Se hel versjon : Kjøttdeig-servering i barnehagen, hva synes dere om det?
Lillemei
16-03-2006, 09:51
Vi fikk i går en mail fra barnehagen der det sto at de i går hadde servert barna kjøttdeig til middag, men at de fra nå av skulle slutte med det inntil denne kjøttdeig-saken er avklart. De undersktreket at kjøttdeigen hadde vært både stekt og kokt.
Jeg må si at jeg for første gang var GLAD for at sønnen min hadde omgangssyke og var hjemme i går, for dette synes jeg virkelig er HÅRREISENDE! Det er greit nok at smittekilden faktisk ikke er funnet og at det skal være trygt så lenge kjøttet stekes ordentlig, men jeg synes det er en totalt unødvendig sjanse å ta å servere kjøttdeig i en barnehage så lenge vi faktisk hører om nye sykdomstilfeller. Det ligger jo ei lita jente på sykehus her i byen pga e-coli!!!! :sint:
Jeg er nå veldig fristet til å sende en mail tilbake og si min ærlige mening, men tenkte jeg skulle puste litt ut og høre hva dere synes først.
Selv koker jeg innvendig, men hva synes dere om dette?
Snurreline
16-03-2006, 09:56
:shock: :tullerdu:
jeg hadde blitt fly forbanna og latt dem høre det ja....Det er vel ingen som gir barna sine kjøttdeig nå:shock: Selvom dem mener det er gilde og ditt og datt så har dem ingen bevis enda og derfor bør man ikke gi det til barn ihvertfall...Var det Gilde også eller? nei jeg hadde sakt ifra hva jeg synes om den saken...totalt uansvarlig av dem synes jeg...:dåne:
LoopyLou
16-03-2006, 10:00
Må si jeg hadde nok reagert ganske kraftig selv, kanskje hysterisk....Men, inntil de finner ut hvor bakterien kommer fra, så kommer ikke jeg å servere kjøttdeig til min familie(eter heldigvis veldig sjelden kjøttdeig, så er ikke noe problem!!). Synes det er ganske utrolig at en bhg serverer kjøttdeig måltid i disse tider og! Uansett om den er stekt og kokt aldri så mye! Send en mail til de og si hva du mener!
Tror jeg hadde skrevet mail :himle: det er ganske mye fokus på kjøkkenhygiene og jeg kan vel forestille meg at kjøkkenhygienen i en bhg ikke er helt på høyden :flau: og da å servere kjøttdeig syns jeg høres litt dumt ut.
Maggie74
16-03-2006, 10:02
Med tanke på at det er gått ut i media at man bør fryse ned kjøttdeig og la være å spise det inntil videre, synes jeg barnehagen har opptredt arrogant med å heve seg over ekspertenes råd. Jeg hadde også blitt sint, og fortalt dem akkurat hvor skapet skal stå, altså. Tviler på at du er den eneste som reagerer av foreldrene i barnehagen heller.
Gabriela
16-03-2006, 10:04
Med tanke på at det er gått ut i media at man bør fryse ned kjøttdeig og la være å spise det inntil videre, synes jeg barnehagen har opptredt arrogant med å heve seg over ekspertenes råd. Jeg hadde også blitt sint, og fortalt dem akkurat hvor skapet skal stå, altså. Tviler på at du er den eneste som reagerer av foreldrene i barnehagen heller.
signerer
Det skal ikke være noen fare hvis kjøttdeigen er godt stekt.
Men når folkehelseinstituttet har gått ut og frarådet folk å spise kjøttdeig, ja, så bør det gjelde i barnehagen også.
Synes faktisk det er tryggere å servere kjøttdeigmat hjemme, for da vet jeg at det er godt stekt og at hygienen på kjøkkenet er bra.
Men i barnehagen vet man jo ikke hvor nøye de er.
Så ville nok blitt irritert jeg også hvis de hadde servert kjøttdeig i vår barnehage.
Så send dem bare en mail og si hva du synes!
