Se hel versjon : Hvordan vasker du stekepanna??
Tidligere bruker
15-03-2006, 17:05
Merkelig spm kanskje:knegg:
Før vasket jeg stekepanna med Zalo, men fikk høre at det ikke var lurt...
Nå vasker jeg uten, bare skrubber den i glovarmt vann, men jeg føler ikke at den blir helt ren uten såpe:gruble:
Hvorfor skal man ikke bruke såpe?
Det spørs hvilken panne du har. Jernpanner skal helst ikke vaskes med såpe. Ikke for ofte ihvertfall, og de bør oljes en gang iblant hvis de bli "tørre". Andre panner bør vaskes med såpe. Dersom man ikke bruker såpe risikerer man at det blir liggende et tynt, tynt fettlag. Dersom dette skjer over tid vil bunnen "svi" seg, og man ødelegger etterhvert belegget i pannen.
Dette er det jeg har blitt fortalt ihvertfall.
Tidligere bruker
15-03-2006, 17:20
Jeg bruker en god del zalo på.
Fikk beskjed nå sist vi kjøpte ny stekepanne (for en ukes tid siden) at man SKULLE bruke zalo, masse zalo, ellers legger det seg et fettlag over og ødelegger den.
Jeg har nå alltid vasket med zalo.
Jeg bruker bare jernpanne. Den vaskes i vann for å beholde noe fett. Dette for å unngå at den tørker opp og blir rusten. I tillegg må jeg olje den med matolje med jevne mellomrom for at den skal holde seg god å steke i.
Zaloen tar alt fettet, det er derfor man ikke skal vaske jernpanner og gryter med zalo. Er usikker på hvordan det er med andre panner.
Vasker de gamle jernpannene i vann, de nye bruker jeg såpe på.
husnisse
16-03-2006, 14:36
jeg vasker alt med såpe, og smører ny matolje på jernpanna etterpå. Synes det er ekkel å ikke bruke såpe på panna jeg, da smaker det av det du stekte gangen før, særlig hvis det var fisk! :urk:
Tidligere bruker
16-03-2006, 16:12
Jeg skal definitivt begynne å vaske panna igjen:knegg:
Vi har teflonpanne...så da er det bare å vaske i vei.
linka-mor
16-03-2006, 16:15
Bruker zalo jeg.....masser av zalo....
Mannen hadde en periode der han prøvde å lære meg å vaske stekepannen...han skyldte den i vann og tørket av den med klut/papir og satte den i skapet.....
Når han var gått ut tok jeg fram stekepanna og vakset den med zalo..gang på gang...klarer ikke tanken på gammelt fett lag i panna :gal:
Myggstukket
16-03-2006, 16:16
Her brukes Zalo, jeg føler at det ikke blir reint hvis ikke.
Her brukes Zalo på alt, fordi jeg må snart være den eneste husmoren som ikke har oppvaskmaskin..:mumle:
Melis_NM
17-03-2006, 08:45
Jeg bruker også såpe, men det viktigste her i huset er at jeg vasker den... Av en eller annen grunn har mannen stekepannevaskevegring! Han kan shine hele kjøkkenet, men stekepanna står igjen. Lurer på om han tror den går opp i vasken av seg selv jeg...
Med zalo:glis:....hvordan skulle den bli ren ellers:gruble:
Jeg koker nesten alltid ut stekepanna etter at jeg er ferdig å steke (har induksjon så det tar nær sagt null tid) så vasker jeg den med såpe etterpå.
ida_snuppa
17-03-2006, 11:23
Bruker såpe på teflonen og ikke såpe på jern-stekepanna:jupp:
Det spørs hvilken panne du har. Jernpanner skal helst ikke vaskes med såpe. Ikke for ofte ihvertfall, og de bør oljes en gang iblant hvis de bli "tørre". Andre panner bør vaskes med såpe. Dersom man ikke bruker såpe risikerer man at det blir liggende et tynt, tynt fettlag. Dersom dette skjer over tid vil bunnen "svi" seg, og man ødelegger etterhvert belegget i pannen.
