Regner med det er temmelig vanlig å gjøre det.

-Dele opp den rå kjøttdeigen med stekeredskapet i panna, fortsette å dele og vende på på kjøttet mens det stekes, og så tilslutt bruke den urene stekespaden til å legge kjøttet på serveingsfat/tallerkener????

:skremt:

For stekespaden er vel ikke blitt over 72 grader? Graden der bakteriene drepes??? Da vil jo den ha bakterier på seg helt fra den ble brukt i det rå kjøttet?! Så om kjøttdeigen er infisert så vil vel bakterier fra stekespaden kunne legges oppå det ferdigstekte kjøttet når kjøttet løftes over på tallerkener??

:skummelt:

(kjøpte og spiste spaghetti på tirsdagen ja..) :himle:
Klarer ikke å slutte å tenke på det. Irritert på meg selv for at vi gjørde det. Inkubasjonstiden på den sykdommen er ei ukes tid, så kansje er barna helt friske til de de plutselig er så syke at de kan dø? Fikk jo vite om 4-åringen like etterpå. Trodde at kjøttdeigene var trygge, men tydeligvis ikke. Kansje er den vi spiste produsert før 21 februar. Brukte samme stekeredskap igjennom hele stekinga. Brukte heldigvis en annen skje til å ta maten over på tallerkenene. Men rørte jo rundt i kjøttsausen med stekespaden etter jeg trakk panna av plata. Enn om kjøttdeigen var smittet da.. .Synes det er helt jævlig å tenke på.

tupsi80
12-03-2006, 15:02
*dytter*

Tidligere bruker
12-03-2006, 15:26
Hmm.. ikke godt å vite.. :gruble:

Tjorven75
12-03-2006, 15:32
Våger meg på en høyst ukvalifistert gjetning.

Hvis det fremdeles var rått kjøtt på stekespaden, så KAN det ha vært farlig. Men sannsynligheten for at det er farlig regner jeg som ganske så liten.

Jeg ville ikke bekymret meg for det du har gjort (men så er jeg en person som bekymrer meg en del mindre enn gjennomsnittet for slike ting)

Tidligere bruker
20-03-2006, 13:47
Jeg bruker samme stekeredskap gjennom hele prosessen, inkludert når jeg tar det over på tallerknene. Bekymrer meg fint lite om det ;)

JULES
20-03-2006, 14:07
E coli bakterien er IKKE i kjøttdeig, den er i spekemat!!!!

Lillemei
20-03-2006, 14:35
E coli bakterien er IKKE i kjøttdeig, den er i spekemat!!!!

Det vet man ikke. Kjøttdeigen er ikke frifunnet selv om de nå også mistenker spekepølsa!

Ellers så er det riktig at det kan sitte igjen kjøttdeig på stekespaden som ikke kommer opp i så høy temperatur at bakterien dør. Sjansen er selvsagt ikke så veldig stor for at dette skal "forurense" all den andre kjøttdeigen, i og med at den antageligvis vil bli sittende på spaden og ikke spist, men en liten sjanse finnes det jo...
Men den kjøttdeigen man får kjøpt nå skal jo være trygg, da. Selv om jeg ikke vilspise den...