Vi fikk en mail fra bhg vår igår om at de skulle servere kjøttkaker som var laget av kjøttdeig og at de som ikke ville at barna deres skulle spise det måtte si ifra. Kjøttkakene var bla fra Gilde. Jeg ringte selvsagt og så at jeg ikke ville at mine barn skulle spise det. Selv om sannsynligheten er liten for å få bakterien så er det ikke noen vits å ta sjangser i disse tider.
Jeg synes barnehagen opptrådte korrekt da de sa ifra på forhånd. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor de må spise kjøttdeig akkurat nå selv om matplanen er laget for lenge siden.
Mette-marit
16-03-2006, 12:57
http://www.vg.no/bilder/edrum/1142494635117_330.jpg (http://go.vg.no/cgi-bin/front.cgi/0/http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=120353)
Gilde-kjøttdeig fortsatt i salg
Over 55 tonn mulig E.coli-infisert kjøttdeig fra Fosen har blitt lagt ut for salg i hele landet. Gilde tilbakekaller ikke kjøttdeigen. Les saken (http://go.vg.no/cgi-bin/front.cgi/0/http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=120353)
Fosen-slakteriet sannsynlig smittekilde (http://go.vg.no/cgi-bin/front.cgi/0/http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=137713)
McDonald's-burgere: Kan ha vært laget av E.coli-kjøtt (http://go.vg.no/cgi-bin/front.cgi/0/http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=120376)
Les også: Nyresyke Elise (2) snart frisk igjen (http://go.vg.no/cgi-bin/front.cgi/0/http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=120354)
Enda et barn smittet: 11 barn syke av E.coli (http://go.vg.no/cgi-bin/front.cgi/0/http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=120320)
</SPAN>Les hele saken (http://go.vg.no/cgi-bin/front.cgi/0/http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=120353)
jeg syns du IKKE er overhysterisk... send dem link og spør om de syns det var forsvarlig gjort... :shock:
Men når folkehelseinstituttet har gått ut og frarådet folk å spise kjøttdeig, ja, så bør det gjelde i barnehagen også.
De har vel ikke akkurat gjort det, de fraråder publikum om foreløpig ikke å spise kjøttdeig eller annen deig av storfe kjøpt i perioden 1. januar – 24. februar.
http://www.fhi.no/eway/default0.asp?pid=223&oid=0&e=0&trg=ContentArea_4322&ContentArea_4322=4336:57080::0:4324:1:4320;4321;4322;::10:0: 0
Så lenge kjøttet er ordentlig varmebehandlet skal det jo ikke være noen fare med å spise kjøttdeig, og det må man jo forutsette at de har gjort i disse tider. Men når det er sagt så kunne jo barnehagen ha gitt beskjed på forhånd da, slik at foreldrene hadde mulighet til å selv ta stilling til om barna skulle få dette eller ikke.
Cleopatra
16-03-2006, 16:56
Det skal ikke være noen fare hvis kjøttdeigen er godt stekt.
Synes faktisk det er tryggere å servere kjøttdeigmat hjemme, for da vet jeg at det er godt stekt og at hygienen på kjøkkenet er bra.
Men i barnehagen vet man jo ikke hvor nøye de er.
Så ville nok blitt irritert jeg også hvis de hadde servert kjøttdeig i vår barnehage.
Så send dem bare en mail og si hva du synes!
Signerer! Unødvendig i disse tider...
Tigermamma
16-03-2006, 17:02
De har vel ikke akkurat gjort det, de fraråder publikum om foreløpig ikke å spise kjøttdeig eller annen deig av storfe kjøpt i perioden 1. januar – 24. februar.
http://www.fhi.no/eway/default0.asp?pid=223&oid=0&e=0&trg=ContentArea_4322&ContentArea_4322=4336:57080::0:4324:1:4320;4321;4322;::10:0: 0
Så lenge kjøttet er ordentlig varmebehandlet skal det jo ikke være noen fare med å spise kjøttdeig, og det må man jo forutsette at de har gjort i disse tider. Men når det er sagt så kunne jo barnehagen ha gitt beskjed på forhånd da, slik at foreldrene hadde mulighet til å selv ta stilling til om barna skulle få dette eller ikke.