Signerer denne!
AmorFati
17-03-2006, 15:40
Jeg har teflon-stekepanne, så her er det zalo som gjelder!!
jeg vasker alt med såpe, og smører ny matolje på jernpanna etterpå. Synes det er ekkel å ikke bruke såpe på panna jeg, da smaker det av det du stekte gangen før, særlig hvis det var fisk! :urk:
Jeg også... :-)
Bruker Zalo på alt, men smører alltid jernpanna med et tynt lag matolje.
Jernpanna vasker jeg i glovarmt vann, og oljer etterpå. Andre panner og kjeler bruker jeg zalo på.
Jeg bruker glovarmt vann. Ikke såpe.
Kiara_pus
19-03-2006, 22:42
Signerer
Jernpannen vaskes med varmt vann og smøres inn med olje. Alle andre panner og gryter vaskes med Zalo.
Trollmor
19-03-2006, 22:47
Jeg har jernpanne og fikk lære meg at den vasker man ikke i såpe .Så her er det skrubbing under varmt vann som gjelder :jupp:
Vasker med zalo :nikker:
:jupp:
Tidl. bruker
20-03-2006, 13:35
Her vaskes den noen ganger med såpe, andre ganger uten, og noen ganger i oppvaskmaskina! (Teflonpanne)
Tidligere bruker
20-03-2006, 13:40
Jeg vasker alle stekepanner med zalo, både de med teflon og jernpannene.
fjellrypa
21-03-2006, 07:29
Jeg bruker bare svanemerkede oppvaskmidler - er utrygg på innholdet i zalo. Ellers vasker jeg jernpanna i varmt vann og stålpanna med såpe. Jernpanna blir vasket med såpe noen få ganger men satt inn med fett etterpå. Teflonpanner bør avvikles da de avgir uheldige stoffer under steking!
Angelina
22-03-2006, 10:15
Jeg bruker som regel bare jernstekepannen. Denne vasker jeg innimellom med zalo, men kun når noe har brent seg skikkelig fast.
Hvis jeg bruker salo brenne jeg den skikkelig inn i fett etterpå og skyller med varmt vann.
Det jeg gjør vanligvis er å ta maten ut av panna, ta oppi glovarmt vann med en gang og setter den tilbake på platen (som ennå står på) da løsner det meste av seg selv med litt hjelp av stekespaden. Så skylles pannen grundig etparganger i rennende vermvann og tørkes ved hjelp av ettervarmen på ovnen.
(fikk dere med dere dette :glis: )
Teflonpanna vasker jeg med Zalo og jernpanna i varmt vann. smører den inn med olje innimellom
jupiter_c
22-03-2006, 10:35
vasker da bare jernpanna i varmt vann, for det første så er ikke såpe heldig for jernpanner og for det andre så har smaken av såpa en tendens til å bli hengende igjen i jernpanna i 1-2 steker etter at den er vasket med såpe.
Tidligere bruker
22-03-2006, 10:52
Teflonpanner bør avvikles da de avgir uheldige stoffer under steking!
:gruble: Har jeg ikke fått med meg....
Jeg klarer alltid å svi maten hvis jeg prøver en panne uten teflon:flau:
:gruble: Har jeg ikke fått med meg....
Jeg klarer alltid å svi maten hvis jeg prøver en panne uten teflon:flau:
Da må du kjøpe deg en titan panne:jupp: De er noe dyrere men er mye mer slitesterke.
Ikke skal de avgi uheldige stoffer heller slik som teflon gjør.
Jeg brukte teflon før,men har nå gått over til titan panne.
KJEMPE FORNØYD MED MIN TITAN PANNE OG KASSEROLLE JEG :glis:
Jeg Glemte å få Med At Jeg Bruker Zalo Når Jeg Vakser Titan Pannen Min.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.