Jeg har faktisk servert kjøttdeig i min barnehage. Men det var før det ble anbefalt at kjøttdeigen man allerede hadde kjøpt burde ligge i frysen. Kjøttdeigen var fra Gilde. Jeg kan forresten forsikre om at hygienen på kjøkkenet i barnehagen min er tipp topp, og at kjøttdeigen ble både steikt godt og kokt i sikkert 20 minutter. Men jeg ville ikke servert kjøttdeig nå som det er blitt oppdaget nye tilfeller.
Jeg ville også reagert på det! Si ifra!
Snakk om dobbeltmoral - "vi skal holde oss unna kjøttdeig fra nå av, men spiser det i dag likevel, det går sikkert bra" :gal: SPESIELT når det skjer i en barnehage, tatt i betraktning at de fleste av de syke barna er i barnehagealder.
Lillemei
16-03-2006, 17:51
Takk for svar alle sammen!
Godt å høre at dere er enige med meg!
Etter å ha pustet godt ut skrev jeg en mail tilbake, og den ble ganske krass. Jeg sa at jeg syntes de hadde sviktet mot den tilliten de faktisk blir tiltrodd når vi overlater barna våre til dem. Og at det at de nå sier at de ikke skal ta noen sjanser, er vanskelig å stole på når de klarer å servere kjøttdeig i disse tider.
Så mailen min ble nok ganske sint, men allikevel ikke så sint som jeg faktisk ble da jeg hørte dette.
Dersom kjøttdeigen er kjøpt i mars er det vel ingen fare? I følge mine oppdateringer i allefall.
Jeg er enig i at det ikke var noe heldig av barnehagen å servere kjøttdeig til barna, men dersom de hadde fulgt myndighetenes advarsler på det tidspunktet skulle det jo ikke være noe i veien med det. Tror jeg ville droppet brevet, for hva er poenget? Du skal jo ha ett forhold til barnehagen i mange år enda....
Lillemei
17-03-2006, 08:57
Tror jeg ville droppet brevet, for hva er poenget? Du skal jo ha ett forhold til barnehagen i mange år enda....
Poenget er at barnehagen bør lære av dette, og ta hensyn til foreldrenes følelser og redsler i slike hete saker, uansett om denne redselen er vel begrunnet eller ikke.
Og det at jeg skal ha et forhold til barnehagen framover, betyr da vel ikke at de bare skal få ture fram som de vil uten å få reaksjoner? Et slikt forhold må baseres på gjensidig respekt, og jeg synes de har utvist lite respekt for oss foreldre i denne saken.
Derfor er svaret sendt, og etter å ha sett tv-debatten i går, står jeg fullt og helt for det jeg har sagt!
fjellrypa
17-03-2006, 10:02
Jeg stoler fullt ut på kjøkkenhygienen i barnehagen til sønnen vår, her serveres det fremdeles spaghetti med kjøttdeig - uten at det gjøres noe nummer ut av det (liten barenhage med stabilt personale som er nøye og ansvarlige med alt renhold i barnehagen). I barnehagen til snuppa som er en stor barnehage med litt større utskiftning av personale/vikarer, ville jeg nok vært litt mer skeptisk (her serveres imidlertid ikke slik mat).
Poenget er at barnehagen bør lære av dette, og ta hensyn til foreldrenes følelser og redsler i slike hete saker, uansett om denne redselen er vel begrunnet eller ikke.
Og det at jeg skal ha et forhold til barnehagen framover, betyr da vel ikke at de bare skal få ture fram som de vil uten å få reaksjoner? Et slikt forhold må baseres på gjensidig respekt, og jeg synes de har utvist lite respekt for oss foreldre i denne saken.
Derfor er svaret sendt, og etter å ha sett tv-debatten i går, står jeg fullt og helt for det jeg har sagt!
De skrev jo et brev for å beklage....hva mer kan de gjøre?
Du ba om vår mening...jeg er enig i at det var feil timing av barnehagen å servere kjøttdeig, men jeg ser ikke poenget i å poengtere det overfor barnehagen i form av mail. Tipper de hadde lært en lekse allerede når de skrev et brev for å beklage seg.
Turbomamma
17-03-2006, 22:17
Det synes jeg var utrolig skummelt og tankeløst gjort...:dåne:
Jeg sitter forøvrig her og har litt hetta sjøl.. Vi spiste løvbiff i dag.... Og det er jo kvernet storfekjøtt... Jeg ble dårlig når jeg kom på det...og så på nyhetene i kveld... Det er jo heldigvis kjapt å steke gjennom det, men..
Lillemei
20-03-2006, 07:40
De skrev jo et brev for å beklage....hva mer kan de gjøre?
.
De beklaget seg ikke. Det var en ren info-mail, og de syntes ikke selv at de hadde gjort noe galt.
Jeg synes jeg må få lov til å si min mening om slikt som jeg er sterkt uenig i. Jeg har snakket med styreren i barnehagen etterpå. Hun var nok ikke 100% enig med meg, men skjønte allikevel hva jeg mente og beklaget seg. Så nå har vi snakket ut om det og er ferdige med saken, og det synes jeg er bedre enn å gå rundt og irritere seg.
Men du har rett i at jeg ønsket deres meninger, og meninger er forskjellige! Så jeg takker for alle meninger jeg har fått :)
De beklaget seg ikke. Det var en ren info-mail, og de syntes ikke selv at de hadde gjort noe galt.
Jeg synes jeg må få lov til å si min mening om slikt som jeg er sterkt uenig i. Jeg har snakket med styreren i barnehagen etterpå. Hun var nok ikke 100% enig med meg, men skjønte allikevel hva jeg mente og beklaget seg. Så nå har vi snakket ut om det og er ferdige med saken, og det synes jeg er bedre enn å gå rundt og irritere seg.
Men du har rett i at jeg ønsket deres meninger, og meninger er forskjellige! Så jeg takker for alle meninger jeg har fått :)
Har du fått svar på mailen din da?? Hva svarer de?
Om kjøttdeigen var kjøpt før januar eller etter 24 februar ser jeg ikke helt problemet.
Tidligere bruker
21-03-2006, 12:18
Er det ingen som gir barna sine kjøttdeig nå??? :dåne:
Det er det da mange som gjør! Så lenge de har god hygiene og steker kjøttet godt og i tillegg koker det så ser jeg absolutt ingen problemer med det! Jeg vil tro at de har såpass vett at de gjør det når de lager mat til barnehageunger.
Det blir noe annet om de gikk på pizzarestaurant og spiste pizza med kjøttdeig der.
kanarimamma
21-03-2006, 12:20
Det er det da mange som gjør! Så lenge de har god hygiene og steker kjøttet godt og i tillegg koker det så ser jeg absolutt ingen problemer med det! Jeg vil tro at de har såpass vett at de gjør det når de lager mat til barnehageunger.
Det blir noe annet om de gikk på pizzarestaurant og spiste pizza med kjøttdeig der.
Bare signerer dette jeg...
Jeg tor mange unngår å spise kjøttedeig akkurat nå, spesielt med små barn i huset. Håper virkelig ikke barna våre får servert dette i barnehagen. Dette burde de klarert på forhånd, utrolig at det kan skje en slik glipp i alt mediakjøret.
Er spent på om de finner smittekilden, for et av barn hadde spist pizza med kjøttdeig. Jeg begriper ikke at bakterien kan overleve en slik prosess. Først i stekepannen, så i ovnen. Godt at de leter etter andre smittekilder også.
Mvh abcde
Snurreline
21-03-2006, 12:26
Her spiser verken voksne eller barn kjøttdeig:himle:
Nå er det vel krydderet i 3 ulike spekepølser som er utpekt som synderen. :)
Tidligere bruker
21-03-2006, 12:28
Jeg kjenner ingen som har sluttet å spise kjøttdeig, verken voksne eller barn. Så lenge man steker det godt (eller koker det) så er det ingen fare å spise det. De vet jo ikke om det er kjøttdeigen som er smittekilden engang. Og uansett så er den kjøttdeigen som er i butikkene nå sjekket opp og ned og i mente, så den er garantert trygg å spise.
Tidligere bruker
21-03-2006, 12:33
Jeg tor mange unngår å spise kjøttedeig akkurat nå, spesielt med små barn i huset. Håper virkelig ikke barna våre får servert dette i barnehagen. Dette burde de klarert på forhånd, utrolig at det kan skje en slik glipp i alt mediakjøret.
Er spent på om de finner smittekilden, for et av barn hadde spist pizza med kjøttdeig. Jeg begriper ikke at bakterien kan overleve en slik prosess. Først i stekepannen, så i ovnen. Godt at de leter etter andre smittekilder også.
Mvh abcde
Tviler på at det er kjøttdeigen som er smittekilden. Bakterien overlever ikke den behandlingen der :niks:
Marianne
21-03-2006, 12:33
vi spiser nå kjøttedeig ;)
men så får ikke vi her oppe kjøttdeig fra samme plass som de sørpå... :)
Jeg kjenner ingen som har sluttet å spise kjøttdeig, verken voksne eller barn. Så lenge man steker det godt (eller koker det) så er det ingen fare å spise det. De vet jo ikke om det er kjøttdeigen som er smittekilden engang. Og uansett så er den kjøttdeigen som er i butikkene nå sjekket opp og ned og i mente, så den er garantert trygg å spise.
ja, ikke sant...
så at mora til et av de rammede barna ville ha en "garanti" for at maten i butikkene var trygg. jeg skjønner forsåvidt det når man står midt oppi det - men vet du hva - det får vi aldri. det er nemlig ganske farlig å leve. oppsiktsvekkende mange dør av det..
kjøttdeig i dag, jordbærsyltetøy i morgen!
Jeg blir MATT jeg, av hvor hysteriske folk er!
Det er da ikke verre enn å tilbrede maten skikkelig. :???:
Barna mine fikk pizza med kjøttdeig i barnehagen for to uker siden, midt i e.coli sakens verste strabaser, men jeg blir da ikke tullete for det?
Jeg forsikret meg om at de stekte maten nok, og lot det være med det.
Folk er da ikke dumme??
Gi dere da, e.coli er en smitte som eksisterer over alt, vi i norge har vært bortskjemte rett og slett, og sluppet ta forhåndsregler som andre land har hatt i mange mange år.
Stek maten, vask godt, og spis med god samvittighet.
Vi spiser kjøttdeig som før, og har gjort det hele tiden. Men jeg pleier ikke kjøpe den fra Gilde, for den fra Nordfjord er så mye billigere på butikken "vår". ;) Ungene har også fått pasta med kjøttdeig i barnehagen og fått karbonader i bursdagsselskap. Regner med at de som lager mat i barnehagen og til barna sine tilbereder maten ordentlig, så det har jeg ikke syntes har vært noe problem.
Men siden mange reagerer slik på dette med servering av kjøttdeig, er det jo fint om de sier fra på forhånd at de skal servere slikt - så kan jo de som vil be om at det ikke serveres til deres barn :)
fjellrypa
22-03-2006, 09:42
Barna mine fikk pizza med kjøttdeig i barnehagen for to uker siden, midt i e.coli sakens verste strabaser, men jeg blir da ikke tullete for det?
Folk er da ikke dumme??
Gi dere da, e.coli er en smitte som eksisterer over alt, vi i norge har vært bortskjemte rett og slett, og sluppet ta forhåndsregler som andre land har hatt i mange mange år.
Underskrives!
Folk er da ikke dumme??
Jeg er enig med deg i at det sikkert ikke er farlig å servere kjøttdeig dersom den er gjennomstekt eller kokt.
Så synes ikke det er uansvarlig å servere ungene pizza hjemme.
Men jeg synes barnehager, skoler, sykehjem mm som er offentlige institusjoner bør følge anmodninger fra folkehelsa.
Når de sier all gammel kjøttdeig skal kastes, ja, så burde de gjøre det, ikke begynne å vurdere selv at det ikke er farlig dersom det stekes godt nok.
Hva folk gjør hjemme er opp til hver enkelt, men hva som gjøres i det offentlige er ikke opp til hver enkelt barnehage eller skole.
Tidligere bruker
22-03-2006, 11:08
Ikke her heller:himle: ...og så holder vi oss unna alle produktene de er usikre på..
Skjønner ikke hvorfor man skal "ta sjansen" jeg da:himle:
Hadde de servert det i barnehagen hadde jeg helt klart fortalt de hva jeg syntes om saken ja:-)
Angelina
22-03-2006, 11:18
Jeg personlig synes hele denne saken er blåst noe voldsomt opp og at det er ingen grunn til panikk.
Her i huset spiser vi fortsatt kjøttdeig og kommer ikke til å stoppe med det.
Skal innrømme at jeg har tatt etpar forhåndsregler (bytter stekeredskap når kjøttet er ferdigstekt før jeg steker det litt ekstra, tørker lett over evt benker som har kommet i kontakt med kjøttdeigen med en klordråpe eller to i vaskevannet og bruker ikke redskapen jeg åpnet kjøttdeigpakken med før jeg har vasket den i oppvaskmaskina...
For jeg mener at hvis man gjør slike enkle ting som jeg gjør+ å være litt ekstra nøye med stekingen så er det ikke noe problem. Kjøttdeigen disse barna har fått i seg (hvis detnå faktisk ER kjøttdeig som er smittekilden) så kan den rett og slett ikke være ordentlig stekt.
Tidligere bruker
22-03-2006, 11:26
.....
super sjefa
23-03-2006, 07:52
:nemlig: Signerer denne.. Vi spiser kjøttdeig hjemme å jeg ser ikke problemet egentlig.. Selvfølgelig så kunne de jo heller ha spist pannekaker men jeg hadde i værtfall følt meg kjempe trygg på at de i barnehagen hadde fått stekt og behandlet kjøttet skikkelig. Nå vet vi jo om problemmet og da kan vi med riktig tilbereding av kjøttet forhindre at flere blir syke..
Trodde egentlig dette var en sak som var innlysende.Vi skal steke kjøttet godt før vi servere det til barn.. Det er jo det samme med kylling..:vetikke: ?
fjellrypa
24-03-2006, 11:10
Kjøkkenhygiene, kjøkkenhygiene, kjøkkenhygiene. Ikke noe kjøtt kan noen gang bli garantert smittefritt! Ikke noen frukt, grønnsaker kan spises trykt før det enten er grundig vasket eller skrelt.
Sist gang det var utbrudd i Sverige var det salat det dreide seg om.
Den eneste måten å skjerme seg på er ved en god håndtering av matvarer, og et godt renhold.
Det er derfor dumt å fokusere på enkelte matvarer og unngå disse.
Skal en minimalisere smitterisiko kan det nevnes at det alltid innebærer en viss fare å spise spekemat - og upasturiserte melkeprodukter (nei mat for gravide). Sjansen er imdilertid minimal. Det er mye større risiko å kjøre med et barn under fire år forovervent i bil.
Angelina
24-03-2006, 18:35
Kjøkkenhygiene, kjøkkenhygiene, kjøkkenhygiene. Ikke noe kjøtt kan noen gang bli garantert smittefritt! Ikke noen frukt, grønnsaker kan spises trykt før det enten er grundig vasket eller skrelt.
Sist gang det var utbrudd i Sverige var det salat det dreide seg om.
Den eneste måten å skjerme seg på er ved en god håndtering av matvarer, og et godt renhold.
Det er derfor dumt å fokusere på enkelte matvarer og unngå disse.
Skal en minimalisere smitterisiko kan det nevnes at det alltid innebærer en viss fare å spise spekemat - og upasturiserte melkeprodukter (nei mat for gravide). Sjansen er imdilertid minimal. Det er mye større risiko å kjøre med et barn under fire år forovervent i bil.
:klapper:
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.